Siekkinen Taru, Tutkijatohtori

Siekkinen Taru, Tutkijatohtori
Huone:
RUU A325

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7853-9979
Converis: https://converis.jyu.fi/converis/portal/Person/4479187

Väitöstiedote: Tutkijoiden ja yliopiston suhde on jännitteinen. 

Taru Siekkinen on työskennellyt Koulutuksen tutkimuslaitoksella  vuodesta 2012 eri projekteissa, liittyen pääasiassa korkeakoulututkimukseen. Hän kuuluu Koulutusjärjestelmät ja yhteiskunta - tutkimuksen painoalueeseen ja Higher Education Studies (HIEST) -tutkimustiimiin. Siekkinen on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi (sosiologia) vuonna 2011 ja suoritti tohtoriksi (FT) vuonna 2019. 

Siekkinen on toiminut tutkijana projekteissa liittyen akateemisiin uriin suomalaisessa yliopistoissa: Professoreiden rekrytoinnit (2020)Neliportaisen uramallin arviointihanke (2015) ja Työurat yliopistoissa (2015-2016). Hän toimi tutkijana Suomen Akatemian rahoittamassa "Exiting Academics in Networked Knowledge Societies (EANKS)" -projektissa 2016-2020 ja tällä hetkellä on vierailevana tutkijana Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa. 

Siekkisen tutkimusintresseihin kuuluu laajasti teemat korkeakoulututkimuksen alueelta: akateeminen professio, akateeminen työ ja urat, naisten urat, tohtoreiden työllistyminen, tiedon siirtyminen, yliopistopolitiikka, akateeminen johtaminen ja johtajat, kansainväliset julkisjohtamisen trendit (managerialismi, New Public Management).   

Siekkinen valittiin Korkeakoulututkimuksen seura ry:n (CHERIF) puheenjohtajaksi kaudelle 2020-2021. Siekkinen on toiminut jatko-opiskelijajäsenenä European Sociological Association (ESA) professiotutkimuksen verkoston hallituksessa syksystä 2016 lähtien. Hän on myös Jyväskylän yliopiston eettisen toimikunnan jäsen. 

Viimeisimmät julkaisut: 

  • Pekkola, E., Siekkinen, T., Kanniainen, J-P., Kujala, E. & Laihonen, H. (2021) An assessment of COVID-19's impact on Finnish University Leadership. Knowledge Management Research & Practice. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14778238.2021.1906773. Open Access.
  • Pekkola, E., Piñheiro, R., Geschwind, L., Siekkinen, T., Pulkkinen, K. & Carvalho, T (2020) Nested Hybridity in Nordic Higher Education. In: Vakkuri, J. (Edits.) Hybrid governance, organisation and society: value creation and value capture. Routledge.
  • Nokkala, T., Bataille, P., Siekkinen, T. & Goastellec, G. (2020) Academic career, international mobility and the national gender regimes: comparison of Swiss and Finnish polities. In Weimer, Leasa; Nokkala, Terhi (Eds.) Universities as Political Institutions : Higher Education Institutions in the Middle of Academic, Economic and Social Pressures, Higher Education Research in the 21st Century Series, 12. Leiden: Brill Sense, 262-286. DOI: 10.1163/9789004422582_012
  • Vellamo, T., Pekkola, E., Siekkinen, T.,  Cai, Y. (2020). Technical Identity in a Merger Process : Between a Rock and a Hard Place. In Geschwind, L., Broström, A., Larsen, K. (Eds.) Technical Universities : Past, Present and Future, Higher Education Dynamics, 56. Cham: Springer, 165-190. DOI: 10.1007/978-3-030-50555-4_9
  • Siekkinen, T. (2019.) The changing relationship between the academic profession and universities in Finnish higher education. Akateeminen väitöskirja. Tutkimuksia, Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7931-7
  • Siekkinen, T., Pekkola, E & Carvalho, T. (2019) Change and continuity in academic profession - Finnish Universities as living labs. Higher Education, online first. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00422-3
  • Vellamo, T., Pekkola, E & Siekkinen, T. (2019) Technical education in jeopardy? - The risks of interdisciplinary faculty structure in a university merger. In: Sørensen, M.P., Geschwind, L., Kekäle, J. & Pinheiro, R. (Edits.) The Responsible University: Exploring the Nordic Context and Beyond. Springer – Palgrave Macmillan.
  • Aarnikoivu, M., Nokkala, T., Siekkinen, T., Kuoppala, K. & Pekkola, E. (2019) Working outside academia? Perceptions of early-career, fixed-term researchers of changing careers. European Journal of Higher Education. Online 11 January 2019. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1548941
  • Pekkola, E., Carvalho, T., Siekkinen, T., & Johansson, J.-E. (2018). The sociology of professions and the study of the academic profession. In E. Pekkola, J. Kivistö, V. Kohtamäki, Y. Cai, & A. Lyytinen (Eds.), Theoretical and Methodological Perspectives on Higher Education Management and Transformation : An advanced reader for PhD students (pp. 121-150). Tampere, Finland: Tampere University Press. http://tampub.uta.fi/handle/10024/104274  

 

Hankkeita