Merkittävä kansainvälinen ohjausalan tunnustus Raimo Vuoriselle

KT, dosentti Raimo Vuorinen on saanut korkea-arvoisen Presidential Award -tunnustuksen huippuosaamisestaan ja työstään ohjausalalla. Tunnustuksen on myöntänyt maailman vanhin ohjausalan keskusjärjestö, NCDA (The National Career Development Association). Vuorinen toimii Koulutuksen tutkimuslaitoksella Elinikäisen ohjauksen tutkimustiimissä asiantuntijana. Koulutuksen tutkimuslaitoksella on kansallinen erityistehtävä monialaisen elinikäisen ohjauksen tutkimuksessa.

Vuoden 2020 Yliopistopedagogiikka-lehti on julkaistu verkossa

Haastavan ja poikkeuksellisen vuoden päätteeksi Yliopistopedagogiikka-lehden uusin numero on luettavissa verkossa. Maaliskuussa 2020 suomalaisissa yliopistoissa siirryttiin lähes yhden yön aikana etäopetukseen, joka vaati opettajilta teknologis-pedagogista osaamista tai sen hankkimista lyhyellä varoitusajalla. Lehden pääkirjoituksessa vastaava päätoimittaja Anne Nevgi ja päätoimittaja Laura Hirsto pohtivat, kuinka vuonna 2020 hypättiin digiloikasta digiähkyyn, ja mitä se tarkoitti yliopistopedagogiikan näkökulmasta.

PISA-keskustelu Helsingin Kirjamessujen Tiedetorilla 29.10.

Tervetuloa seuraamaan PISA 2018: Lukutaito ja opinpolut -paneelia Kirjamessujen Tiedetorin Kruununhaka-lavalla pe 29.10 klo 14.00–14.30. Uusimman PISA 2018 -aineistoa hyödyntävän julkaisun kirjoittajat pohtivat muun muassa digitekstien vaikutusta lukutaitoon, lukutaidon merkitystä koulunkäynnille sekä taitotasoltaan ja taustaltaan erilaisten nuorten koulupolkuja.

Vieraileva tutkija Innovatiiviset oppimisympäristöt tutkimustiimissä

Christopher (Chris) Brownell Ph.D. is a visiting scholar from California in the USA. He is working with the Finnish Institute for Educational Research’s “Innovative Learning Environments” group. He is working with the STEAM education team, coordinated by Kristóf Fenyvesi and Takumi Yada. Dr. Brownell’s visit is taking place in September and October 2022.

STEAMupgrade: STEAM-oppimateriaaleja opettajien digitaalisten taitojen kehittämiseen

STEAMupgrade -projektin tavoitteena on luoda digitaalisen osaamisen arviointimalleja STEAM-opetukseen, sekä oppimismoduuleja STEAM-taitojen kehittämiseen. Avoimia oppimateriaaleja on kerätty GeoGebra-alustalle, ja ne sisältävät erilaisia STEAM-aiheisia harjoituksia sekä ohjeita materiaalien käyttöä varten. Koulutuksen tutkimuslaitoksen ILE-tutkimusryhmä on ollut projektissa mukana muun muassa kehittämässä digitaalisia oppimateriaaleja, sekä luomassa viitekehystä STEAM-opetuksen kehittämiseksi.