Kuva: (EduFutura) Linda Saukko-Rauta / Redanredan
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus opetussuunnitelmissa
Hankkeessa analysoidaan
- miten opetussuunnitelmia on tutkittu yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta
- miten yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulma on esillä EduFuturan koulutusorganisaatioiden OPS-linjauksissa ja kirjoitetuissa opetussuunnitelmissa
Tutkimus tuottaa käsitteellistä ymmärrystä ja vertailevaa tietoa opetussuunnitelmista. Tätä tietoa voidaan hyödyntää Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian oppilaitosten opetussuunnitelmatyön kehittämisessä sekä EduFuturan yhteisessä opetussuunnitelmatyössä.
Hankkeen toimenpiteet
Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, millaisilla käsitteillä, lähestymistavoilla, kysymyksenasettelulla ja menetelmillä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmaa opetussuunnitelmissa on tutkittu ja mitä on saatu tuloksiksi. Tarkastelussa on vertaisarvioitu korkea-asteen kontekstissa julkaistu viimeaikaisin OPS-tutkimus.
OPS-dokumentteihin kohdistuva sisällönanalyysi toteutetaan kirjallisuuskatsauksen tuottaman teoriakehyksen pohjalta. Tässä vertaillaan a) EduFuturan kolmen koulutusorganisaation - Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) ja Gradian - OPS-linjauksia sekä alakohtaisia kirjoitettuja opetussuunnitelmia.; b) Vuonna 2024 voimaan tulleiden yliopiston tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmatekstejä ja koulutuskuvauksia (www-sivut).
Hankkeen tuloksia
- Teoreettinen viitekehys sekä ops-linjausten ja alakohtaisten (IT-ala ja sosiaali- ja terveysala) opsien analyysi - Diaesitys (PDF)
- EduFutura, oppimisen uudistamisen kärkitiimi (23.2.2022)
- EduFuturan kärkialat, työpaja (27.1.2022)
- Teoreettisen viitekehyksen jäsentelyä kirjallisuuskatsauksen pohjalta – Diaesitys (PDF)
- JAMK, OPS-seminaari 24.5.2021
- Third mission of higher education as an approach to promote resilience in precarious times?
A conceptual framework for analysing curricula – Presentation (PDF)- The Nordic Educational Research Association - NERA 2022 Conference (1.-3.6.2022)
- Korkeakoulujen yhteiskunnallinen vaikuttavuus – käsitteellinen viitekehys opetussuunnitelmien tarkasteluun – Diaesitys (PDF)
- "Rakenne, toiminta ja toimijuus" – Korkeakoulututkimuksen XV kansallinen symposium 15.-16.8.2023 Jyväskylä
Hankkeen jäsenet
- Päivikki Jääskelä, projektivastaava
- Timo Salminen
- Päivi Tynjälä
- Sirpa Laitinen-Väänänen, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, JAMK
- Jaana Lerssi-Uskelin, LAB-ammattikorkeakoulu
- Sini Söyrinki, tutkimussihteeri (KTL)
Hanketta on rahoittanut EduFutura. Hanke liittyy EduFuturan Oppimisen uudistamisen kärkialaan.
Hanketta on rahoittanut myös Jyväskylän yliopisto, koulutuspalvelut (sisäinen hanke; tutkimus kohdistuu uusiin vuonna 2024 voimaan tulleisiin JY:n opetussuunnitelmiin ja ops-työhön).