Innovatiiviset oppimisympäristöt (ILE) tutkimustiimi keskittyy lasten ja nuorten 2000-luvun taitojen edistämiseen. Sen pääkiinnostuksen kohteita ovat oppimista ja hyvinvointia edistävien oppimisteknologioiden ja tilojen käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tutkimus, innovatiivisten opetus- ja oppimiskäytänteiden analyysi, teknologiatuettu oppiminen sekä TVT:n (tieto- ja viestintäteknologia) käyttö koulutuksessa. Tiimi on myös erikoistunut STE(A)M (science, technology, engineering, art, mathematics) oppimisympäristöihin, laskennalliseen ajatteluun, mallinnukseen, digitaaliseen itsearviointiin ja portfolioihin.
Monitieteinen ILE-tiimi koostuu tutkijoista, yliopisto-opettajista, tohtorikoulutettavista ja maisteriopiskelijoista. He edustavat etenkin Koulutuksen tutkimuslaitosta ja Informaatioteknologian tiedekuntaa. Useita tutkimusprojekteja tehdään myös tiiviissä yhteistyössä muiden Jyväskylän yliopiston yksiköiden kanssa. ILE-ryhmällä on laaja kansallinen ja kansainvälinen tutkimuslaitoksista sekä julkisen ja yksityisen sektorin edustajista koostuva verkosto.
Tiimin jäsenet
- Marja Kankaanranta (tiiminvetäjä, Koulutuksen tutkimuslaitos)
- Kati Clements (Informaatioteknologian tiedekunta)
- Kristof Fenyvesi (Koulutuksen tutkimuslaitos)
- Mari Hankala (Opettajankoulutuslaitos)
- Takumi Yada (Koulutuksen tutkimuslaitos)
- Tiina Mäkelä (Koulutuksen tutkimuslaitos)
- Rebekah Rousi (Informaatioteknologian tiedekunta)
- Mimmu Sulkanen (Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta)
- Saana Mehtälä (Informaatioteknologian tiedekunta)
- Olli Merjovaara (Opettajankoulutuslaitos)
- Hannu Moilanen (Normaalikoulu)
- Mikko Muilu (Informaatioteknologian tiedekunta)
- Matias Mäki-Kuutti (Informaatioteknologian tiedekunta)
- Pieta Sikström (Informaatioteknologian tiedekunta)
Lisätietoa ILE-ryhmästä: