Esittelemme tuoreita PISA- ja ICILS-tutkimusten tuloksia.
Uutiset
KT, dosentti Raimo Vuorinen on saanut korkea-arvoisen Presidential Award -tunnustuksen huippuosaamisestaan ja työstään ohjausalalla. Tunnustuksen on myöntänyt maailman vanhin ohjausalan keskusjärjestö, NCDA (The National Career Development Association). Vuorinen toimii Koulutuksen tutkimuslaitoksella Elinikäisen ohjauksen tutkimustiimissä asiantuntijana. Koulutuksen tutkimuslaitoksella on kansallinen erityistehtävä monialaisen elinikäisen ohjauksen tutkimuksessa.
Haastavan ja poikkeuksellisen vuoden päätteeksi Yliopistopedagogiikka-lehden uusin numero on luettavissa verkossa. Maaliskuussa 2020 suomalaisissa yliopistoissa siirryttiin lähes yhden yön aikana etäopetukseen, joka vaati opettajilta teknologis-pedagogista osaamista tai sen hankkimista lyhyellä varoitusajalla. Lehden pääkirjoituksessa vastaava päätoimittaja Anne Nevgi ja päätoimittaja Laura Hirsto pohtivat, kuinka vuonna 2020 hypättiin digiloikasta digiähkyyn, ja mitä se tarkoitti yliopistopedagogiikan näkökulmasta.
Tervetuloa seuraamaan PISA 2018: Lukutaito ja opinpolut -paneelia Kirjamessujen Tiedetorin Kruununhaka-lavalla pe 29.10 klo 14.00–14.30. Uusimman PISA 2018 -aineistoa hyödyntävän julkaisun kirjoittajat pohtivat muun muassa digitekstien vaikutusta lukutaitoon, lukutaidon merkitystä koulunkäynnille sekä taitotasoltaan ja taustaltaan erilaisten nuorten koulupolkuja.
The Finnish Institute for Educational Research’s Innovative Learning Environments Research Group is happy to welcome Dr. Farida Nurhasanah visiting researcher from Sebelas Maret University, Indonesia.
Christopher (Chris) Brownell Ph.D. is a visiting scholar from California in the USA. He is working with the Finnish Institute for Educational Research’s “Innovative Learning Environments” group. He is working with the STEAM education team, coordinated by Kristóf Fenyvesi and Takumi Yada. Dr. Brownell’s visit is taking place in September and October 2022.
STEAMupgrade -projektin tavoitteena on luoda digitaalisen osaamisen arviointimalleja STEAM-opetukseen, sekä oppimismoduuleja STEAM-taitojen kehittämiseen. Avoimia oppimateriaaleja on kerätty GeoGebra-alustalle, ja ne sisältävät erilaisia STEAM-aiheisia harjoituksia sekä ohjeita materiaalien käyttöä varten. Koulutuksen tutkimuslaitoksen ILE-tutkimusryhmä on ollut projektissa mukana muun muassa kehittämässä digitaalisia oppimateriaaleja, sekä luomassa viitekehystä STEAM-opetuksen kehittämiseksi.
Jyväskylän yliopisto järjestää kevät- ja syyslukukaudella 2024 kaikille kiinnostuneille avoimen mahdollisuuden tutustua tiedekuntien kärkitutkimuksiin ja nouseviin tutkimusaloihin.