Koulutuksen tutkimuslaitos

Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus PIRLS

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) on kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus, jossa arvioidaan 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämistä. Tutkimuksia koordinoi kansainvälinen IEA-järjestö (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), ja ne toteutetaan viiden vuoden välein. Ensimmäinen PIRLS-tutkimus toteuttiin vuonna 2001. Suomi on osallistunut tutkimukseen vuosina 2011 ja 2016.

Uudet PIRLS 2016 -tulokset julkaistaan 5.12.2017 klo 12.00

PIRLS-tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2016. Tutkimukseen osallistui Suomessa 4 896 neljännen luokan oppilasta 151 koulusta. Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisesti yhtä aikaa eri maissa 5.12.2017 klo 12 Suomen aikaa.
Suomen tulokset julkaistaan Ruusupuiston aulassa (Alvar Aallon katu 9, 40600 Jyväskylä), tilaisuuden järjestää KTL.
Ellet pääse paikalle, voit seurata tilaisuutta myös netistä suorana lähetyksenä tai tallenteena. Katseluosoite: http://r.jyu.fi/pWF  

Mikä on PIRLS-hankkeen tarkoitus?

PIRLS-hankkeen tarkoituksena on kehittää koulutusjärjestelmää ja lukemisen opetusta osallistujamaissa. Kyseessä ei ole yksittäisten oppilaiden, koulujen tai opettajien arviointi, vaan hanke, joka tuottaa luotettavaa ja monipuolista tietoa luetun ymmärtämisen tasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä koulujen, päätöksentekijöiden, vanhempien, oppilaiden ja muiden koulun kehittämisestä kiinnostuneiden tarpeisiin.

    Jaa |
    Yhteystiedot
    • Yliopistotutkija Kaisa Leino, kaisa.j.leino@jyu.fi, puh. 040 805 4810