TALIS-tutkimuksen taustaa
TALIS-tutkimus on syntynyt osana OECD:n Indicators of Education Systems (INES) projektia. INES-projektissa on kehitetty yli 20 vuoden ajan indikaattoreita, joiden avulla vertaillaan eri OECD-maiden koulutusjärjestelmiä, oppimisympäristöjä ja oppimistuloksia. TALIS toteutetaan kansainvälisenä kyselytutkimuksena, jonka avulla selvitetään erityisesti opettajien omaa toimintaa opetustilanteissa ja oppimista tukemassa. Toinen TALIS-tutkimus toteutettiin vuonna 2013, johon myös Suomi osallistui. Osallistujamaita oli yhteensä 34. Tutkimuksesta saadut tulokset olivat enimmäkseen myönteisiä. Hyvien kokemusten ansiosta päätettiin osallistua TALIS 2018 -tutkimukseen. Kolmas TALIS-tutkimus toteutetaan vuonna 2018. Siihen osallistuu lähes 50 maata. Tutkimuksessa selvitetään opettajien ja rehtoreiden käsityksiä muun muassa omasta ammatillisesta kehittymisestä, koulun työskentelyilmapiiristä ja johtamisesta sekä niiden vaikutuksesta opetukseen ja oppimiseen. TALIS-tutkimus on OECD:n johtama hanke, jota koordinoi kansainvälinen oppimistulosten arviointijärjestö IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Suomessa tutkimuksen toteuttaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
|