KAPPAS! Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten arviointi Suomessa
- Korkeakouluopiskelijoiden geneerisiä taitoja voidaan vahvistaa koko koulutuspolun ajan
Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 21.1.2021 - Hankkeen loppuraportti:
Ursin, J., Hyytinen, H., & Silvennoinen, K. (toim.) (2021). Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi – Kappas!-hankkeen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:6. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2 - Final report in English:
Ursin, J., Hyytinen, H., & Silvennoinen, K. (eds.) (2021). Assessment of undergraduate students' generic skills in Finland: Findings of the Kappas! project. Publications of Ministry of Education and Culture 2021:31. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-901-1 - Ruotsinkielinen tiivistelmä hankkeen loppuraportista:
Ursin, J., Hyytinen, H., & Silvennoinen, K. (red.) (2021). Utvärdering av högskolestuderandes generiska färdigheter – resultat från Kappas! -studien. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2021:12. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-825-0 - KAPPAS!-hankkeen loppuwebinaarin 21.1.2021 esitysmateriaali
- Blogit:
Tulevaisuuden osaaja erottuu yleistaidoillaan (25.11.2020, JYUnity) Is there a need to boost the generic skills of undergraduate students? (13.1.2022, EERA Blog)
Hankkeen tavoitteena on tutkia,
- millä tasolla suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden yleiset eli geneeriset taidot ovat, ja
- miten taidot kehittyvät korkeakouluopintojen aikana.
Yleisiksi taidoiksi määritellään tässä yhteydessä analyyttinen päättely ja arviointi (miten opiskelija osaa identifioida vaihtoehtoisten perusteluiden heikkoudet ja vahvuudet sekä miten hän osaa erottaa luotettavat lähteet epäluotettavista), ongelmanratkaisu (miten opiskelija osaa tunnistaa ongelmatilanteen ja ratkaista sen perustellusti), argumentatiivinen kirjoittaminen (miten loogisesti ja selkeästi vastaus on rakennettu) sekä oikeakielisyys.
Hanke hyödyntää geneeristen taitojen mittaamiseen kohdentuvaa Council for Aid to Education (CAE) kehittämää Collegiate Learning Assessment CLA+ International -instrumenttia.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen toteuttavat yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja Helsingin yliopiston Yliopistopedagogiikan keskus.