PIRLS-tutkimuksen tulokset
PIRLS 2021
- PIRLS 2021 -tutkimuksen ruotsinkielinen raportti julkistettiin 1.12.2023 pidetyssä seminaarissa.
Raportti: Kari Nissinen, Marjo Sirén, Kaisa Leino (2023). Hur står det till med läsningen? Fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Koulutuksen tutkimuslaitos, Tutkimuksia 38. Jyväskylän yliopisto. DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/38 - Tiedote suomeksi | Meddelande, Svenska kulturfonden och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne: Läsningen flyter men skillnaden finns
- Tilaisuuden tallenne
- Tiedote 16.5.2023: Enemmistö suomalaislapsista edelleen huippulukijoita – osaamiserot kasvussa
- Raportti: Kaisa Leino, Marjo Sirén, Kari Nissinen & Eija Puhakka: Puoli tuntia lukemista. Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus PIRLS 2021. Koulutuksen tutkimuslaitos 2023. DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/37.
- Julkistamistilaisuuden 16.5.2023 tallenne: https://r.jyu.fi/EZ0
Esimerkkejä tehtävistä arvioinnin kuvauksessa.
PIRLS 2021 Encyclopedia - Osallistuneiden maiden koulutusjärjestelmiä ja lukutaidon opetusta kuvaileva tietokanta
PIRLS 2016
Esimerkkejä tehtävistä arvioinnin kuvauksessa.
PIRLS 2016 Encyclopedia - Osallistuneiden maiden koulutusjärjestelmiä ja lukutaidon opetusta kuvaileva tietokanta
PIRLS 2011
Suomalaislapset menestyivät PIRLS 2011 -tutkimuksessa erinomaisesti: he sijoittuivat lukukokeessa jaetulle toiselle sijalle. Sen sijaan heidän lukemismotivaationsa ja sitoutumisensa lukemisen opetukseen olivat vertailumaiden heikoimpia.
Neljännen luokan raportti: ENEMMÄN ILOA OPPIMISEEN - Neljännen luokan oppilaiden lukutaito sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen. Kansainvälisten PIRLS 2011 ja TIMSS 2011 -tutkimusten tulokset http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5011-8
Tiedotetta koskevat kuviot ja taulukot
Painettujen versioiden tilaaminen (Jyväskylän yliopiston verkkokauppa)