PISA
Det internationella PISA-studien genomförs av OECD. I studien jämförs 15-åringars kunnande och den producerar information för att stödja utvecklingen av undervisning och utbildningspolitiskt beslutsfattande.
PISA-studien
- PISA (Programme for International Student Assessment) är en gemensam studie med OECD-länder och flera andra länder och områden.
- PISA producerar information om utbildningens nivå och resultat i en internationell referensram, men också information om faktorer utanför skolan som påverkar inlärningen.
- PISA-programmet består av PISA-studier som har genomförts vart tredje år (2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022, 2025). Efter år 2025 kommer genomförandet att ske vart fjärde år.
- I Finland finansieras studien av undervisnings- och kulturministeriet.
Detta undersöks i studien
- Hur behärskar 15-åringar de nyckelkompetenser som är viktiga för framtiden, vad är det för faktorer som påverkar dessa kompetenser och vilka slags förändringar i kunnandet sker med tiden.
- I studien undersöks kunskaper i läsning, matematik och de naturvetenskapliga ämnena. Kunskaperna i läsning var huvudområdet i den första studien som genomfördes år 2000. Huvudområdet för PISA-studien är 2003 var matematik och 2006 de naturvetenskapliga ämnena. Huvudområdet för 2018 års studie var läsning, som startade den tredje nioåriga cykeln av PISA.
- I 2018 års studie deltog Finland för första gången i bedömningen av kunskaper i ekonomi som erbjöds som ett internationellt alternativ.
- I 2022 års studie var huvudområdet matematik och det innovativa området i studien var bedömningen av kreativt tänkande.
- I 2025 års studie är huvudområdet de naturvetenskapliga ämnena och som ett internationellt alternativ främmande språk (engelska). Det innovativa bedömningsområdet år 2025 är digital inlärning.
- Elevers färdigheter och förmågor undersöks i situationer som är så realistiska som möjligt, som påminner om vardagen och framtida behov. Studien bedömer inte direkt läroplanens innehållshantering.
- I studien undersöks också ungdomarnas studiefärdigheter och förmågor, främst utifrån ett livslångt lärande.
Deltagarna i PISA
- Deltagare är 15-åriga elever som i Finland huvudsakligen är niondeklassare och delvis åttondeklassare eller elever på andra stadiet.
- Eleverna som deltar i studien väljs ut genom slumpmässigt urval. 2022 års studie omfattade 241 skolor och 10 239 elever från Finland. Svarsfrekvensen i Finland har varit ganska hög, i 2022 års studie 89 % för elevernas del och 99 % för skolornas del. Antalet svenskspråkiga skolor var 13 och antalet elever 449.
Deltagande länder
- I 2003 års studie deltog 28 OECD-länder och 4 icke OECD-länder.
- I 2022 års studie deltog redan 81 länder eller områden.
PISA-studien i Finland
- PISA-studien år 2025 kommer att genomföras av Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet. Centralen för tillämpad språkforskning vid Jyväskylä universitet ansvarar för det internationella alternativet främmande språk (engelska) och Tammerfors universitet för det innovativa bedömningsområdet digital inlärning.
De senaste resultaten av utvärderingen publicerades den 5 december 2023 (PISA 2022). Den här gången var huvudområdet matematik. PISA Resultaten 2022: https://okm.fi/sv/pisa-2022-sv