STEAMupgrade: STEAM-oppimateriaaleja opettajien digitaalisten taitojen kehittämiseen
STEAMupgrade -projektin tavoitteena on luoda digitaalisen osaamisen arviointimalleja STEAM-opetukseen, sekä oppimismoduuleja STEAM-taitojen kehittämiseen. Avoimia oppimateriaaleja on kerätty GeoGebra-alustalle, ja ne sisältävät erilaisia STEAM-aiheisia harjoituksia sekä ohjeita materiaalien käyttöä varten. Koulutuksen tutkimuslaitoksen ILE-tutkimusryhmä on ollut projektissa mukana muun muassa kehittämässä digitaalisia oppimateriaaleja, sekä luomassa viitekehystä STEAM-opetuksen kehittämiseksi.
Tarkastele materiaaleja täällä (linkki GeoGebra-alustalle)
Uudet materiaalit sisältävät muun muassa
Koulutusmoduuli varhaiskasvatuksen opettajille:
- Arkhimedeen vipu
- Robottitanssi
- Tähtitiede-peli: Esittelyssä aurinkokunta ja ulkoavaruus (Bee-Bot/Code & Go -robotteilla tai vastaavilla)
- Immersiivisten ympäristöjen luominen koordinoitujen projektoreiden avulla
Koulutusmoduuli perusopetuksen opettajille:
- Kestävän kaupungin rakentaminen lisätyssä todellisuudessa (AR)
- Ilmatyynyaluksen suunnittelu ja rakentaminen
- Pitääkö koodisi kasvin hengissä?
- Ajoitetut portit – silmukasta silmukkaan
Koulutusmoduuli toisen asteen opettajille:
- Itseajavan linja-auton prototyyppi
- Virtuaalinen edustavuus
- Virtuaaliset sokkelot – ongelmanratkaisun ja tietoisen päätöksenteon harjoitteluun
- Vuorovaikutteiset GeoGebra-kirjat – luovaa materiaalien kehittämistä ja jakamista
STEAMupgrade-projektia johtaa Tallinnan yliopisto, ja projektissa on mukana kuusi eurooppalaista yliopistoa sekä kaksi unkarilaista teknologiayritystä. Projektin on rahoittanut Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma.
Lisätietoja:
Dr. Kristóf Fenyvesi
Senior Researcher
Finnish Institute for Educational Research
kristof.fenyvesi@jyu.fi