PISA-paneeli: Miksi tulokset ovat heikentyneet ja mitä pitäisi tehdä?

Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 16.2.2017 klo 13-14

Ruusupuiston aula, Alvar Aallon katu 9, 40600 Jyväskylä

Suomalaisnuorten PISA-tutkimuksen tulokset ovat pudonneet selvästi vuoden 2006 jälkeen. Kukaan ei oikein ole osannut selittää mistä pudotus osaamisessa johtuu. Järjestämme torstaina 16.2. klo 13-14 paneelikeskustelun asiasta. Tarkoitus on tarkastella eri näkökulmista, mitä sellaista yhteiskunnassa ja koulussa on tapahtunut 10 vuoden aikana, mikä on aiheuttanut muutoksen. Samalla keskustelemme siitä, mitä pitäisi tehdä.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa osoitteessa https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/erillis/ktl/tutkii-ja-keskustelee/ruusupuisto-tutkii-16-2-2017/.
PISA-paneelia voi kommentoida videon alla olevasta linkistä.

• Mitä on tapahtunut, kun PISA-tulokset ovat heikentyneet?
    PISA-tutkimuksen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi

Kommenttipuheenvuorot:

• Miten koulun pitäisi muuttua?
    Yliopistonopettaja Johanna Kainulainen
  • Onko oppilaiden yksilöllinen tuki rapautunut?
    Erityispedagogiikan professori Mikko Aro
  • Mitä PISA-tuloksiin vaikuttanutta perheissä on tapahtunut?
    Perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen

Tilaisuuden juontaa professori Hannu L.T. Heikkinen.

Puhujat ovat kaikki Jyväskylän yliopistosta. Jouni Välijärvi ja Hannu L.T. Heikkinen työskentelevät Koulutuksen tutkimuslaitoksessa ja muut puhujat ovat Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta. Paneeli on osa Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuuksien sarjaa.

Tilaisuus on avoin kaikille.

Tervetuloa!