STEAMupgrade: STEAM-oppimateriaaleja opettajien digitaalisten taitojen kehittämiseen

STEAMupgrade -projektin tavoitteena on luoda digitaalisen osaamisen arviointimalleja STEAM-opetukseen, sekä oppimismoduuleja STEAM-taitojen kehittämiseen. Avoimia oppimateriaaleja on kerätty GeoGebra-alustalle, ja ne sisältävät erilaisia STEAM-aiheisia harjoituksia sekä ohjeita materiaalien käyttöä varten. Koulutuksen tutkimuslaitoksen ILE-tutkimusryhmä on ollut projektissa mukana muun muassa kehittämässä digitaalisia oppimateriaaleja, sekä luomassa viitekehystä STEAM-opetuksen kehittämiseksi.

Tarkastele materiaaleja täällä (linkki GeoGebra-alustalle)

Uudet materiaalit sisältävät muun muassa

Koulutusmoduuli varhaiskasvatuksen opettajille:

1. Arkhimedeen vipu
  2. Robottitanssi
  3. Tähtitiede-peli: Esittelyssä aurinkokunta ja ulkoavaruus (Bee-Bot/Code & Go -robotteilla tai vastaavilla)
  4. Immersiivisten ympäristöjen luominen koordinoitujen projektoreiden avulla

Koulutusmoduuli perusopetuksen opettajille:

1. Kestävän kaupungin rakentaminen lisätyssä todellisuudessa (AR)
  2. Ilmatyynyaluksen suunnittelu ja rakentaminen
  3. Pitääkö koodisi kasvin hengissä?
  4. Ajoitetut portit – silmukasta silmukkaan

Koulutusmoduuli toisen asteen opettajille:

1. Itseajavan linja-auton prototyyppi
  2. Virtuaalinen edustavuus
  3. Virtuaaliset sokkelot – ongelmanratkaisun ja tietoisen päätöksenteon harjoitteluun
  4. Vuorovaikutteiset GeoGebra-kirjat – luovaa materiaalien kehittämistä ja jakamista

STEAMupgrade-projektia johtaa Tallinnan yliopisto, ja projektissa on mukana kuusi eurooppalaista yliopistoa sekä kaksi unkarilaista teknologiayritystä. Projektin on rahoittanut Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma.

Dr. Kristóf Fenyvesi
Senior Researcher