KAPPAS! på svenska
Sammandrag på svenska:
Ursin, J., Hyytinen, H., & Silvennoinen, K. (red.) (2021). Utvärdering av högskolestuderandes generiska färdigheter – resultat från Kappas! -studien. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2021:12. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-825-0
KAPPAS! vad är det?
- KAPPAS! undersöker finländska universitets- och yrkeshögskolestuderandes generiska färdigheter och deras utveckling under högskolestudiernas gång.
- KAPPAS! producerar viktig information för högskolorna om studerandenas kunnande som hjälp för utvecklingen av undervisningen och utbildningen.
- De studerande som deltar i testerna får information om nivån på deras egna generiska färdigheter.
Vad undersöks?
- Analytiskt resonemang och bedömning, problemlösning samt argumenterande skrivande.
- De generiska färdigheterna mäts med det av Council for Aid to Education (CAE) utvecklade instrumentet Collegiate Learning Assessment CLA+ International.
- Testet innehåller en öppen fråga (eng. performance task) och en testdel med flervalsuppgifter.
Vem undersöks?
- Studerande som börjat en lägre högskoleutbildning samt studerande i slutskedet av studierna.
- I undersökningen deltar 11 universitet och 7 yrkeshögskolor.
- Från varje högskola testas ungefär 200 studerande i början av sina studier och kring 300 i slutskedet av studierna.
När görs undersökningen?
- Undersökningen sker elektroniskt och genomförs under hösten 2019.
- Resultaten rapporteras 2020.