Pöysä-Tarhonen Johanna, yliopistotutkija

PhD, dosentti (kasvatustiede, erit. oppimisympäristöt)
Pöysä-Tarhonen Johanna, yliopistotutkija
Puhelinnumero:
+358 400 248 124
Huone:
RUU D337

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6614-0098
Converis: https://converis.jyu.fi/converis/portal/Person/4635774

Tutkimuskiinnostukseni liittyy erityisesti yhteisöllisen oppimisen ja toiminnan teoreettisiin ja empiirisiin kysymyksiin sekä siihen, miten teknologiaa voitaisiin parhaiten hyödyntää oppimisen tukena ja laadukkaiden oppimisen prosessien mahdollistajana.  Valtaosa työstäni on laadullista tai monimenetelmäistä tutkimusta.

Viime aikoina olen perehtynyt erityisesti tuottavan yhteisöllisen ongelmanratkaisun prosesseihin välitteisessä, teknologituetussa vuorovaikutustilanteessa ja tutkinut mm. jaetun huomion (joint attention) rakentumista parien välisessä vuorovaikutuksessa sekä tarkastellut koordinoinnin ja sitoutumisen roolia, hyödyntäen mm. silmäliikeanalyysiä. Valtaosa työstäni on laadullista tai monimenetelmäistä tutkimusta. Olen myös kiinnostunut tulevaisuuden oppimisympäristöistä hybrideinä, yhteistyöllisinä oppimistiloina sekä niiden suunnittelusta ja skaalautuvuudesta eri koulutustasoille.

Toimin väitöskirjatöiden ohjaajana oppimisen ja teknologian aihealueilla sekä ohjaan myös luokanopettajaopiskelijoiden opinnäytetöitä Tulevaisuuden koulu, digitalisaatio ja oppimisympäristöt aihealueilta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa, Opettajankoulutuslaitoksella.

 

Oppiminen, opettajuus ja oppimisympäristöt -painoalue 

Oppiminen ja teknologia -tutkimustiimi

Viimeaikaiset hankkeet:

Collaborative problem solving and online inquiry: Skills, processes and neural basis (CoPSOI)

Konsortiohanke (Suomen Akatemia, 2018-2022), PI Prof. Paavo Leppänen, Psykologian laitos, JYU, PI Prof.  Päivi Häkkinen, Koulutuksen tutkimuslaitos

Preparing teacher students for 21st century learning practices: Ways of thinking and working (PREP21), Suomen Akatemia 2014-2017 (blog)

Asiantuntijuusalueet

  • Yhteisöllinen oppiminen ja toiminta
  • Yhteisöllisen oppimisen ja ongelmanratkaisun taidot ja niiden arviointi teknologiatuetusti
  • Teknologiatuetut, hajautetut oppimisympäristöt