Publications
Hiltunen, J., Ahonen, A., Hienonen, N., Kauppinen, H., Kotila, J., Lehtola, P., Leino, K., Lintuvuori, M., Nissinen, K., Puhakka, E., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2023). PISA 2022 ensituloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2023:49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-949-3 Open Access
Leino, K., Sirén, M., Nissinen, K., & Puhakka, E. (2023). Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021). Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 37. https://doi.org/10.17011/ktl-t/37 Open Access
Nissinen, K., Sirén, M., & Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 38. https://doi.org/10.17011/ktl-t/38 Open Access
Sirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. Kielikukko, 42(4), 3-7. Open Access
Fagerlund, J., Leino, K., Kiuru, N., & Niilo-Rämä, M. (2022). Finnish teachers’ and students’ programming motivation and their role in teaching and learning computational thinking. Frontiers in Education, 7, Article 948783. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.948783 Open Access
Leino, K., & Sirén, M. (2022). Finland. In K. A. Reynolds, E. Wry, I. V. Mullis, & M. von Davier (Eds.), PIRLS 2021 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading. TIMSS & PIRLS International Study Center. https://pirls2021.org/finland/ Open Access
Leino, K., Nissinen, K., & Sirén, M. (2022). Associations between teacher quality, instructional quality and student reading outcomes in Nordic PIRLS 2016 data. Large-scale Assessments in Education, 10, Article 25. https://doi.org/10.1186/s40536-022-00146-4 Open Access
Hämäläinen, R., Nissinen, K., Mannonen, J., Lämsä, J., Leino, K., & Taajamo, M. (2021). Understanding teaching professionals' digital competence : What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge?. Computers in Human Behavior, 117, Article 106672. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672 Open Access
Kulju, P., Leino, K., & Nissinen, K. (2021). Opettaja äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneilla : pedagoginen toiminta eritasoisten lukijoiden arvioimana. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti (pp. 81-111). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 82. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2 Open Access
Leino, K., Kulju, P., & Nissinen, K. (2021). Printti vai digi : lukemisen media ja sen yhteys lukutaidon eri osa-alueisiin. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti (pp. 45-79). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 82. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2 Open Access
Leino, K., Lerkkanen, M.-K., & Nissinen, K. (2021). Lukustrategioiden tunnistaminen lukutaidon vahvistajana. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti (pp. 15-43). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 82. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2 Open Access
Leino, K., Puhakka, E., & Niilo-Rämä, M. (2021). Tieto- ja viestintäteknologia koulujen arjessa : ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksen tuloksia. Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8913-2 Open Access
Leino, K., Rautopuro, J., & Kulju, P. (Eds.). (2021). Lukutaito - tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 82. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2 Open Access
Strietholt, R., Fraillon, J., Liaw, Y.-L., Meinck, S., Wild, J., Christensen, J., Hughes, C., Leino, K., Rozman, M., & Cortés, D. (2021). Changes in Digital Learning During a Pandemic : Findings From the ICILS Teacher Panel. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. https://www.iea.nl/sites/default/files/2021-10/ICILS_Teacher_Panel.pdf Open Access
Tarnanen, M., Ruotsalainen, J., Lerkkanen, M.-K., Sulkunen, S., Leino, K., Aro, M., & Luukka, M.-R. (2021). Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(4), 10-28. https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/ Open Access
Leino, K. (2020). Arvioiva lukeminen kansalaistaidoksi. Kehittyvä elintarvike, 2020(6), 7. https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/mielipiteet/kolumni/arvioiva-lukeminen-kansalaistaidoksi/ Open Access
Leino, K. (2019). Lukutaidolla hyvä tulevaisuus. Rihveli, 2019(1), 25-29. https://hoay.fi/tiedotus/rihveli/ Open Access
Leino, K. Monilukutaito tietoyhteiskunnan avaintaitona. Ruusupuiston kärkiuutiset, (5). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/5-2019/2 Open Access
Leino, K., Ahonen, A. K., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., Nissinen, V., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2019). PISA 18 : ensituloksia. Suomi parhaiden joukossa. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2019:40. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-678-2 Open Access
Leino, K., Rikala, J., Puhakka, E., Niilo-Rämä, M., Siren, M., & Fagerlund, J. (2019). Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018). Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9 Open Access
Leino, K. (2018). Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia. Kielikukko, 37(1), 30-34. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf Open Access
Leino, K. Programming, blogs and videos : are these really part of literacy?. Ruusupuisto News. https://peda.net/jyu/ruusupuisto/en/archive/pbavatrpoll Open Access
Leino, K. Luethan sinäkin?. Ruusupuiston uutiset, (5). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/5-2018/4 Open Access
Leino, K., & Nissinen, K. (2018). Suomalaisoppilaiden lukemiseen sitoutuminen, taustatekijät ja lukutaito : yhteyksien etsiminen polkuanalyysillä. In J. Rautopuro, & K. Juuti (Eds.), PISA pintaa syvemmältä : PISA 2015 Suomen pääraportti (pp. 39-67). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 77. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5401-82-0 Open Access
Sirén, M., Leino, K., & Nissinen, K. (2018). Nuorten media-arki ja lukutaito : PISA 2015. Koulutuksen tutkimuslaitos; Sanomalehtien liitto. https://www.sanomalehdet.fi/_file/download/attachment/e7ecebc2-83ea-4184-bee4-a4fcb7cb0d92/Nuorten%20media-arki%20ja%20lukutaito%20-tutkimusraportti.pdf Open Access
Leino, K. Ohjelmointi, blogit ja videotko lukutaitoa?. Ruusupuiston uutiset, (3). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2017/4-ohjelmointi-blogit-videotko-lukutaitoa Open Access
Leino, K., & Sulkunen, S. (2017). Finland. In I. Mullis, M. Martin, S. Goh, & C. Prendergast (Eds.), PIRLS 2016 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading. TIMSS & PIRLS International Study Center. http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/encyclopedia/countries/finland/ Open Access
Leino, K., Nissinen, K., Puhakka, E., & Rautopuro, J. (2017). Lukutaito luodaan yhdessä : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2016). Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7292-9 Open Access
Leino, K. (2016). Monipuolinen verkkotekstien käyttö tukee tekstitaitoja. In K. Leino, & O. Kallionpää (Eds.), Monilukutaitoa digiaikaan : lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet (pp. 51-63). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
Leino, K. (2016). Monilukutaitoa harjoittavia tehtäväesimerkkejä. In K. Leino, & O. Kallionpää (Eds.), Monilukutaitoa digiaikaan : lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet (pp. 165-167). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
Leino, K., & Kallionpää, O. (Eds.). (2016). Monilukutaitoa digiaikaan : lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet. Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
Leino, K., & Kallionpää, O. (2016). Toimittajien alkusanat. In K. Leino, & O. Kallionpää (Eds.), Monilukutaitoa digiaikaan : lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet (pp. 7-9). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
Vettenranta, J., Välijärvi, J., Ahonen, A., Hautamäki, J., Hiltunen, J., Leino, K., Lähteinen, S., Nissinen, K., Nissinen, V., Puhakka, E., Rautopuro, J., & Vainikainen, M.-P. (2016). PISA 15 : ensituloksia. Huipulla pudotuksesta huolimatta. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2016:41. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2016/liitteet/okm41.pdf Open Access
Välijärvi, J., Kupari, P., Ahonen, A., Arffman, I., Harju-Luukkainen, H., Leino, K., Niemivirta, M., Nissinen, K., Salmela-Aro, K., Tarnanen, M., Tuominen-Soini, H., Vettenranta, J., & Vuorinen, R. (2015). Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 tutkimustuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2015:6. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-334-7 Open Access
Leino, K. (2014). The relationship between ICT use and reading literacy : focus on 15-year-old Finnish students in PISA studies [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 30. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5828-2 Open Access
Leino, K. (2014). Lectio praecursoria : Tieto- ja viestintätekniikan yhteys lukutaitoon. Kielikukko, 33(4), 19-23. Open Access
Leino, K. (2013). Koti ja koulu kasvattajina – kurkistus oppilaan ja opettajan arkeen. Kasvatus, 44(2), 230-233.
Sulkunen, S., Välijärvi, J., Kupari, P., Nissinen, K., Leino, K., & Harju-Luukkainen, H. (2012). Kestääkö osaamisen pohja?: PISA 09. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2012:12. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-112-1 Open Access
Leino, K., & Torvelainen, P. (2011). Kirjoittamisen taito on asiantuntijan avaintaitoja. Kasvatus, 42(4), 382-385.
Leino, K., & Kiili, C. (2010). Nuoret tarvitsevat opetusta nettimaailman tekstitaidoissa. Tekstitaidot ja uudet teknologiat -symposium 23.-24.10.2009, Jyväskylän yliopisto, Agora. Kasvatus, 41(2), 196-198.
Leino, K. (2007). ICT and literacy change in Finnish adolescents' reading culture. In P. Linnakylä, & I. Arffman (Eds.), Finnish reading literacy. When quality and equity meet (pp. 269-280). Koulutuksen tutkimuslaitos.
Leino, K. (2006). Reading the Web - Students' perceptions about the Internet. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(5), 541-557. https://doi.org/10.1080/00313830600953618
Leino, K., & Malin, A. (2006). Could confidence in ICT Boost Boys’ Reading Performance. In J. Mejding, & A. Roe (Eds.), Northern Lights on PISA 2003 - a reflection from the Nordic countries (500., pp. 159-172). Nordic Council of Ministers. TemaNord 2006, 523.
Leino, K. (2005). Tietotekniikan käyttö. In P. Kupari, & J. Välijärvi (Eds.), Osaaminen kestävällä pohjalla - PISA 2003 Suomessa (pp. 173-182). Koulutuksen tutkimuslaitos.
Kupari, P., Välijärvi, J., Linnakylä, P., Reinikainen, P., Brunell, V., Leino, K., Sulkunen, S., Törnroos, J., Malin, A., & Puhakka, E. (Eds.). (2004). Nuoret osaajat: PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia. Koulutuksen tutkimuslaitos. http://ktl.jyu.fi/pisa
Leino, K., Linnakylä, P., & Malin, A. (2004). Finnish students' multiliteracy profiles. Scandinavian Journal of educational Research, 48(3), 251 - 270. https://doi.org/10.1080/00313830410001695727
Leino, K., Linnakylä, P., & Malin, A. (2004). Tarttuvatko nörtit kirjaan; eksyvätkö lukutoukat verkkoon? Suomalaisnuorten mediankäyttö. In P. Linnakylä, S. Sulkunen, & I. Arffman (Eds.), Tulevaisuuden lukijat. Suomalaisnuorten lukijaprofiileja. PISA 2000 (pp. 185-200). Koulutuksen tutkimuslaitos.
Leino, K. (2003). Computer usage and reading literacy in the Nordic countries. In S. Lie, P. Linnakylä, & A. Roe (Eds.), Northern Lights on PISA (pp. 11). OECD.
Leino, K. (2002). Tietotekniikan käyttö ja lukutaito. In J. Välijärvi, & P. Linnakylä (Eds.), Tulevaisuuden osaajat - PISA 2000 Suomessa (pp. 167-180). Koulutuksen tutkimuslaitos.
Leino, K. (2002). PISA-tutkijat pohtimassa osaamisen syitä. Kasvatus, 33(3), 320-322.
Leino, K., & Sulkunen, S. (2002). Lukukokeiden tekstit ja tehtävät. In J. Välijärvi, & P. Linnakylä (Eds.), Tulevaisuuden osaajat - PISA 2000 Suomessa (pp. 231-244). Koulutuksen tutkimuslaitos.
Leino, K. (2000). Lukutaidon muuttuvat haasteet - nuoret ja Internet. In Lukutaidon sytykkeitä (pp. 20-22). Opetusministeriö. Suomen Unesco-toimikunnan julkaisuja, 79.