ICCS 2016 - Nuorten yhteiskunnalliset tiedot, osallistuminen ja asenteet kansainvälisessä vertailussa
- Tiedote 7.11.2017: Suomalaisnuorten yhteiskunnalliset tiedot edelleen korkeaa tasoa
- Jouko Mehtäläinen, Mikko Niilo-Rämä, Virva Nissinen: Nuorten yhteiskunnalliset tiedot, osallistuminen ja asenteet. Kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen päätulokset. Koulutuksen tutkimuslaitos 2017. 93 s.
- Jouko Mehtäläinen, Mikko Niilo-Rämä, Virva Nissinen: Nuorten näkemys Euroopasta nyt ja lähitulevaisuudessa. Kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen Eurooppa-arviointi. Koulutuksen tutkimuslaitos 2017. 31 s.
- 7.11.2017 julkistamistilaisuuden tallenne löytyy netistä 8.11. alkaen: http://r.jyu.fi/pWE
ICCS 2016 (International Civic and Citizenship Education Study 2016) on IEA-järjestön organisoima kansainvälinen tutkimus, jossa arvioidaan perusopetuksen kahdeksasluokkalaisten yhteiskunnallisia tietoja, osallistumista ja asenteita. Tutkimus tuottaa tietoa nuorten yhteiskuntaa koskevasta tietämyksestä, keskeisimpien ilmiöiden ja käsitteiden ymmärtämisestä, asennoitumisesta kansalaisuuteen ja kansalaisyhteiskuntaan sekä nuorten halukkuudesta toimia kansalaisyhteiskunnan aktiivisina jäseninä.
Tutkimukseen osallistuu 24 maata ympäri maailmaa.
Tutkimus rakentuu keskeisiltä osin vuonna 2009 toteutettuun ICCS-tutkimukseen ja vuonna 1999 toteutettuun CIVED-tutkimukseen. Tutkimusten sisällöllinen vastaavuus mahdollistaa osaamisen, osallistumisen ja asenteiden muutoksen pitkäaikaisen seurannan.
Suomessa tutkimuksen toteuttaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.