09.12.2018

Heikkinen Hannu, professori

Heikkinen Hannu, professori
Puhelinnumero:
+358 50 342 1346
Huone:
RUU D323.9

Totta puhuen olen opettaja, ja ylpeä siitä. Jossain vaiheessa aloin miettiä, mitä minusta tulisi isona. Sitten löysin itseni yliopistosta kysymässä kysymystä, kuka minä olen opettajana. Niinpä tein väitöskirjani opettajan ammatillisesta identiteetistä.

Sittemmin olen tutkinut opettajan ammatillista kehittymistä, erityisesti uuden opettajan törmäämistä koulun todellisuuteen. Tätä kautta aloin tutkia ja kehittää mentorointia. Tältä osin maailma ei ole vieläkään ihan valmis. 

Olen ollut aina hangaround-filosofi. Olen tutkinut kasvatusta esimerkiksi tunnustuksen dialektiikan teorian näkökulmasta: koulutus on merkittävä tapa hankkia tunnustusta ihmisenä ja työntekijänä. Olen myös kirjoittanut hyvien kollegojen kanssa kasvatuksen filosofiaan pohjautuvia tekstejä siitä, mikä on kasvatuksen tarkoitus ja miten sitä pitäisi tutkija - toisin sanoen tutkinut kasvatusta praksiksena. Tätä kautta olen myös  perehtynyt kasvatuksellisten käytänteiden tutkimukseen siitä näkökulmasta, mikä tekee mahdolliseksi tai rajoittaa käytänteiden kehittymistä. Tätä olen tarkastellut käytänteiden arkkitehtuurin teorian (theory of practice architectures) ja oppimisen ekosysteemien (ecosystems of learning) kautta. 

Menetelmällisesti olen erikoistunut laadulliseen tutkimukseen. Olen kirjoittanut kasvatustieteen menetelmällisestä paradigmamuutoksesta, kerronnallisista lähestymistavoista sekä käytäntölähtöisen tutkimuksen suuntauksista. Kaikki alkoi kuitenkin, toimintatutkimuksesta, jossa yhdistyy sekä kerronnallisuus että käytäntöjen kehittäminen. 

Yksi kiinnostuksen kohteistani on myös opetussuunnitelman tekeminen ja koulutuksen suunnittelu demokraattisena ja osallistavana prosessina.

Google Scholar kertoo, että tekemiini julkaisuihin on viitattu yli 8500 kertaa (9.12.2018), ja julkaisujen h-indeksi on 41. Sen mukaan tutkimukseni impaktiarvo eli vaikuttavuus on toiseksi suurin kasvatustieteellisen tutkimuksen alalla Jyväskylän yliopistossa.

Asiantuntijuus

  • Elinikäinen ja elämänlaajuinen ammatillinen kehittyminen
  • Oppimisen ekosysteemit
  • Opettajankoulutus
  • Mentorointi
  • Toimintatutkimus, "practitioner research"
  • Narratiivinen tutkimus

Hankkeita 

  • Verme 2

    Verme 2 jatkaa yli vuosikymmenen mittaista työtä mentoroinnin kehittämiseksi. Sitä tehdään verkostossa, johon kuuluvat kaikki Suomen opettajankoulutusta antavat yliopistot ja ammatilliset opettajakorkeakoulut. Tavoitteena on  edistää opettajien ammatillista uranaikaista kehittymistä vertaisryhmämentorointia soveltamalla ja edelleen kehittämällä.

  • eAMK ja Toteemi

    Koulutuksen tutkimuslaitos osallistuu keskeisissä rooleissa hallituksen kärkihankkeisiin. Kaksi näistä hankkeista (eAMK ja Toteemi) liittyvät korkeakouluopetuksen tutkimukseen ja kehittämiseen. Niiden päämääränä on kehittää työelämäläheisiä ja digitaalisia käytänteitä sekä tukea ristiinopiskelua eri korkeakoulujen kesken.