Julkaisut

List of publications 22.9.2023

 

Hannu Heikkinen

A. Peer-reviewed scientific articles and book chapters

,

1. Heikkinen, H., Kaukko, M. & Salo, P. 2023. Mitä toimintatutkimus on ja miten sitä tehdään. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 17-38.

2. Salo, P., Kaukko, M. & Heikkinen, H. 2023. Toimintatutkimuksen historiat. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 39-66.

3. Heikkinen, H., Salo, P., Kaukko, M., Kiilakoski, T., Huttunen, R., Mutanen, A., Friman, M. & Nuutinen, L. 2023. Suuntauksia ja tulkintoja. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 39-66.

4. Heikkinen, H. & Kaukko, M. 2023. Kerronnallinen näkökulma. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 197-216.

5. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2023. Validointiperiaatteet. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 217-266.

6. Kaukko, M., Heikkinen, H. & Salo, P. 2023. Käytäntöteoriat ja toimintatutkimus. In: H. Heikkinen & M. Kaukko (Eds.) Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino, 267-291.

7. Huttunen, R. & Heikkinen, H. 2023. Whose well-being? Deep-ecological and posthuman perspectives on ‘world worth living in’. In: K. Reimer, M. Kaukko, S. Widsor, S. Kemmis & K. Mahon (Eds.) Living Well in a World Worth Living in for All: Enacting praxis for a just and sustainable future. Singapore: Springer.

8. Aaltonen, V., Hiljanen, M., Layne, H., Lehtonen, A., Löyttyniemi, M., Mykrä, N., Virtanen, A. & Heikkinen, H. 2023. Education for planetary well-being. In: Elo, M., Hytönen, J., Karkulehto, S., Kortetmäki, T., Kotiaho, J., Puurtinen, M. & Salo, M. (Eds.) Interdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being. Abingdon: Routledge, 246-258.

9. Keränen-Pantsu, R., Huttunen, R., & Heikkinen, H. 2023. Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta. Kasvatus ja aika, 17(1), 93 108. https://doi.org/10.33350/ka.119357

10. Heikkinen, H., Kaukko, M., Kiilakoski, T. & Kemmis, S 2023. Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? Ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa. Kasvatus 54 (1), 64–76.

11. Virolainen, M., Heikkinen, H., Laitinen-Väänänen, S., & Rautopuro, J. 2022. The Transformation of Learning : From Learning Organizations to a Landscape of Ecosystems. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, & B. O'Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work (pp. 126-144). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781529757217.n9

12. Tynjälä, P., Heikkinen, H., & Kallio, E. 2022. Integrating Work and Learning in Higher Education and VET : A Theoretical Point of View. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, & B. O'Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work (pp. 62-79). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781529757217.n5

13. Kaukko, M., Kemmis, S., Heikkinen, H., Kiilakoski, T., & Haswell, N. 2021. Learning to survive amidst nested crises: can the coronavirus pandemic help us change educational practices to prepare for the impending eco-crisis? Environmental Education Research, 1-16. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1962809

14. Heikkinen, H., Wilkinson, J. & Bristol, L. 2021. Three orientations for understanding educational autonomy : School principals’ voices from Australia, Finland, and Jamaica. Journal of Educational Administration and History, Early online. DOI: 10.1080/00220620.2020.1849060

15. Anastasiadou, E., Moate, J., & Heikkinen, H. 2021. Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence. Globalisation, Societies and Education, Early online. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904210

16. Tynjälä, P., Kallio, E., & Heikkinen, H. 2020. Professional expertise, integrative thinking, wisdom and phronēsis. In E. K. Kallio (Ed.), Development of adult thinking: Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning (pp. 156–174). London: Routledge.

17. Mahon, K., Heikkinen, H., Huttunen, R., Boyle, T. & Sjolie, E. 2020. What is educational praxis? In: K. Mahon, C. Edwards-Groves, S. Francisco, M. Kaukko, S. Kemmis, & K. Petrie (Eds.) Pedagogy, Education and Praxis for Critical Times. Springer, 15-38.

18. Olsen, K.-N., Bjerkholt, E. & Heikkinen, H. 2020. Mentoring and induction in the Nordic countries: some introductory remarks. In K.-N. Olsen, E. Bjerkholt & H. Heikkinen (Eds.) New Teachers in Nordic Countries: Ecologies of Induction and Mentoring. Oslo: Kappelen Damm Akademisk, 9-24. https://doi.org/10.23865/noasp.105.ch0

19. Heikkinen, H. 2020. Understanding mentoring within an ecosystem of practices. In K.-N. Olsen, E. Bjerkholt & H. Heikkinen (Eds.) New Teachers in Nordic Countries: Ecologies of Induction and Mentoring. Oslo: Kappelen Damm Akademisk, 25-41. https://doi.org/10.23865/noasp.105.ch1

20. Heikkinen, H. Pennanen, M., Markkanen, I. & Tynjälä, P. 2020. Mentoring in Finland: Struggling in a Niche of Teacher Development. In K.-N. Olsen, E. Bjerkholt & H. Heikkinen (Eds.) New Teachers in Nordic Countries: Ecologies of Induction and Mentoring. Oslo: Kappelen Damm Akademisk, 105-126. https://doi.org/10.23865/noasp.105.ch5

21. Hardy, I., Heikkinen, H., Kiilakoski, T., Pennanen, M. & Salo, P. 2020. The ‘spirit of the times’: Fast policy for educational reform in Finland. Policy Futures in Education. https://doi.org/10.1177/1478210320971530

22. Kiilakoski, T., Kaukko, M., Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2020. Philosophical and Youth-Studies Perspectives on the Participation Imperative. In Strand, T. (Eds.) Rethinking Ethical-Political Education, Contemporary Philosophies and Theories in Education, 16. Cham: Springer International Publishing, 29-43. DOI: 10.1007/978-3-030-49524-4_3

23. Kiviniemi, U., Tynjälä, P., Heikkinen, H., Martin, A. 2020. Running a hybrid: mingling in-service and pre-service teachers in peer-mentoring groups. European Journal of Teacher Education, Early online. DOI: 10.1080/02619768.2020.1766442

24. Tynjälä, P., Virolainen, M., Heikkinen, H., Virtanen, A. 2020. Promoting Cooperation between Educational Institutions and Workplaces : Models of Integrative Pedagogy and Connectivity Revisited. In Aprea, C., Sappa, V. & Tenberg, R. (Eds.) Konnektivität und lernortintegrierte Kompetenzentwicklung in der beruflichen Bildung / Connectivity and Integrative Competence Development in Vocational and Professional Education and Training (VET/PET), Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : Beihefte (ZBW-B), 29. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 19-40.

25. Tynjälä, P., Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. 2020. Finnish Model of Peer-Group Mentoring: Review of Research. Annals of New York Academy of Sciences (Special issue “Mentoring: Theoretical Background, Empirical Findings, and Practical Applications”), 1-16. https://doi.org/10.1111/nyas.14296

26. Virolainen, M., Heikkinen, H., Laitinen-Väänänen, S. & Siklander, P. 2019. Mitä ovat oppimisen ekosysteemit? Ammattikasvatuksen aikakauskirja 14(4), 4-25.

27. Hardy, I., Heikkinen, H. & Olin, A. 2019. Conceptualising and contesting ‘fast policy’ in teacher learning : a comparative analysis of Sweden, Finland and Australia. Teacher Development, Early online. DOI: 10.1080/13664530.2020.1776761

28. Heikkinen, H. & Kukkonen, H. 2019. Ammattikorkeakoulu toisin ajateltuna. Osaaminen, sivistys ja tiedon intressit. Aikuiskasvatus 39 (4), 264-275.

29. Heikkinen, H. 2019. Developing pedagogical practices under umbrellas of different colours. Estonian Journal on Educational Research 7(2), 2019, 23–39.

30. Keränen-Pantsu, R. & Heikkinen, H. 2019. Teachers' conceptions of using narratives in worldview education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 58-72.

31. Aalto, E., Heikkinen, H. & Tarnanen, M. 2019. Developing a pedagogical practice across disciplines in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education 85, 69-80.

32. Geeraerts, K., Tynjälä, P., & Heikkinen, H. 2018. Inter-generational learning of teachers : what and how do teachers learn from older and younger colleagues? European Journal of Teacher Education, 41 (4), 479-495.

33. Heikkinen, H. 2018. Education, Work and Life. In C. Edwards-Groves, P. Grootenboer, & J. Wilkinson (Eds.), Education in an Era of Schooling : Critical perspectives of Educational Practice and Action Research. A Festschrift for Stephen Kemmis. Dortrecht: Springer, 79-90.

34. Heikkinen, H., Kiilakoski, T., Huttunen, R., Kaukko, M. & Kemmis, S. 2018. Koulutustutkimuksen arkkitehtuurit. Kasvatus, 49 (5), 368–383.

35. Heikkinen, H., Wilkinson, J., Aspfors, J., & Bristol, L. 2018. Understanding mentoring of new teachers: Communicative and strategic practices in Australia and Finland. Teaching and Teacher Education, 71, 1-11.

36. Mahon, K., Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2018. Critical educational praxis in university eco-systems: Enablers and constraints. Pedagogy, Culture and Society. doi: 10.1080/14681366.2018.1522663

37. Pennanen, M., Heikkinen, H. & Tynjälä, P. 2018. Virtues of mentors and mentees in the Finnish model of teachers’ peer-group mentoring. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1554601

38. Salo, P. & Heikkinen, H. 2018. Slow Science: Research and teaching for sustainable praxis. Confero 6 (1), 1-20 | doi: 10.3384/confero. 2001-4562.181130

39. Virolainen, M., & Heikkinen, H. 2019. Vocational Education and Training Institutions’ Collaboration with the World of Work from the Perspectives of Actor Networks and Ecosystems of Learning. In: L. M. Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Eds.), Vocational Education and Training: The World of Work and Teacher Education. Premiss, 67–97.

40. Heikkinen, H., & Huttunen, R. 2017. "Mitä järkeä?": kasvatuksen tietoperusta ja rationaalisuus. In: A. Toom, M. Rautiainen, & J. Tähtinen (Eds.), Toiveet ja todellisuus: kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Suomen kasvatustieteellinen seura, 31-58.

41. Heikkinen, H. 2017. Mentoring of Newly Qualified Teachers in the Educational Sense. In M. A. Peters, B. Cowie, & I. Menter (Eds.), A Companion to Research in Teacher Education. Springer, 813-824. doi:10.1007/978-981-10-4075-7

42. Korhonen, H., Heikkinen, H., Kiviniemi, U., & Tynjälä, P. 2017. Student teachers' experiences of participating in mixed peer mentoring groups of in-service and pre-service teachers in Finland. Teaching and Teacher Education, 61, 153-163.

43. Pennanen, M., Bristol, L., Wilkinson, J., & Heikkinen, H. 2017. Articulating the Practice Architectures of Collaborative Research Practice. In K. Mahon, S. Francisco, & S. Kemmis (Eds.), Exploring Education and Professional Practice : Through the Lens of Practice Architectures. Singapore: Springer, 201-217.

44. Wittek, D., Ruohotie-Lyhty, M., & Heikkinen, H. 2017. Mentoring im Berufseinstieg von Lehrpersonen: Ein bilateraler Vergleich zwischen Deutschland und Finnland (Eng. Mentoring of Newly Qualifi ed Teachers: A Bilateral Comparison between Germany and Finland.) Die Deutsche Schule, 109 (1), 43.

45. Heikkinen, H., de Jong, F. P., & Vanderlinde, R. 2016. What is (good) practitioner research? Vocations and Learning, 9 (1), 1-19.

46. Pennanen, M., Bristol, L., Wilkinson, J., & Heikkinen, H. 2015. What is ‘good’ mentoring? Understanding mentoring practices of teacher induction through case studies of Finland and Australia. Pedagogy, Culture & Society, 24 (1), 1-27.

47. Geeraerts, K., Tynjälä, P., Heikkinen, H., Markkanen, I., Pennanen, M., & Gijbels, D. 2015. Peer-group mentoring as a tool for teacher development. European Journal of Teacher Education, 38 (3), 358-377.

48. Estola, E., Heikkinen, H. & Syrjälä, L. 2014. Narrative pedagogies for peer groups. In: C. Craig & Orland-Barak, L. (Eds.) International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part A) Advances in Research on Teaching. Volume 22, 159 - 176.

49. Kemmis, S., Heikkinen, H., Aspfors, J., Fransson, G. & Edwards-Groves, C. 2014. Mentoring as Contested Practice: Support, Supervision and Collaborative Self-development. Teaching and Teacher Education 43, 154-164.

50. Heikkinen, H., Huttunen, R. & Kiilakoski, T. 2014. Voiko koulutusta suunnitella demokraattisesti? Opetussuunnitelmatyö Jürgen Habermasin oikeuden diskurssiteorian valossa. (Eng. Is it possible to design education democratically. Curriculum design in the light of Jürgen Habermas’ discourse theory of justice.) Kasvatus 45 (1), 20-33.

51. Heikkinen, H., Huttunen, R., & Pesonen, J. 2012. Liikuntakasvatuksen eetos. (Eng. The ethos of physical education.) Liikunta & Tiede, 49 (6), 18-22.

52. Aspfors, J., Fransson, G. & Heikkinen, H.L.T. 2012. Mentoring as dialogue, collaboration and/or assessment? In: P. Tynjälä, M.-L. Stenström & M. Saarnivaara (Eds.) Transitions and Transformations in Learning and Education. Dortrecht: Springer, 271-290.

53. Jokinen, H., Heikkinen, H. & Morberg, Å. 2012. The induction phase as a critical transition for newly qualified teachers. In: P. Tynjälä, M.-L. Stenström & M. Saarnivaara (Eds.) Transitions and Transformations in Learning and Education. Dortrecht: Springer, 169-186.

54. Heikkinen, H., Huttunen, R., Syrjälä, L. & Pesonen, J. 2012. Action Research and Narrative Inquiry: Five Principles for Validation revisited. Educational Action Research 20 (1), 5-22.

55. Heikkinen, H., Jokinen, H. & Tynjälä, P. 2012. Teacher education and development as lifelong and lifewide learning. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge, 3-30.

56. Välijärvi, J. & Heikkinen, H. 2012. Peer-Group Mentoring and the culture of education in Finland. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge,31-40.

57. Lahdenmaa, M. & Heikkinen, H. 2012. Experiences of peer-group mentoring in homogenous and heterogenous groups. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge, 97-103.

58. Teerikorpi, S. & Heikkinen, H. 2012. Keys to success. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge, 121-128.

59. Aspfors, J., Hansén, S.-E., Tynjälä, P., Heikkinen, H. & Jokinen, H. 2012. Lessons learnt from Peer-Group Mentoring experiments. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge, 131-143.

60. Kemmis, S. & Heikkinen, H. 2012. Future perspectives: Peer-Group Mentoring and international practices for teacher development. In: H. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Peer-Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge, 144-170.

61. Tynjälä, P. & Heikkinen, H. 2011. Beginning teachers’ transition from pre-service education to working life. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft: 14, (1), 11-34.

62. Heikkinen, H., Kiviniemi, U. & Tynjälä, P. 2011. Integrative Pedagogy in Practicum: Meeting the Second Order Paradox of Teacher Education. In: M..Mattsson, T.V. Eilertsen and D. Rorrison (Eds.). A Practicum Turn in Teacher Education. Rotterdam: Sense, 91-112.

63. Tynjälä, P., Heikkinen, H. & Kiviniemi, U. 2011. Integratiivinen pedagogiikka opetusharjoittelussa. (Eng. Intergrative pedagogy in teaching practice.) Kasvatus 42 (4), 302-315.

64. Niemi, R., Heikkinen, H. & Kannas, L. 2010. Reporting Action Research Reflexively. Educational Action Research, 18, (2),137 - 149.

65. Heikkinen, H., Niemi, R. & Kannas, L. 2010. Osallisuus koulupedagogiikan lähtökohtana. (Eng. Involvement as the basis of school pedagogy.) Kasvatus 41 (1).

66. Niemi, R. & Heikkinen, H. 2009. Kenen äänellä koulusta kerrotaan? (Eng. By whose voice do we tell about schools? The narrative touch in doing research on lived pedagogy.) Narratiivinen ote eletyn pedagogiikan tutkimuksessa. Nuorisotutkimus 26 (4), 3-14.

67. Heikkinen, H., Jokinen, H. & Tynjälä, P. 2008. Reconceptualising Mentoring as a Dialogue. In: G. Fransson & C. Gustavsson (Eds.) Newly Qualified Teachers in Northern Europe: Comparative Perspectives on Promoting Professional Development. Gävle: University of Gävle, 107-124.

68. Eisenschmidt, E., Heikkinen, H. & Klages, W. 2008. Strong, Competent and Vulnerable. Experiences of the First Year as a Teacher. In: G. Fransson & C. Gustavsson (Eds.) Newly Qualified Teachers in Northern Europe: Comparative Perspectives on Promoting Professional Development. Gävle: University of Gävle, 107-124.

69. Heikkinen, H., & Huttunen, R. 2008. Hiljainen tieto, mentorointi ja vertaistuki. (Eng. Tacit knowledge, mentoring and peer support.) In: A. Toom, J. Onnismaa & A. Kajanto (Eds.) Hiljainen tieto. Tietämistä, toimimista, taitavuutta. Aikuiskasvatuksen 47. vuosikirja, 203-220.

70. Heikkinen, H., Jokinen, H., Tynjälä, P. & Välijärvi, J. 2008. Mistä tukea uudelle opettajalle. Kolme mentorointimallia vertailussa. (Eng. Where to find support for new teachers. Three models of mentoring in comparison.)Kasvatus 39 (3), 205-217.

71. Heikkinen, H., Huttunen, R. & Syrjälä, L. 2007. Action Research as Narrative: Five Principles for Validation. Educational Action Research 15 (1), 5-19.

72. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2007. Opettaja ihmisenä ja ammattilaisena. (Eng. Teacher as a human being and as a professional.) In: E. Estola, H. Heikkinen & R. Räsänen (Eds.) Ihmisen näköinen opettaja. Oulun yliopisto. Acta Universitatis Ouluensis E 92, 15-28.

73. Lapinoja, K. & Heikkinen, H. 2006. Autonomia ja opettajan ammatillisuus. (Eng. Autonomy and the professionalism of the teacher.) In: A. Eteläpelto & J. Onnismaa (Eds.) Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatuksen 46. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen tutkimusseura, 144-161.

74. Heikkinen, H. 2006. Toimintatutkimuksen lähtökohdat. (Eng. The foundation of action research.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 16-38.

75. Heikkinen, H., Kontinen, T & Häkkinen, P. 2006. Toiminnan tutkimisen suuntaukset. (Eng. Approaches on studying action.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 39-76.

76. Heikkinen, H., Rovio, E. & Kiilakoski, T.. 2006. Toimintatutkimus prosessina. (Eng. Action research as a process.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 78-93.

77. Heikkinen, H. & Rovio, E. 2006. Toimintatutkimuksen raportointi. (Eng. Reporting action research.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 114-130.

78. Heikkinen, H. & Syrjälä, L. 2006. Tutkimuksen arviointi. (Eng. Evaluating research.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 144-162.

79. Heikkinen, H., Huttunen, R. & Tynjälä, P. 2006. Totuuden ongelma. (Eng. The problem of truth.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 163-183.

80. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2006. Toimintatutkimus tieteenä. (Eng. Action research as science.) In: H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (Eds.) Toiminnasta tietoon Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 184-202.

81. Karjalainen, M., Heikkinen, H., Huttunen, R. & Saarnivaara, M. 2006. Mentorointi dialogina. (Eng. Mentoring as a dialogue.) Aikuiskasvatus 26 (2), 96-103.

82. Heikkinen, H., Huttunen, R., Niglas, K. & Tynjälä, P. 2005. Kartta kasvatustieteen maastosta. (Eng. The map of the terrain of the educational science.) Kasvatus 36 (5), 340-354.

83. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2004. Teaching and the dialectic of recognition. Pedagogy, Culture and Society 12 (2), 163 – 173.

84. Heikkinen, H. 2004. Narratiivinen toimintatutkimus ja sen luotettavuuskysymykset opettajan työssä. (Eng. Narrative action research and the problems of its validity in teachers’ work.) In: R. Jaatinen, P. Kaikkonen & J. Lehtovaara (Eds.) Opettajuudesta ja kielikasvatuksesta. Tampere: TAJU, 179 – 195.

85. Heikkinen, H. 2004. Mistä tunnen sinut, mentori? (Eng. How can I recognise you, mentor?) In: M. Taajamo (Eds.) Suunnistuksia. Tiede, kasvatus, taide. Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos, 75 – 80.

86. Heikkinen. H. 2004. Educational Science and Teacher Education. In: M. Pandis (Eds.) Educational Science in the Axis of Change. Tallinn Pedagogical University, 101 – 119.

87. Heikkinen, H. & Karjalainen, M. 2004. Educating mentors - a poetic way of understanding. In: M. Pandis (Eds.) Educational Science in the Axis of Change. Tallinn Pedagogical University, 312 - 325.

88. Heikkinen. H. 2003. Becoming a teacher - struggling for recognition. A paper presented in European Congress on Educational Research, Saksa, Hamburg, 19.9.2003. Education-line www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003446.htm

89. Heikkinen, H., Andem, C. & Vainio, P. 2002. Looking at Yourself in a Broken Mirror. A Story of Two Stories by Three Story-Tellers. In: Huttunen, R., Heikkinen, H. & Syrjälä, L. (Eds.) Narrative research. Voices of Teachers and Philosophers. Jyväskylä: SoPhi, 143-174.

90. Heikkinen, H. 2002. Telling Stories in Teacher Education. A Narrative-Biographical View on Portfolio Work. In: Huttunen, R., Heikkinen, H. & Syrjälä, L. (Eds.) Narrative research. Voices of Teachers and Philosophers. Jyväskylä: SoPhi, 123 - 142.

91. Heikkinen, H. 2002. Whatever is Narrative Research? In: Huttunen, R., Heikkinen, H. & Syrjälä, L. (Eds.) Narrative research. Voices of Teachers and Philosophers. Jyväskylä: SoPhi, 13 - 28.

92. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2002. "Huomaa minut, arvosta minua!" Opetus tunnustuksen dialektiikkana. (Eng. Recognise me, respect me! Teaching as the dialectic of recognition.) In: A. Malinen & P. Ihanainen (Eds.) Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.

93. Heikkinen, H., Huttunen, R. & Kakkori, L. 2001. This is my truth tell me yours. Some aspects of action research quality in the light of truth theories. Educational Action Research 9 (1), 9 - 24.

94. Heikkinen, H., Kakkori, L. & Huttunen, R. 2000. And this story is true... On the problem of narrative truth. European Congress on Educational Research, UK, Edinburgh 7.9.2000. http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002351.htm

95. Heikkinen, H., Carlqvist, L., Hinkkanen, H. - M., Munter, A., Pyrhönen, A., Säde, A.-L. 2000. Looking at myself from the outside. Promoting reflection through autobiographical work in teacher education. In: Learning and Instruction in Multiple Contexts and Settings II. Proceedings of the Third Joensuu Symposium on Learning and Instruction. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita 79, 77 - 89.

96. Huttunen, R. & Heikkinen, H. 1999. Toimintatutkimus demokraattisena tahdonmuodostuksena. (Eng. Action research as democratic will-formation.) Kasvatus 30 (1), 18-30.

97. Heikkinen, H. 1999. Opettajankoulutus - modernissa vai postmodernissa? (Eng. Teacher education in the modenity or postmodenity.) In: H. Niemi (Eds.) Opettajankoulutus modernin murroksessa. Tampere: Tampere University Press, 38 - 58.

98. Heikkinen, H. 1999. Opettajapersoonan uusi tuleminen. (Eng. The revival of teacher personality.) In: H. Niemi (Eds.) Opettajankoulutus modernin murroksessa. Tampere: Tampere University Press, 174 - 185.

99. Heikkinen, H. 1999. Opettajaksi kertomusten kautta. (Eng. Becoming a teacher through narratives.) In: H. Niemi (Eds.) Opettajankoulutus modernin murroksessa. Tampere: Tampere University Press, 186 - 216.

100. Heikkinen, H. & Jyrkämä, J. 1999. Mitä on toimintatutkimus. (Eng. Whatever is action research?) In: H. Heikkinen, R. Huttunen & P. Moilanen (Eds.) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena, 25 - 62.

101. Huttunen, R., Kakkori, L. & Heikkinen, H. 1999. Toiminta, tutkimus ja totuus. (Eng. Action, research and truth.) In: H. Heikkinen, R. Huttunen & P. Moilanen (Eds.) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena, 111 - 136.

102. Huttunen, R. & Heikkinen, H. 1999. Kriittinen teoria ja toimintatutkimus. (Eng. Critical theory and action research.) In: H. Heikkinen, R. Huttunen & P. Moilanen (Eds.) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena, 155 - 186.

103. Huttunen, R. & Heikkinen, H. 1999. Toimintatutkimus ja demokratia. (Eng. Action research and democracy.) In: H. Heikkinen, R. Huttunen & P. Moilanen (Eds.) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena, 187 - 200.

104. Huttunen, R. & Heikkinen, H. 1998. Between facts and norms: Action Research in the light of Jürgen Habermas’ theory of communicative action and discourse theory of law. Curriculum Studies 6 (3), 307-322.

105. Anttonen, S., Heikkinen, H. & Willman, A. 1998. Action research and the theory of communicative action. In: R. Erkkilä, L. Syrjälä & A. Willman (Eds.) . 1998. Promoting teachers’ personal and professional growth. University of Oulu. Acta Universitas Ouluensis E 32, 23 - 34.

106. Heikkinen, H. 1998. Becoming yourself through narrative. Autobiographical approach in teacher education. In: R. Erkkilä, L. Syrjälä & A. Willman (Eds.) Promoting teachers’ personal and professional growth. University of Oulu. Acta Universitas Ouluensis E 32, 111 - 131.

107. Heikkinen, H. 1997. ”Kun kaikki tuntuu kaatuvan...” Kriisistä opettajaksi kasvun siemen. (When everything seems to fall… Crisis as a seed for growing as a teacher.) In: J. Kari, H. Heikkinen, P. Räihä & E. Varis. Lähtisinkö opettajaksi? Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 64, 115 - 134. -Ref.

108. Heikkinen, H. 1997. Onko humanismista opettajankoulutuksen lähtökohdaksi? (Eng. Can humanism offer a basis for teacher education?) In: J. Ekola (Eds.) Opettajankoulutus. Eräitä ajankohtaisia kysymyksiä. Jyväskylän opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 29, 19-28.

109. Heikkinen, H. 1997. Objektiivisuuskohtausten kautta relativismin suohon? Paradigmasiirtymän pohdiskelua Guban ja Lincolnin jalanjäljissä. (Eng. From objectivity attacks into the swamp of relativism. Reflections on a paradigm shift in the footsteps of Guba and Lincoln.) In: P. Nuutinen (Ed.)Tutkiva opettaja - kokemuksista pedagogiikaksi. Joensuun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita 64.

 

B Non-refereed scientific articles

110. Heikkinen, H. L. T., Foster, R., Salonen, A. O., & Saari, A. 2023. Hyvä elämä kestää. In R. Foster, H. L. T. Heikkinen, C. Nyberg, A. Saari, & A. O. Salonen (Eds.), Kertomuksia kestävästä elämästä. Helsinki: Into, 219-226.

111. Mykrä, N., Lehtonen, A., Nokkala, T. & Heikkinen, H. 2023. Ekspansiivinen oppiminen kohtaa kestävyysosaamisen. Kasvatus 54 (2).

112. Siirilä, J., Heikkinen, H. L. T., Postareff, L., & Mäki, K. 2022. Eettinen kestävyysosaaminen ammattikasvatuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 4-8.

113. Heikkinen, H. L. T. 2022. Koronakriisi? Ei, tämä on ihmisyyden kriisi. Kasvatus, 53(5), 553–554. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatus/article/view/125528

114. Heikkinen, H. 2022. Kohti kestävää toivoa. Teoksessa T. Tervasmäki, O.-J. Jokisaari, K. Jurvakainen, J. Kallio, J. Pulkki, P. Takkinen, A. Tammenoksa & J. Varpanen (toim.) Maailma tärkein tehtävä. Esseitä kasvatuksesta, vastuusta ja toivosta. Tampere: niin&näin, 166-174.

115. Heikkinen, H., Kaukko, M., Nikkola, T. & Saari, A. 2021. Kasvatusta ilman kehyksiä. Kasvatus 52 (4), 378-379.

116. Heikkinen, H. 2021. Miksi (ei) APA? Kasvatus 52 (4), 461-462.

117. Keränen-Pantsu, R. & Heikkinen, H. 2021. Kerronnallisuus lapsen identiteettityön tukena. Teoksessa S. Poulter, M. Ubani, M. Laine & A. Kallioniemi (toim.) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten keskus, 89-104.

118. Laitinen-Väänänen, S., Heikkinen, H., Virolainen, M.,Virtanen, A.,Tynjälä, P. 2020. Oppimisen ekosysteemit ja pedagogiset ratkaisut. In P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A.-L. Ojala, A.-K. Tiihonen & H. Torvinen (Eds.) Tulevaisuuden opettajuus, Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, 283. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 84-103. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-572-2 Open Access

119. Laitinen-Väänänen, S. Virtanen, A., Tynjälä, P., Virolainen, M., Mattila, A. & Heikkinen, H. 2020. Työelämäyhteistyöstä oppimisen ekosysteemeiksi. In M. Koskinen, R. Nakamura, H. Yli-Knuuttila & P. Tyrväinen (Eds.) Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 12-15. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-562-3 Open Access

120. Virolainen, M. & Heikkinen, H. 2020. Oppimisen ekosysteemit yleistyvät. Ruusupuiston kärkiuutiset, 2020 (1). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/1-2020/3 Open Access

121. Virtanen, A., Harju, V., Heikkinen, H., Pehkonen, L., Virolainen, M. & Tynjälä, P. 2019. Työ, oppiminen ja digitalisaatio: Tutkimus kehittämistyön tukena. Teoksessa H. Kotila & L. Vanhanen-Nuutinen (Toim.) Työn ja oppimisen liitto. Toteemi-hankkeen uusia innovaatioita. Espoo: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 104-110. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/Kuvat-ja-liitteet/Tutkimus-ja-kehittaminen/julkaisut/hh_toteemi_web.pdf

122. Virolainen, M., Heikkinen, H., Siklander, P. & Laitinen-Väänänen, S. 2019. Mitä ovat oppimisen ekosysteemit?. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21 (4), 4-25. https://akakk.fi/wp-content/uploads/Aikakauskirja-4.19-A-Paakirjoitus.pdf Open Access

123. Heikkinen, H. 2018. Osaamisperustaisuuden perusteet. Ammattikorkeakoulu ja tiedon tarkoitus? UAS Journal. https://uasjournal.fi/1-2019/osaamisperustaisuuden-perusteet/

124. Välimaa, J., Heikkinen, H. L. T., & Arvaja, M. 2018. Koulutuksen tutkimuksen ääni. Kasvatus, 49 (5), 363-367.

125. Heikkinen, H. & Tomperi, T. 2018. Mitä pitäisi ajatella (suomen) kielestä (kasvatus)tieteessä? Kasvatus, 49 (2), 167-175.

126. Heikkinen, H. 2018. Kerronnallinen tutkimus. In R. Valli (Ed.), Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin Jyväskylä: PS-kustannus, 170-187.

127. Heikkinen, H. 2018. Toimintatutkimus: kun käytäntö ja tutkimus kohtaavat. In R. Valli (Ed.), Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus, 215-230.

128. Heikkinen, H. 2016. Koulutus, työ ja elämä. Nuorisotutkimus 2, 61–66.

129. Akyol, H., Heikkinen, H. & Swachten, L. 2015. Building Bridges Through Paedeia. In: H. Heikkinen, L. Swachten & H. Akyol (Eds.) Bridge over troubled water. New perspectives on teacher induction. Ankara: Pegem Academy, 10-19.

130. Heikkinen, H. 2015. Learning at Work and Around the Coffee Mugs: Induction and Mentoring in the Educational Sense. In: H. Heikkinen, L. Swachten & H. Akyol (Eds.) Bridge over troubled water. New perspectives on teacher induction. Ankara: Pegem Academy, 95-118.

131. Korhonen, H., Heikkinen, H. & Kiviniemi, U. 2015. Peer-Group Mentoring in Finland. In: H. Heikkinen, L. Swachten & H. Akyol (Eds.) Bridge over troubled water. New perspectives on teacher induction. Ankara: Pegem Academy, 122-146.

132. Heikkinen, H., Holst-Hansen, P. & Swachten, L. 2015. Meditations - An Odd Symposium. In: H. Heikkinen, L. Swachten & H. Akyol (Eds.) Bridge over troubled water. New perspectives on teacher induction. Ankara: Pegem Academy, 209-236.

133. Heikkinen, H. 2015. Kerronnallinen tutkimus. (Eng. Narrative inquiry.) In: R. Valli & J. Aaltola (Eds.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. 4. uudistettu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

134. Heikkinen, H. 2015. Toimintatutkimus: kun käytäntö ja tutkimus kohtaavat. (Eng. Action research: where practice and research meet.) In: R. Valli & J. Aaltola (Eds.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. 4. uudistettu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 204 - 219.

135. Heikkinen, H., Moate, J. & Lerkkanen, M.-K. 2014. Education with a big E. In H. Heikkinen, J. Moate & M.-K. Lerkkanen (Eds.) Enabling Education. Proceedings of the annual conference of Finnish Educational Research Association FERA 2013. Jyväskylä: Finnish Association for Educational Research 66.

136. Heikkinen, H., Markkanen, I., Pennanen, M. & Tynjälä, P., 2014. Opettajankoulutuksesta työelämään. In: S. Mahlamäki-Kultanen, A. Lauriala, A. Karjalainen, A. Rautiainen, M. Räkköläinen, E. Helin, P. Pohjonen & K. Nyyssölä (Eds.) Opettajankoulutuksen tilannekatsaus. Helsinki: Opetushallitus, 45-54.

137. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2013. Opettajuuden vallitseva kertomus ja kolme villiä vaihtoehtokertomusta In: L. Syrjälä & S.-L. Kaunisto (Eds.) Naisen äänellä. Oulu: University of Oulu.

138. Tynjälä, P., Heikkinen, H. & Jokinen, H. 2013. Opettajankoulutuksesta opettajan työhön – Uuden opettajan haasteita ja tukimuotoja. In: J. Hakala & K. Kiviniemi (Eds.) Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Aikuispedagogiikan haasteiden äärellä. Luokanopettajien aikuiskoulutuksen 25-vuotisjuhlajulkaisu. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 37-58.

139. Heikkinen, H. & Tynjälä, P. 2012. Työssä oppimisen monet muodot. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 17-26.

140. Jokinen, H., Markkanen, I., Teerikorpi, S., Heikkinen, H. & Tynjälä, P. 2012. Työuran alkuvaihe opettajan haasteena. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 27-44.

141. Heikkinen, H., Tynjälä, P. & Jokinen, H. 2012. Vermen teoreettiset perusteet ja toimintaperiaatteet. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 45-86.

142. Jokinen, H., Markkanen, I., Teerikorpi, S. & Heikkinen, H. 2012. Mentorikoulutus. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 87-95.

143. Aspfors, J., Hansén, S.-E., Heikkinen, H., Jokinen, H., Markkanen, I., Teerikorpi, S. & Tynjälä, P. 2012. Tutkittua tietoa vermen vaiheilta. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 271-282.

144. Heikkinen, H. & Kemmis, S. 2012. Vermen arkkitehtuuria ja ekologiaa. In: H. Heikkinen, H. Jokinen, I. Markkanen & P. Tynjälä: Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus, 283-308.

145. Heikkinen, H., Tynjälä, P., Jokinen, H., Hansén, S.-E. & Aspfors, J. 2011. Gruppmentorskap – livslångt och livsvitt lärande. In: J. Aspfors & S.-E. Hansén (Eds.) Gruppmentorskap stöd för lärares professionella utveckling. Helsinki: Södeströms,12-41.

146. Välijärvi, J., Heikkinen, H., Hansén, S.-E. & Aspfors, J. 2011. Finlands lärarutbildning som kontext for gruppmentorskap. In: J. Aspfors & S.-E. Hansén (Eds.) Gruppmentorskap stöd för lärares professionella utveckling. Helsinki: Söderströms, 42-53.

147. Kemmis, S., Heikkinen, H., Aspfors, J. & Hansén, S.-E. 2011. Gruppmentorskapets arkitektur och ekologi. In: J. Aspfors & S.-E. Hansén (Eds.) Gruppmentorskap stöd för lärares professionella utveckling. Helsinki: Söderströms, 54-78.

148. Aspfors, J., Hansén, S.-E. & Heikkinen, H. 2011. Nya lärares erfarenheter av gruppmentorskap i ljuset av praktikens arkitektur. In: J. Aspfors & S.-E. Hansén (Eds.) Gruppmentorskap stöd för lärares professionella utveckling. Helsinki: Söderströms, 80-93.

149. Heikkinen, H. & Aalto, E. 2011. Unohtakaa koko täydennyskoulutus. Erika: erityisopetuksen tutkimus- ja menetelmätieto (2), 29-30

150. Salo, P. & Heikkinen, H. 2010. Slow Science. Vaihtoehto yliopiston mcdonaldisoitumiselle. Tieteessä tapahtuu 28 (6), 28-31. (Eng. Slow Science. An alternative to the mcdonaldization of university.)

151. Heikkinen, H., Tynjälä, P. & Jokinen, H. 2010. Opettajankoulutus elinikäisenä ja elämänlaajuisena oppimisena. In: H.Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Vertaisryhmämentorointi työssä oppimisen tukena. Helsinki: Tammi, 7-38. (Eng. Teacher education as life-long and life-wide learning.)

152. Heikkinen, H., Tynjälä, P. & Jokinen, H. 2010. Kohti yhteisöllistä oppimista. In: H.Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Vertaisryhmämentorointi työssä oppimisen tukena. Helsinki: Tammi, 179-184. (Eng. Towars collegial learning.)

153. Lahdenmaa, M. & Heikkinen, H. 2010. Ryhmä kokoon samasta työyhteisöstä vai eri työyhteisöistä. In: H.Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Vertaisryhmämentorointi työssä oppimisen tukena. Helsinki: Tammi, 7-38. (Eng. Establishing a peer mentoring group out of the members of same school community or various communities?.)

154. Teerikorpi, S. & Heikkinen, H. 2010. Onnistumisen avaimet. In: H.Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä (Eds.) Vertaisryhmämentorointi työssä oppimisen tukena. Helsinki: Tammi, 168-178. (Eng. The keys to success.)

155. Heikkinen, H., Syrjäläinen, Eija., Syrjäläinen, Erja, Värri, V.-M. 2008. Opettajankoulutuksesta elämänmittaiseen kasvuun. Kasvatus 39 (3), 271-276. (Eng. From teacher education into lifelong growth.)

156. Heikkinen, H., Meri, M., Ojala, J. & Syrjäläinen, E. 2006. Kohti rationaalista opetusharjoittelun kehittämistä. (Eng. Towards a rational approach on development of teaching practice.) Kasvatus 37 (4), 395-399.

157. Heikkinen, Heikkinen, H., Kaivola, T., Meri, M., Ojala, J. & Syrjäläinen, E. 2006. Opetusharjoittelu puntarissa. (Eng. Teaching practice in a steelyard balance.) Kasvatus 37 (3), 301-306.

158. Välijärvi, J., Heikkinen, H., Jokinen, H., Sarja, A., Savonmäki, P., Johnson, P. & Leivo, M. 2005. Mentoring and Collaboration on Teachers' Work. Helsinki: Suomen Akatemia, 21-22.

159. Heikkinen, H. 2005. Terveys, identiteetti ja hyvä elämä. (Eng. Health, identity and good life.) In: L. Kannas & H, Tyrväinen (Eds.) Virikkeitä terveystiedon opetukseen. Terveyden edistämisen tutkimuskeskus ja Jyväskylän yliopisto, 19 – 36..

160. Tynjälä, P., Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2005. Konstruktivistinen oppimiskäsitys oppimisen ohjaamisen perustana. (Eng. Constructivism as the basis of scaffolding learning.) In: P. Kalli & A. Malinen (Eds.) Aikuiskasvatuksen 45. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura, 20 – 48.

161. Heikkinen, H. 2004. Yliopisto on mielentila. (Eng. University is a state of mind.) In: P. Hassinen, H. Heikkinen, R. Hurri & S. Savolainen (Eds.) Avoin tarina. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto, 88 – 98

162. Heikkinen, H. & Syrjälä, L. 2002. Mihin tarvitaan opettajien tarinoita. (Eng. Where do we need teachers’ narratives?) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 7-9.

163. Heikkinen, H. 2002. Tarinat opettajankoulutuksen välineenä. (Eng. Narratives a tool for teacher education.) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 101-105.

164. Heikkinen, H. 2002. Miten minusta tuli minä? (Eng. How did I become myself?) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 106-115.

165. Heikkinen, H. 2002. Elämää kansioissa. (Eng. Life in the portfolios.) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 116-125.

166. Syrjälä, L. & Heikkinen, H. 2002. Tarinat - ikkuna opettajan työhön ja elämään. (Eng. Narratives – windows into the work and life of teachers.) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 157-162.

167. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2002. Tulla siksi mitä olen? (Eng. Becoming yourself.) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 163-183.

168. Heikkinen, H. 2002. Narratiivisuus - ei yksi vaan monta tarinaa. (Eng. Narrativity – not just one single but a number of stories.) In: H. Heikkinen & L. Syrjälä (Eds.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura, 184-197.

169. Fossi, R., Heikkinen, H., Hänninen, P., & Vetola-Kinnunen, P. 2001. Maailma muuttuu - koulu muuttuu. (Eng. The world is in change – the school is in change.) In: Heikkinen, H. , Hänninen, P., Isosomppi, L., Jääskelä, P., Karjalainen, M., Lehtonen, K., Saukkonen, S., Talamo, A. & Tikanoja, V. (toim) Kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot. Opiskeluopas 2001-2002, 52-53.

170. Heikkinen, H. 2001. Narratiivinen tutkimus - todellisuus kertomuksena. (Eng. Narrative research – the reality as a narrative.) In: J. Aaltola & R. Valli (Eds.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus, 116 - 132.

171. Heikkinen, H. 2001. Toimintatutkimus - toiminnan ja ajattelun taitoa. (Eng. Action research – the art of acting and thinking.) In: J. Aaltola & R. Valli (Eds.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, 170 - 185.

172. Heikkinen, H. & Moilanen, P. 2001. Kasvatustiede ja opettajan työ. (Eng. Educational science and the teachers’ work.) In: Heikkinen, H. , Hänninen, P., Isosomppi, L., Jääskelä, P., Karjalainen, M., Lehtonen, K., Saukkonen, S., Talamo, A. & Tikanoja, V. (toim) Kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot. Opiskeluopas 2001-2002. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Avoin yliopisto, 14-22.

173. Kari, J. & Heikkinen, H. 2001. Opettajaksi kasvaminen. (Eng. Growing as a teacher.) In: J. Kari, P. Moilanen & P. Räihä (Eds.) Opettajan taipaleelle. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 41-60.

174. Heikkinen, H. 2000. Tarinan mahti - narratiivisuuden teemoja ja muunnelmia. (Eng. The power of the narrative. Themes and variations of narrativity.) Tiedepolitiikka 25 (4), 47 - 58.

175. Heikkinen, H. 2000. Opettajan ammatin olemusta etsimässä. (Eng. Looking for the essence of the profession of teaching.) In: K. Harra (toim) Opettajan professiosta. Helsinki: OKKA, 8-19.

176. Heikkinen, H. 2000. "Onko tämä tarina tosi..?" Narratiivisen tutkimuksen ja fiktiivisen kirjoittamisen rajankäyntiä. (Eng. Is this story true? Walking on the demarcation line between the narrative research and fiction.) Didacta Varia, 5 (2), 17-30.

177. Heikkinen, H. 1999. Tulla opettajaksi - tulla siksi mitä olet. (Eng. Becoming a teacher – becoming yourself.) In: P. Moilanen, H. Heikkinen & P. Räihä (Eds.) Opettajuutta rakentamassa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 34, 47 - 63.

178. Heikkinen, H., Moilanen, P. & Räihä, P. 1999. Opettajuuden rakentumisen elementtejä. (Eng. The elements of constructing a teacherhood.) In: P. Moilanen, H. Heikkinen & P. Räihä (Eds.) Opettajuutta rakentamassa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 34, 7 - 9.

179. Heikkinen, H. & Nikki, M.-L. 1999. Opettajaksi kotiryhmässä. (Eng. Becoming a teacher in a home group.) In: S. Honkimäki (Eds.) Opetus, vuorovaikutus ja yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja, 47 - 63.

180. Räihä, P. & Heikkinen, H. 1999. Matematiikan ja fysiikan aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia kasvatustieteen kotiryhmäopiskelusta. (Eng. Experiences of home group teaching of the student teachers of mathematics and physics.) In: E. Korpinen & L. Puurula (Eds.) Tutkimisen ja löytämisen pasianssia. Jyväskylä: TUOPE, 21 - 35.

181. Heikkinen, H. 1999. Tämä on totuuteni - kerro omasi. Pohdintaa portfolioiden totuudellisuudesta. (Eng. This is my truth tell me yours. Reflections on the truthfulness of portfolio work.) In: T. Tenhula (Eds.) Opetus sydämen asiana. Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja. Dialogeja 2, 103 - 122.

182. Heikkinen, H. 1999. Becoming a teacher - achieving an identity. Experiences of autobiographical reflection in teacher education. In: G. Hughes et al. (Eds.) Learning through the ROMEO experience. University of Jyväskylä: Department of Teacher Education, 5: 250 - 259.

183. Heikkinen, H., Huttunen, R. & Kakkori, L. 1999. “Ja tämä tarina on tosi...” Narratiivisen totuuden ongelmasta. (Eng. “And this story is true.” On the problem of narrative truth.) Tiedepolitiikka 25 (4), 39 - 52.

184. Heikkinen, H. 1998. Kriisi opettaa. (Eng. The crisis teaches you.) In: H. Niemi (Eds.) Opettaja modernin murroksessa. Juva: WSOY, 93 - 109.

185. Heikkinen, H. 1998. Opettajaksi dialogissa. (Eng. Becoming a teacher in a dialogue.) In: A. Nuutinen & H. Kumpula. (Eds.) Opetus ja oppiminen tiedeyhteisössä. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos ja Peda-forum, 47 - 66.

186. Heikkinen, H. 1998. Opettajuus narratiivisena identiteettinä. (Eng. Teacherhood as a narrative identity.) In: A. Eteläpelto & P. Tynjälä (Eds.) Oppiminen ja asiantuntijuus. Porvoo: WSOY, 275 - 290.

187. Heikkinen, H. 1996. Vuorovaikutuksesta dialogiin opetusharjoittelun ohjauksessa. (Eng. From interaction into dialogue in mentoring teaching practice.) In: S. Ojanen (Eds.) Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, 167 - 176.

 

 

C Scientific books (monographs, edited books, anthologies, conference proceedings, or special issues of a scientific journal)

 

188. Heikkinen, H. & Kaukko, M. 2023.Toimintatutkimus. Käytännön opas. Tampere: Vastapaino.

189. Foster, R., Heikkinen, H. L. T., Nyberg, C., Saari, A., & Salonen, A. O. (Eds.). (2023). Kertomuksia kestävästä elämästä. Helsinki: Into. https://www.haaga-helia.fi/fi/kestava-elama

190. Siirilä, J., Heikkinen, H. L. T., Postareff, L., & Mäki, K. (Eds.). 2022. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, Vsk. 24, Nro. 4: Eettinen kestävyysosaaminen ammattikasvatuksessa -teemanumero (24). Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö. Ammattikasvatuksen aikakauskirja.

191. Mykrä, N., Markkanen, I., Lehtonen, A, Nokkala, T ja Heikkinen, H.L.T. 2022. Vihreän siirtymän koulutus- ja osaamistarpeet (VISIOS) TP2A: Nykytila-analyysi ja perusprojektiot koulutuksen kehittymisestä. VISIOS-hankkeen väliraportti. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto.

192. Heikkinen, H., Kaukko, M., Nikkola, T. & Saari, A. 2021. Dekontekstualisaatio kasvatuksessa -teemanumero. Kasvatus 52 (4).

193. Olsen, K.-N., Bjerkholt, E. & Heikkinen, H. (Eds.) 2020. New Teachers in Nordic Countries: Ecologies of Induction and Mentoring. Oslo: Kappelen Damm Akademisk.

194. Heikkinen, H., Utriainen, J., Markkanen, I., Pennanen, M., Taajamo, M. ja Tynjälä, P. 2020. Opettajankoulutuksen vetovoima – Loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020: 26. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162423

195. Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. (Toim.) 2019. Verme testaa. Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos.

196. Välimaa. J., Heikkinen, H. & Arvaja, M. 2018. Koulutustutkimus -teemanumero. Kasvatus 49 (5).

197. Heikkinen, H., Aho, J. & Korhonen, H. 2015. Ope ei saa oppia. Opettajankoulutuksen jatkumon kehittäminen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos.

198. Heikkinen, H., Swachten, L. & Akyol, H. (Eds.) 2015. Bridge over troubled water. New perspectives on teacher induction. Ankara: Pegem Academy.

199. Heikkinen, H., Moate, J. & Lerkkanen, M.-K. 2014. Enabling Education. Jyväskylä: Finnish Association for Educational Research.

200. Heikkinen, H., Jokinen, H. &. Tynjälä, P. 2012. Peer Group Mentoring for Teacher Development. Abingdon: Routledge.

201. Heikkinen, H., Jokinen, H., Markkanen, I. & Tynjälä, P. 2012. Osaaminen jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus.

202. Heikkinen, H., Jokinen, H. &. Tynjälä, P. 2010. Verme. Vertaisryhmämentorointi oppimisen tukena. Helsinki: Tammi.

203. Lairio, M., Heikkinen, H. & Penttilä, M. 2008. Koulutuksen kulttuurit ja hyvinvoinnin politiikat. (Eng. The cultures of education and the politics of welfare.) Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.

204. Estola, E., Heikkinen, H. & Räsänen, R. 2007. Ihmisen näköinen opettaja. Oulun yliopisto. Acta Universitas Ouluensis E92.

205. Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.Helsinki: Kansanvalistusseura.

206. Hassinen, P., Heikkinen, H., Hurri, R. & Savolainen, S. (Eds.) 2004. Avoin tarina. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto.

207. Huttunen, R., Heikkinen, H. & Syrjälä, L. (Eds.) 2002. Narrative research. Voices of Teachers and Philosophers. Jyväskylä: SoPhi.

208. Heikkinen, H. & Syrjälä, L. (Eds.) 2002. Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura.

209. Heikkinen, H. Huttunen, R. & Moilanen, P. (Eds.) 1999. Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: Atena.

210. Heikkinen, H., Moilanen, P. & Räihä, P. 1999. Opettajuutta rakentamassa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 34.

211. Kari, J., Heikkinen, H., Räihä, P. & Varis, E. 1997. Lähtisinkö opettajaksi? Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 64.

 

D Publications intended for professional communities

 

212. Heikkinen, H. 2020 (4.2.2020). En olisi huolissani osaamisesta, viisaudesta pikemminkin. Aikuiskasvatus-blogi. https://aikuiskasvatus.fi/blogi/en-olisi-huolissani-osaamisesta-viisaudesta-pikemminkin/

213. Laitinen-Väänänen, S., Virtanen, A., Tynjälä, P., Virolainen, M., Mattila, A & Heikkinen, H. 2020. Työelämäyhteistyöstä oppimisen ekosysteemeiksi. In M. Koskinen, R. Nakamura, H. Yli-Knuuttila & P. Tyrväinen (Eds.) Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 12-15. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-562-3

214. Heikkinen, H. 2018. Maailman parhaat opettajat ovat itsenäisiä, mutta eivät itsekkäitä. Ruusupuiston uutiset. https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2018/2

215. Heikkinen, H. 2015. Saa oppia! Tiedonjyvä, 50 (1), 16.

216. Heikkinen, H. 2006. Pätkätyötä ja toisinkasvatusta. (Eng. Non-continuity in the working life and alternative education.) Sarjassa Tutkijanelämää lehtori Tomi Kiilakoski. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (5),39.

217. Heikkinen, H: 2006. Pedagogista viharakkautta. Kirja-arvostelu teoksesta A. Kontula: Reksi on homo ja opettajat hullui. (Eng. Pedagogical hatred and love. A review on the book A. Kontula: The head is a gay and the teachers are nuts. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (4),41.

218. Heikkinen, H. 2006. Leipälajina kriittinen toimintatutkimus. (Eng. Critical action research as the main job.) Sarjassa Tutkijanelämää rehtori Leea Keto. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (4), 29.

219. Heikkinen, H. 2006. Aikuiskoulutus ja kapitalismin rajat. (Eng. Adult education and the limits of capitalism,) Sarjassa Tutkijanelämää yliassistentti Rauno Huttunen. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (3),35.

220. Heikkinen, H. 2006. Tutkija, opettaja, taitelija? (Eng. A researcher, a teacher, an artist?) Sarjassa Tutkijanelämää tutkija Seija Tuupanen. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (2),23.

221. Heikkinen, H. 2006. Terveys, hyvä elämä. (Eng. Health, good life.) Liikunnanopettaja 4/2006, 21.

222. Heikkinen, H. 2006. Kiinnostavaa on ristiriita. (Eng. Contradictions are most interesting.) Sarjassa Tutkijanelämää tutkija Eeva Kallio. Aikuiskoulutuksen maailma 82 (1),26.

223. Heikkinen, H. 2005. Tutkimusta, joka palvelee käytäntöä. Kirja-arvostelu teoksesta H. Vilkka. Tutki ja kehitä. (Eng. Research at the service of the practice. A review on the book H. Vilkka: Study and develop.) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (6).

224. Heikkinen, H. 2005. Toisinajateltua pedagogiikkaa. Kirja-arvostelu teoksesta T. Kiilakoski, T. Tomperi & M. Vuorikoski (Eds.) Kenen kasvatus. Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. (Eng. Alternative thinking on pedagogy. A review on the book T. Kiilakoski, T. Tomperi & M. Vuorikoski (Eds.) Whose education? Critical pedagogy and the possibilities of alternative education.) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (6).

225. Heikkinen, H. 2005. Miesnäkökulmaa. (Eng. A male perspective.) Sarjassa Tutkijanelämää lehtori Hannu Sirkkilä. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (6).

226. Heikkinen, H. 2005. Kertomukset – ikkuna opettajan elämään. (Eng. Narratives: A windoe into a teacher’s life.) Sarjassa miten on? Kasvatustieteen päivät 2005. Osa 4. Professori Leena Syrjälä. Opettaja (47).

227. Heikkinen, H. 2005. Elämän koulussa olen oppinut. (Eng. I have learnt in the school of life.) Sarjassa Miten on? Kasvatustieteen päivät 2005. Osa 3. Luokanopettaja Anna-Maija Risku. Opettaja (44).

228. Heikkinen, H. 2005. Hyvä aikuiskouluttaja lukee ryhmää. (Eng. A good adult educator is able to read the group.) Sarjassa Tutkijanelämää erikoistutkija Esa Rovio. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (5), 38.

229. Heikkinen, H. 2005. Ettei kukaan kulkisi näkymättömänä. (Eng. To let nobody to walk invisibly.) Sarjassa Miten on? Kasvatustieteen päivät 2005. Osa 2. Professori Helena Rasku-Puttonen. Opettaja (37), 60-61.

230. Heikkinen, H. 2005. Palveluja pitää alueellistaa. Vapaan sivistystyön valtakunnallinen arviointi. (Eng. Making the services more regional.) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (4), 16-17.

231. Heikkinen, H. 2005. Jääkö tilaa ihmisen kasvulle. (Eng. Is there any place for human growth left any more?) Sarjassa Tutkijanelämää apulaisrehtori Aini Oravakangas. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (4), 30.

232. Heikkinen, H. 2005. Mentorointi on lämmin kädenojennus. (Eng. Mentoring is to give a warm hand.) Sarjassa Miten on? Kasvatustieteen päivät 2005. Osa 1. Tutkija Hannu Jokinen. Opettaja (34), 14-15.

233. Heikkinen, H. & Kouvo, T. 2005. Tulostavoitteet eivät saa jyrätä opettajan perustyötä. (Eng. Standards must not walk over the basic work of teachers.) Sivistys.net 24.8.2005. http://sivistys.net/?action=juttu&ID=1297

234. Heikkinen, H. 2005. Avoimuus tärkeää koulusäästöjen valmistelussa. (Eng. Openness is essential in cutting the costs of school education.) Keskisuomalainen 17.6.2005.

235. Heikkinen, H. 2005. Teknologia on politiikkaa. (Eng. Technology is politics.) Sarjassa Tutkijanelämää, projektipäällikkö Sami Hautakangas. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (3), 22.

236. Heikkinen, H. 2005. Tehoajattelu jyrää epäilyn. (Eng. Efficiency beats the critique.) Sarjassa Sunnuntaidebatti. Helsingin Sanomat (20.3.2005).

237. Heikkinen, H. 2005. Millaisessa maailmassa haluamme elää? (Eng. In what kind of world we would like to live?) Sarjassa Tutkijanelämää, assitentti Katariina Holma. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (2), 39.

238. Heikkinen, H. & Hiltunen, A. 2005. Mentorointi on aikuisoppimisen mahdollisuus. (Eng. Mentoring as an opportunity for adult education.) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (2), 16 – 18.

239. Heikkinen, H. 2005. Mistä tulet, mentori? (Eng. Where do you come from, mentor?) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (2), 19.

240. Heikkinen, H. 2005. Opettaako koulutus työntekoon? Kirja-arvostelu teoksesta P. Tynjälä, J. Välimaa & M. Murtonen (Eds.) Korkeakoulutus, oppiminen ja työelämä. Pedagogisia ja yhteiskuntatieteellisiä näkökulmia. (Eng. Does education prepare for working life. A book review on P. Tynjälä, J. Välimaa & M. Murtonen (Eds.) Higher education, learning and working life. Pedagogical and social scientific perspectives. ) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (1), 42.

241. Heikkinen, H. 2005. Itsearviointi – vastaus ilman kysymystä? (Eng. Self assessment: An answer without a queation.) Sarjassa Tutkijanelämää, tutkijakoulutettava Mira Huusko. Aikuiskoulutuksen maailma 81 (1), 30.

242. Heikkinen, H. 2005. Ikä on mentorin viisaus. (Eng. Ageing is mentor’s wisdom.) Aikuiskoulutuksen maailma 81 (1), 21.

243. Heikkinen, H. 2004. Mitä haluat elämältä, opettaja? (Eng. What do you want of your life, teacher?) Aikuiskoulutuksen maailma 80 (7), 22.

244. Heikkinen, H. 2005. Tarinassa on järkeä. (Eng. There is sense in the narratives.) Sivistys.net –verkkojulkaisu. Osoitteessa http://sivistys.net/?action=juttu&ID=903. Tallennettu 30.11.2004.

245. Heikkinen, H. 2004. Tulostavoitteeksi tehostamisen vähentäminen. (Eng. Aiming at reduction the efficiency.) Aikuiskoulutuksen maailma 80 (6), 45.

246. Heikkinen, H. 2004. Onko valistus lopetettava vai aloitettava? (Eng. Should we start of stop Enlightenment?) Aikuiskoulutuksen maailma 80 (3), 37.

247. Heikkinen, H. 2004. Mikään ei ole käytännöllisempää kuin hyvä teoria. (Eng. Nothing is more practical than a good theory.) Aikuiskoulutuksen maailma 80 (2), 39.

248. Heikkinen, H. & Helin, S. 2004. Opettajakin on elinikäinen oppija. (Eng. A teacher is a life long learner.) Opettaja (10), 24-25.

249. Heikkinen, H. 2004. Levähdyspaikka hyvän ja pahan välillä. (Eng. A place to rest between the good and the evil.) Aikuiskoulutuksen maailma 80 (1), 45.

250. Heikkinen, H. 2003. Konstruktivisteja ja muita variksenpelättejä. (Eng. Some constructivists and some other straw men.) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (7), 29.

251. Heikkinen, H. 2003. Olla kaikkialla eikä missään. (Eng. To exist everywhere and nowhere.) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (6), 15.

252. Heikkinen, H. 2003. Mentor – hiljaisen tiedon sanoittaja. (Eng. A mentor: a giver of words to the tacit knowledge.) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (5), 37.

253. Heikkinen, H. 2003. Mitä on kriittisyys. (Eng. Being critical – what is it?) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (4), 43.

254. Heikkinen, H. 2003. Reflektoiden. (Eng. Being reflective.) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (3), 43.

255. Heikkinen, H. 2003. Mikä ihmeen opettajuus? (Eng. Whatever teacherhood?) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (2), 15.

256. Heikkinen, H. 2003. Irvistellen. (Eng. Making funny faces.) Aikuiskoulutuksen maailma 79 (1), 27.

257. Heikkinen, H. 2002. Aluepolitiikka kaipaa laajaa yliopistonäkemystä. (Eng. The regional policy needs a boroad view on university.) Keskisuomalainen 17.7.2002.

258. Heikkinen, H. 2002. Where are we headin’ in the world of universities? Tiedonjyvä 37 (5), 29.

259. Heikkinen, H. 2002. Tiedettä vai tarinaa? Opettajat ja filosofit sillanrakentajina. (Eng. Is this scienctific work or just stories? Teachers and philosophers as bridge builders.) Tiedonjyvä 37 (1).

260. Heikkinen, H. 2001. Opettajaksi avoimen kautta. (Eng. Becoming a teacher through open university.) Tiedonjyvä 36 (5-6), 9-10.

261. Heikkinen, H. & Räihä, P. 1997. Kotiryhmästä voimaa opettajaksi kasvamisessa. (Eng. Being empowered to grow as a teacher through home group work.) Opettaja (10), 30 - 31

262. Heikkinen, H., Mäkitalo, I. & von Wehrt, S. 1996. Opettawainen Tutkiwa Werkko. (Eng. The network of teachers as researchers.) Opettaja (15), 24 - 25.

263. Heikkinen, H. 1996. Toimintatutkimus koulun kehittämisen välineeksi. (Eng. Action research as a tool for school development.) Luokanopettaja (4), 24 - 25.

264. Heikkinen, H. 1996. Normaalikoulujen etsikkoaika ohi. (Eng. The time of Normal Schools to look for themselves is over.) Helsingin Sanomat, yliöartikkeli 12.10.1996

265. Heikkinen, H. 1996. Avoimeen keskusteluun? (Eng. Towards an open dialogue.) Luokanopettaja (2), 29.

266. Heikkinen, H. 1995. Tutkivaksi opettajaksi. (Eng. Becoming a teacher as researcher.) Opettaja (40), 16 - 17.

267. Heikkinen, H. 1995. Tutkiva opettaja - koulun vastaus postmoderniin? (Eng. Teacher as researcher: the schools’ respond to postmodernity?) Opo-lehti, syyskuu 1995.

268. Heikkinen, H. 1995. Koulun tehtävä uusiksi. Opettajan uusi professionalismi postmodernissa. (Eng. Renewing the foundations of the school. Teachers’ new professionalism in the postmodern era.) Insinööriopettaja (3), 5.

 

 

 

E Publications intended for the general public, linked to the applicant’s research

 

269. Heikkinen, H. & Mykrä, N. 2023. Luontokoulun lakkauttaminen olisi lyhytnäköistä. Keskisuomalainen 16.6.2023.

270. Heikkinen, H. & Simola, H. 2023. Oppimis- ja osaamispuhe sumentaa koulukeskustelua. Helsingin Sanomat. Vieraskynä 20.5.2023.

271. Heikkinen, H. Yleissivistys auttaa löytämään luovia ratkaisuja aikamme pirullisiin ongelmiin. Helsingin Sanomat 2.5.2023.

272. Heikkinen, H. 2022. Kertomukset Ukrainan sodan aseina. Keskisuomalainen 21.4.2022.

273. Heikkinen, H. 2021. Uusien opettajien mentorointi on vihdoin saatava kuntoon. Helsingin sanomat 19.4.2021.

274. Heikkinen, H. 2020. Jyrkät käännökset niukalla tietopohjalla ovat ongelmallista pikapolitiikkaa. Helsingin Sanomat 27.12.2020.

275. Rautopuro, J., Heikkinen, H. & Kiilakoski, T. 2019. Lobbareiden ja pikapolitiikan sijaan nyt voisi olla jälleen komiteoiden aika. Helsingin Sanomat 17.5.2019.

276. Heikkinen, H., Holma, K., Rinne, R., Simola, H., & Värri, V.-M. 2019. Onko koulutus irrallaan maailmasta. Helsingin Sanomat 15.3.2019.

277. Heikkinen, H. 2018. Tiedepolitiikka näivettää suomen kielen. Helsingin Sanomat, A5. Vieraskynä 17.1.2018. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005526989.html

278. Pikapolitiikka on rantautunut Suomen koulutukseen. Helsingin Sanomat 18.12.2018.

279. Heikkinen, H. 2017. Myös ammatillisen koulutuksen pitää sivistää. Helsingin Sanomat, A5. Vieraskynä 31.5.2017. http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005232815.html

280. Heikkinen, H. 2017. Viisas opettaja elää hetkessä - ja ikuisuudessa. Ruusupuiston uutiset. Open access: https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2017/1/nimetön-64a8¨

281. Heikkinen, H. 2016. Neljäs teollinen vallankumous mullistaa koulutuksen. Keskisuomalainen 11.5.2020.

282. Heikkinen, H. 2016. Suomalainen koulutus on oikealla tiellä - sivulle on turha vilkuilla. Helsingin Sanomat 12.12.2016. (Eng. Education in Finland is on the right track - you should not compete with others.)

283. Heikkinen, H. & Huttunen, R. 2016. Koulutus on investointi. Keskisuomalainen 22.10.2016. (Eng. Education is an investment.)

284. Heikkinen, H. 2011. Koulutusviennissä rikkaisiin öljymaihin on eettisesti arveluttavia piirteitä. (Eng. There are ethically questionable features in exporting education and training to the rich oil countries.) Helsingin Sanomat 19.3.2011.

285. Heikkinen, H. 2010. ”Maan tapa” lymyää myös tiedepolitiikan kulisseissa. (Eng. “The national custom “(=corruption) is alive in the backstage of science politics.) Suomen Kuvalehti 22.10.2010.

286. Heikkinen, H. 2009. Johtajien vaihtaminen tervehdyttää. (Eng. It is healthy to change directors.) Keskisuomalainen 15.9.2009.

287. Heikkinen, H. 2008. Ovatko normaalikoulut tabu. (Eng. Are the Normal Schools a tabu?) Helsingin Sanomat 5.12.2008.

288. Heikkinen, H. 2008. Opetusharjoittelun rahoitus muutettava tasa-arvoisemmaksi. (Eng. The funding of teaching practice must be renewed more equal.) Helsingin Sanomat 18.11.2008.

289. Heikkinen, H. 2006. Normaalikoulujen taloudesta vaikea saada oikeita tietoja. (Eng. The economy of the Normal Schools is hard to explore.) Helsingin Sanomat 21.12.2006.

290. Heikkinen, H. 2006. Normaalikoulut joutavat museoon. (Eng. The Normal Schools should be turned into museums.) Helsingin Sanomat, Vieraskynä 12.12.2006.

291. Ojala, J. & Heikkinen, H. 2006. Opettajaksi opiskeleville joustavia harjoittelutapoja. (Eng. It is important that student teachers s gain access to different communities of practice.) Helsingin Sanomat 10.4.2006

292. Heikkinen, H. 2006. Koulutus on muutakin kuin investointi. (Eng. Education is more than an investment.) Keskisuomalainen 10.1.2006.

293. Heikkinen, H. 2005. Avoimuus tärkeää koulusäästöjen valmistelussa. (Eng. Openness is essential in cutting the costs of school education.) Keskisuomalainen 17.6.2005.

294. Heikkinen, H. 2005. Yliopistojen palkkausjärjestelmässä ongelmia. (Eng. Problems in the new salary system of universities.) Keskisuomalainen (31.3.2005), 4.

295. Heikkinen, H. 2005. Tehoajattelu jyrää epäilyn. (Eng. Efficiency beats the critique.) Sarjassa Sunnuntaidebatti. Helsingin Sanomat (20.3.2005).

296. Heikkinen, H. 2002. Aluepolitiikka kaipaa laajaa yliopistonäkemystä. (Eng. The regional policy needs a boroad view on university.) Keskisuomalainen 17.7.2002.

297. Heikkinen, H. 1997. Itsensä tunteminen – elämän mittainen projekti. (Eng. To know who you really are: A lifelong project.) Helsingin Sanomat 16.12.1997.

298. Heikkinen, H. 1997. Opettaja on uudistaja ja perinteen siirtäjä. (Eng. Teacher is a reformer and a transmitter of the tradition.) Keskisuomalainen 6.10.1997.

299. Heikkinen, H. 1996. Normaalikoulujen etsikkoaika ohi. (Eng. The time of Normal Schools to look for themselves is over.) Helsingin Sanomat, Vieraskynä 12.10.1996.

300. Heikkinen, H. 1995. Opettajat yhdessä kehittämään työtään. (Eng. Teachers developing their work collaboratively.) Helsingin Sanomat, Vieraskynä 17.8.1995

 

 

G Theses

 

301. Heikkinen, H. 2001. Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito. Narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla. (Eng. Action research, narratives and the art of becoming a teacher. Developing narrative identity work in teacher education through action research.) Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 175