Lähtökohtana Jyväskylän yliopiston strategia
Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) strategia on linjassa Jyväskylän yliopiston strategian kanssa. Koulutuksen tutkimuslaitos jakaa JYU:n mission vaikuttavasta sivistysyliopistosta ja tukee tavoitetta vahvasta, vaikuttavasta ja vetovoimaisesta tiedeyliopistosta. KTL allekirjoittaa myös Jyväskylän yliopiston arvot: avoimuus, luottamus, laatu ja eettisyys. KTL:n tutkimusalueet sijoittuvat erityisesti JYU:n painoalueille oppiminen, opetus ja vuorovaikutus sekä kieli, kulttuuri ja yhteiskunta
I Missio /tehtävä
Teemme kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävää koulutustutkimusta. Toimintamme edistää yhdenvertaisuutta, oikeudenmukaisuutta, kestävyyttä ja sivistystä.
Koulutuksen tutkimuslaitoksen tavoite on tehdä luotettavaa ja kansainvälisesti korkealaatuista tutkimustietoa koulutuksen kehittämisen ja uudistamisen tueksi niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Tutkimuksella tavoittelemme koulutuksen kehittämistä tavalla, joka huomioi vastuullisuuden ja kestävyyden tavoitteet sekä edistää oikeudenmukaista ja viisasta yhteiskunnallista kehitystä.
Tutkimuksemme keskittyy seuraaville alueille:
• Oppimisympäristöt ja oppimistulosten arviointi
• Korkeakoulutus pedagogisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
• Koulutus, työelämä ja elinikäinen ohjaus
• Koulutus, osallisuus ja kestävä yhteiskunta
Koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkijat osallistuvat aktiivisesti kansainvälisten ja kansallisten tiedeyhteisöjen toimintaan. Palvelemme hyvin erilaisia yleisöjä ja sidosryhmiä koulujen opettajista ja kuntavaikuttajista aina valtakunnallisiin toimijoihin sekä
kansainvälisiin tiedeyhteisöihin ja päätöksentekijöihin. Valtakunnalliset tehtävämme ovat osoitus Koulutuksen tutkimuslaitoksen vakiintuneesta asemasta. Jyväskylän yliopiston erillislaitoksena KTL tekee korkealaatuista, riippumatonta ja menetelmällisesti vahvaa tutkimusta ja osallistuu tutkimusperusteisesti kansalliseen ja kansainväliseen koulutuksen, opetuksen, elinikäisen ohjauksen ja oppimisen kehittämiseen.osallistuvat
II Visio / tavoite
Olemme kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettu ja vetovoimainen tutkimuslaitos. Meidät tunnetaan korkeatasoisesta, yhteiskunnallisesti merkittävästä ja päätöksentekoa tukevasta koulutustutkimuksesta, joka hyödyttää opettajia, oppilaita, opiskelijoita, oppilaitoksia ja koko koulutusjärjestelmää. Osallistumme aktiivisesti tieteelliseen ja
yhteiskunnalliseen keskusteluu
Tavoitteen oteuttamiseksi Koulutuksen tutkimuslaitos kehittää toimintaansa
monitieteisenä tutkimusyhteisönä, joka
• luo työntekijöilleen pitkäjänteisiä mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallaan niin huippututkijoina kuin erilaisissa asiantuntijatehtävissä.
• tukee avointa julkaisemista ja avointa tiedettä.
• tukee aktiivisesti kansainvälistä yhteistyötä ja tutkijoidensa liikkuvuutta Uno Cygnaeus2 -apurahojen avulla sekä koordinoi ja kannustaa järjestelmällisesti ulkoisen rahoituksen hakemista.
• toimii asiantuntijayhteisönä, jolla on hyvät työsuhteet kumppaneihin, sidosryhmiin ja asiakkaisiin.
• on hyvä työyhteisö, jossa uransa eri vaiheissa olevat tutkijat ja muut asiantuntijat tekevät yhteistyötä, jakavat osaamista ja työkuormaa sekä tukevat toistensa ammatillista kasvua, luoden näin jatkuvuutta ja vahvaa asiantuntemusta.
III Arvot
Oikeudenmukaisuus
- Toimimme eettisesti ja yhdenvertaisesti ja sitoudumme erilaisten yhteisöjen tasa-arvoisen kohtelun, osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Vastuullisuus
-
Toimimme ekososiaalisesti viisaalla ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Olemme vastuullinen ja luotettava toimija paikallisen ja globaalin ympäristön ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden edistämisessä.
Luovuus
-
Olemme innostuneita ja innoittavia, uteliaita ja uudistumishaluisia, ja kanavoimme asiantuntijayhteisömme luovuuden korkeatasoiseen monitieteiseen koulutustutkimukseen.
Toivo
-
Uskomme parempaan tulevaisuuteen ja kehitämme tutkimusperustaisesti uusia vastauksia yhteiskunnan suuriin haasteisiin.
[Koulutuksen tutkimuslaitoksen strategia 2024-2028.pdf]
Strategiaprosessi
Koulutuksen tutkimuslaitoksen strategiaa 2024–2028 on suunniteltu prosessinomaisesti seuraavissa tilaisuuksissa:
- Henkilöstökokoukset 7.2.2023 ja 3.4. 2024, kehittämispäivät 9.6. 2023 ja 22.11.2023
- Johtoryhmän kehittämispäivät 13.9. 2023 ja 27.10.2023
- Henkilöstön ja johtoryhmän palaute 2.-8.5. 2024
- Johtoryhmän hyväksymä 29.4. 2024
- Johtokunnan hyväksymä 16.5.2024