PISA 2012 -tutkimuksen pääraportti syventää Suomen tuloksia (OKM:n tiedote 12.5.2015)

OECD:n PISA 2012-tutkimuksen pääraportti on ilmestynyt. Tutkimus tarkastelee suomalaista perusopetusta ja sen tuloksia kymmenestä eri näkökulmasta.

Suomalaisnuorten osaaminen oli tutkimuksessa OECD-maiden joukossa parhaimmistoa. OECD-maista Suomi sijoittui matematiikassa kuudenneksi, lukutaidossa kolmanneksi ja luonnontieteissä toiseksi. Matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osaaminen oli kuitenkin selvästi heikentynyt aiempiin PISA-tutkimuksiin verrattuna.

Artikkeleissa heikentyneeseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä haetaan oppilaiden asenteiden, motivaation, uskomusten ja ajankäytön muutoksista. Artikkeleissa käsitellään myös opetusjärjestelyihin, koulujen toimintaympäristöön, ohjaukseen, opiskeluilmastoon ja resursseihin liittyviä tekijöitä. Artikkelien kirjoittajina on toistakymmentä suomalaista koulutusalan ammattilaista.

Lue koko tiedote: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2015/05/PISA2012.html?lang=fi

PISA 2012 -tutkimuksen pääraportti: Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 -tutkimustuloksia