Publications

Broucker, B., Ursin, J., Dal Molin, M., & De Wit, K. (2021). To Achieve the Same as the Others? : Policy Preconditions for Successful Higher Education Governance. International Journal of Public Administration, Early online. https://doi.org/10.1080/01900692.2021.1942045

Hyytinen, H., Ursin, J., Silvennoinen, K., Kleemola, K., & Toom, A. (2021). The dynamic relationship between response processes and self-regulation in critical thinking assessments. Studies in Educational Evaluation, 71, Article 101090. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101090 Open Access

Ursin, J., & Aittola, H. (2021). ‘It's Not Like Everything Changes Just With a Click on New Year's Eve’ : Perceptions on Educational Issues of University Mergers in Finland. Higher Education Policy, 34(3), 543-559. https://doi.org/10.1057/s41307-019-00151-3 Open Access

Ursin, J., Hyytinen, H., & Silvennoinen, K. (2021). Utvärdering av högskolestuderandes generiska färdigheter : resultat från Kappas! -studien. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2021:12. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-825-0 Open Access

Ursin, J., Hyytinen, H., Silvennoinen, K., Palonen, M., Kleemola, K., Toom, A., & Nissinen, K. (2021). Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2021:6. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2 Open Access

Ursin, J., Hyytinen, H., Silvennoinen, K., Palonen, M., Kleemola, K., Toom, A., & Nissinen, K. (2021). Assessment of undergraduate students’ generic skills in Finland : Findings of the Kappas! project. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2021:31. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-901-1 Open Access

Muhonen, R., & Ursin, J. (2020). Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet. In J. Ursin, & R. Muhonen (Eds.), Tuntematon korkeakoulutus (pp. 9-22). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 80. Open Access

Ursin, J. (2020). Assessment in Higher Education (Finland). In J. Kauko, & W. J. Jacob (Eds.), Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic. Bloomsbury Education and Childhood Studies. https://doi.org/10.5040/9781350996489.0014 Open Access

Ursin, J. (2020). Assessment of higher education learning outcomes feasibility study. In M. E. David, & M. J. Amey (Eds.), The SAGE Encyclopedia of Higher Education (4 Volume set), Vol. 1 (pp. 132-133). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781529714395.n52

Ursin, J., & Muhonen, R. (Eds.). (2020). Tuntematon korkeakoulutus. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 80.

Ursin, J., & Saarinen, T. (2020). Korkeakoulututkimuksen seuran yhdistyshistoria. In J. Kallunki, T. Saarinen, & T. Siekkinen (Eds.), Yhdistys, tutkimus, tutkijuus : Korkeakoulututkimuksen seura 20 vuotta (pp. 28-34). Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8384-0 Open Access

Ursin, J., Vähäsantanen, K., McAlpine, L., & Hökkä, P. (2020). Emotionally loaded identity and agency in Finnish academic work. Journal of Further and Higher Education, 44(3), 311-325. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1541971 Open Access

Ylijoki, O.-H., Ursin, J., Siekkinen, T., Saarinen, T., & Kallunki, J. (2020). Jälkikirjoitus : Mitä juhlakirja kertoo seurasta ja suomalaisesta korkeakoulututkimuksesta?. In J. Kallunki, T. Saarinen, & T. Siekkinen (Eds.), Yhdistys, tutkimus, tutkijuus : Korkeakoulututkimuksen seura 20 vuotta (pp. 222-229). Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8384-0 Open Access

Aittola, H., & Ursin, J. (2019). Finnish adult students’ perspectives on short-cycle study programmes : motives and evaluations. Higher Education Research and Development, 38(2), 205-218. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1515182 Open Access

Alzafari, K., & Ursin, J. (2019). Implementation of quality assurance standards in European higher education : does context matter?. Quality in Higher Education, 25(1), 58-75. https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1578069

Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career : The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235-248. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.023 Open Access

Tanaka, M., Naylor, R., Ursin, J., & Zavale, N. C. (2019). The future of student engagement. In M. Tanaka (Ed.), Student Engagement and Quality Assurance in Higher Education : International Collaborations for the Enhancement of Learning (pp. 162-169). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429025648-13

Ursin, J. (2019). Student engagement in Finnish higher education : Conflicting realities?. In M. Tanaka (Ed.), Student Engagement and Quality Assurance in Higher Education : International Collaborations for the Enhancement of Learning (pp. 24-34). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429025648-3 Open Access

Ursin, J. (2019). Higher Education Reforms in Finland : From a Ponderous to a More Agile System?. In B. Broucker, K. De Wit, J. C. Verhoeven, & L. Leišytė (Eds.), Higher Education System Reform : An International Comparison after Twenty Years of Bologna (pp. 67-77). Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004400115_005 Open Access

Ursin, J., & Paloniemi, S. (2019). Conceptions of teachership in the professional identity construction of adult educator graduates. Teacher Development, 23(2), 233-248. https://doi.org/10.1080/13664530.2019.1575274 Open Access

Keinänen, M., Ursin, J., & Nissinen, K. (2018). How to measure students’ innovation competences in higher education : Evaluation of an assessment tool in authentic learning environments. Studies in Educational Evaluation, 58, 30-36. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.007

Ursin, J. (2017). Transforming Finnish Higher Education : Institutional Mergers and Conflicting Academic Identities. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 307-316. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.295831 Open Access

Wubbels, T., Figueiredo, M., Altrichter, H., Ursin, J., & O’Hara, J. (2017, 10.10.2017). The role of education and educational research for a sustainable future. Open Access Government. https://www.openaccessgovernment.org/the-role-of-education-for-a-sustainable-future/38845/ Open Access

Välimaa, J., Stenvall, J., Siekkinen, T., Pekkola, E., Kivistö, J., Kuoppala, K., Nokkala, T., Aittola, H., & Ursin, J. (2016). Neliportaisen tutkijanuramallin arviointihanke : loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2016:15. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-401-6 Open Access

Aittola, H., & Ursin, J. (Eds.). (2015). Eriarvoistuva korkeakoulutus? Artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen XII kansallisesta symposiumista 19.–20.8.2014. Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos.

Hyytinen, H., Nissinen, K., Ursin, J., Toom, A., & Lindblom-Ylänne, S. (2015). Problematising the equivalence of the test results of performance-based critical thinking tests for undergraduate students. Studies in Educational Evaluation, 44(March), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2014.11.001

Ursin, J. (2015). Finnish Experiences Of OECD’s International Assessment Of Higher Education Learning Outcomes (AHELO). Hungarian Educational Research Journal, 5(3). https://doi.org/10.14413/herj2015.03.03 Open Access

Ursin, J. (2015). A nemzetközi összehasonlító mérés, mint politikai eszköz : kritikai megközelítés. Educatio, 2015(2), 64-70. http://www.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/2429 Open Access

Ursin, J., & Aittola, H. (2015). Eriarvoistavat käytännöt korkeakoulutuksessa. In H. Aittola, & J. Ursin (Eds.), Eriarvoistuva korkeakoulutus? Artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen XII kansallisesta symposiumista 19.–20.8.2014 (pp. 7-12). Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos.

Ylijoki, O.-H., & Ursin, J. (2015). High-flyers and underdogs: The polarisation of Finnish academic identities. In L. Evans, & J. Nixon (Eds.), Academic Identities in Higher Education : The Changing European Landscape (pp. 187-202). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781474220040.ch-010 Open Access

Ursin, J. (2014). AHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10.4.2014(Huhtikuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/ahelo-korkeakouluopiskelijoiden-oppimistulosten-kansainvalinen-arviointi/ Open Access

Ursin, J. (2014). Korkeakoulujen laadunvarmistus. In E. Pekkola, J. Kivistö, & V. Kohtamäki (Eds.), Korkeakouluhallinto (pp. 225-241). Gaudeamus.

Ursin, J. (2014). Learning outcomes in Finnish higher education from the perspective of comprehensive curriculum framework. In H. Coates (Ed.), Higher Education Learning Outcomes Assessment: International Perspectives (pp. 159-174). Peter Lang Publishing Group. Higher Education Research and Policy, 6. https://doi.org/10.3726/978-3-653-04632-8/20

Välimaa, J., Aittola, H., & Ursin, J. (2014). University Mergers in Finland: Mediating Global Competition. New Directions for Higher Education, 2014(168), 41-53. https://doi.org/10.1002/he.20112 Open Access

Ursin, J. (2013). Monialainen yhteistyö ja sen arviointi nuorisopalveluissa : kirjallisuuskatsaus, Opit käyttöön -hanke. Koordinaatti; Sosiaalikehitys Oy. http://www.koordinaatti.fi/sites/default/files/monialainen-yhteistyo-ja-sen-arviointi.pdf Open Access

Ursin, J., & Saarinen, T. (2013). Vallitsevia ja nousevia lähestymistapoja korkeakoulupolitiikan muutoksen tutkimukseen. Tiedepolitiikka, 38(1), 7-16. Open Access

Ylijoki, O.-H., & Ursin, J. (2013). The construction of academic identity in the changes of Finnish higher education. Studies in higher education, 38(8), 1135-1149. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.833036

Hautamäki, J., Säkkinen, T., Tenhunen, M.-L., Ursin, J., Vuorinen, J., Kamppi, P., & Knubb-Manninen, G. (2012). Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta. Koulutuksen arviointineuvosto. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja, 59. http://www.edev.fi/img/portal/1121/Julkaisu_nro_59.pdf?cs=1329895764 Open Access

Saarinen, T., & Ursin, J. (2012). Dominant and emerging approaches in the study of higher education policy change. Studies in Higher Education, 37(2), 143-156. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.538472

Ursin, J. (2012). University mergers need to be transparent and inclusive. University World News, 6(205). http://www.universityworldnews.com/ Open Access

Ursin, J., & Välimaa, J. (2012). Korkeakoulu-uudistusten dynamiikka. Kasvatus, 43(5), 547-549.

Lasonen, J., & Ursin, J. (Eds.). (2011). Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia. Suomen Kasvatutieteellinen Seura ry. Kasvatusalan tutkimuksia, 53.

Ursin, J. (2011). Muuttuva yhteiskunta – sopeutuva korkeakoulutus? Järjestelmäteoreettinen näkökulma. In J. Lasonen, & J. Ursin (Eds.), Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia (pp. 22–42). Suomen kasvatustieteellinen seura ry. Kasvatusalan tutkimuksia, 53.

Ursin, J. (2011). Loppupohdinta: yliopistokoulutusta työelämän tarpeisiin?. In A. Puhakka, & V. Tuominen (Eds.), Kunhan kuluu viisi vuotta – ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työurat. (pp. 111-116). Aarresaari-verkosto. http://www.aarresaari.net/pdf/Kunhankuluuviisivuotta.pdf Open Access

Ursin, J., & Ylijoki, O.-H. Tutkijat kokoontuivat Jyväskylään pohtimaan korkeakoulutuksen kannattavuutta. AMK-lehti, (4). http://www.uasjournal.fi/index.php/uasj/index Open Access

Ursin, J., Aittola, H., & Välimaa, J. (2011). Yliopistot yhdistyvät – muuttuuko koulutus?. In R. Rinne, J. Tähtinen, A. Jauhiainen, & M. Broberg (Eds.), Koulutuspolitiikan käytännöt kansallisessa ja ylikansallisessa kehyksessä (pp. 125-144). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 54.

Ursin, J., Rautopuro, J., & Välimaa, J. (2011). Opiskelijoiden syrjäytymisriski korkeakoulupoliittisessa keskustelussa. In M. Mäkinen, V. Korhonen, J. Annala, P. Kalli, P. Svärd, & V.-M. Värri (Eds.), Korkeajännityksiä – kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta (pp. 19-35). Tampereen yliopistopaino.

Välimaa, J., Ursin, J., Lasonen, J., Aittola, H., Hoffman, D., Kärkkäinen, K., Muhonen, R., Piesanen, E., & Volanen, M. V. (2011). Koulutuksen ja yhteiskunnan välistä suhdetta kartoittamassa. In J. Lasonen, & J. Ursin (Eds.), Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia (pp. 9-21). Suomen kasvatustieteellinen seura ry. Kasvatusalan tutkimuksia, 53.

Lomas, L., Teelken, C., & Ursin, J. (2010). Quality management in higher education: a comparative study of the United Kingdom, the Netherlands and Finland. In C. S. Nair, L. Webster, & P. Mertova (Eds.), Leadership and Management of Quality in Higher Education (pp. 75–89). Chandos Publishing. https://doi.org/10.1016/b978-1-84334-576-3.50005-4

Ursin, J., & Hyytinen, H. (2010). Mitä korkeakoulutuksessa opitaan? Esimerkkinä AHELO.. In R. Laukkanen (Ed.), PISA, PIAAC, AHELO. Miksi ja miten OECD mittaa osaamista? (pp. 65–70). Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2010:17.

Ursin, J., & Välijärvi, J. (2010). Kansainväliset vertailevat oppimistulosarvioinnit perus- ja korkea-asteella. Hallinnon tutkimus, 29(4), 303-316. Open Access

Ursin, J., Aittola, H., & Välimaa, J. (2010). Kohti yhteisiä koulutusrakenteita. In H. Aittola, & L. Marttila (Eds.), Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen, akateemiset yhteisöt ja muutos. RAKE-yhteishankkeen (2008-2009) loppuraportti (pp. 51-67). Opetusministeriö. Opetusministeriön julkaisuja, 2010:5.

Ursin, J., Aittola, H., Henderson, C., & Välimaa, J. (2010). Is education getting lost in university mergers?. Tertiary Education and Management, 16(4), 327–340. https://doi.org/10.1080/13583883.2010.533379

Ursin, J., Zamorski, B., Stiwne, E. E., Teelken, C., & Wihlborg, M. (2010). The Bologna Process: help or hindrance to the development of European higher education. European Educational Research Journal, 9(1), 29-31. https://doi.org/10.2304/eerj.2010.9.1.29

Ursin, J., Zamorski, B., Stiwne, E. E., Teelken, C., & Wihlborg, M. (Eds.). (2010). European Educational Research Journal. European Educational Research Association.

Aittola, H., & Ursin, J. (2009). Yhteistyöstä voimaa? Tutkimushavaintoja erilaisista yliopistojen yhteenliittymistä. KeVer-verkkolehti, 8(1). http://ojs.seamk.fi/index.php/kever/issue/current

Aittola, H., Kiviniemi, U., Honkimäki, S., Muhonen, R., Huusko, M., & Ursin, J. (2009). The Bologna Process and Internationalisation - Consequences for Italian Academic Life. Higher Education in Europe, 34(3-4), 303-312. https://doi.org/10.1080/03797720903355521

Huusko, M., & Ursin, J. (2009). Why (not) assess? Views from the academic departments of Finnish universities. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(6), 1-11. https://doi.org/10.1080/02602930903125264

Lomas, L., & Ursin, J. (2009). Collegial or managerial? Academics’ conceptions of quality in English and Finnish universities. European Educational Research Journal, 8(3), 447-460. https://doi.org/10.2304/eerj.2009.8.3.447

Ursin, J., & Herranen, J. (2009). Yhdessä olemme vahvempia?. KeVer-verkkolehti, 8(1). http://ojs.seamk.fi/index.php/kever/issue/current

Ursin, J., & Herranen, J. (Eds.). (2009). KeVer-verkkolehti. Ammattikorkeakoulujen kehittäjäverkosto. http://ojs.seamk.fi/index.php/kever/index

Ursin, J., Huusko, M., Aittola, H., Kiviniemi, U., & Muhonen, R. (2008). Evaluation and quality assurance in Finnish and Italian universities in the Bologna Process. Quality in Higher Education, 14(2), 109-120. https://doi.org/10.1080/13538320802278222

Ursin, J. (2007). Yliopistot laadun arvioijina. Akateemisia käsityksiä laadusta ja laadunvarmistuksesta.. Jyväskylän yliopisto. Tutkimusselosteita, 35.

Ursin, J. (2007). In quality we trust? : the case of quality assurance of Finnish universities. In D. Epstein, R. Boden, R. Deem, F. Rizvi, & S. Wright (Eds.), World yearbook of education. 2008, Geographies of knowledge, geometries of power : framing the future of higher education (pp. 128-141). Routledge.

Ursin, J. (2007). Yliopistot laadun arvioijina : Akateemisia käsityksiä laadusta ja laadunvarmistuksesta. Jyväskylän yliopisto. Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos, 35. https://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2007/g035 Open Access

Alaniska, H., Hurskainen, P., & Ursin, J. (2006). Opiskelija oppimisen arvioinnissa. Työpajatyöskentelyn satoa.. Peda-Forum, 13(2), 17-19.

Ursin, J. (2006). Introducing internal quality assurance into Finnish universities. The case of teaching and learning.. In A. Tjedvoll, & M. B. Postholm (Eds.), Universities’ quality development: East meeting west. (pp. 77-89). Norwegian University of Science and Technology. Norwegian University of Science and Technology's Department of Teacher Education. Academic Reports, 27.

Ursin, J. (2006). Korkeakoulutus sosiaalisena järjestelmänä. In J. Ursin, & J. Välimaa (Eds.), Korkeakoulutus teoriassa - näkökulmia ja keskustelua (pp. 67-89). Jyväskylän yliopisto.

Ursin, J., & Välimaa, J. (2006). Esipuhe. In J. Ursin, & J. Välimaa (Eds.), Korkeakoulutus teoriassa -Näkökulmia ja keskustelua (pp. 3-6). Koulutuksen tutkimuslaitos.

Ursin, J., & Välimaa, J. (Eds.). (2006). Korkeakoulutus teoriassa -näkökulmia ja keskustelua. Koulutuksen tutkimuslaitos.

Välimaa, J., & Ursin, J. (2006). Korkeakoulututkimuksen teoriaa kartoittamassa. In J. Ursin, & J. Välimaa (Eds.), Korkeakoulutus teoriassa -näkökulmia ja keskustelua (pp. 9-28). Koulutuksen tutkimuslaitos.

Huusko, M., & Ursin, J. (2005). Projekteilla parempaa laatua yliopistoihin?. Aikuiskasvatus, 25(1), 75-77. https://doi.org/10.33336/aik.93608 Open Access

Ursin, J. (2005). Tutkimusryhmä akateemisen työn ympäristönä.. In H. Aittola, & O.-H. Ylijoki (Eds.), Tulosohjattua autonomiaa. Akateemisen työn muuttuvat käytännöt (pp. 130-145). Gaudeamus.

Ursin, J. (2005, 40). Kasvatusalan koulutus Bolognan pyörteissä. (Arvostelu kirjasta R. Jakku-Sihvonen (toim.) Uudenlaisia maistereita. Kasvatusalan koulutuksen kehittämislinjoja. Jyväskylä: PS-Kustannus.). Tiedonjyvä, (4), 28-29. https://www.jyu.fi/yliopistopalvelut/viestinta/tiedonjyvae-lehti Open Access

Ursin, J., & Paloniemi, S. (2005). Yliopisto-opettajan osaaminen ja sen kehittäminen työyhteisössä.. Peda-Forum, 12(2), 44-46.

Ursin, J. (2004). Characteristics of Finnish medical and engineering research group work [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto.

Vaherva, T., Manka, M.-L., Manninen, A., Mäensivu, K., Ukkola, K., & Ursin, J. (2003). Viisi aikuiskoulutuksen laatuyliopistoa 2004-2006. Edita prima Oy. Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja, 2:2003. http://karvi.fi/app/uploads/2015/01/KKA_203.pdf Open Access

Ursin, J. (2001). Moninaisuudessa vuosikirjan vahvuus ja heikkous. Aikuiskasvatus, 21(2), 195-196. https://doi.org/10.33336/aik.93369 Open Access

Ursin, J. (2000). Tieteellisen tiedon tuottamisen muuttuvat muodot. Tiedepolitiikka, 25(2), 37-46.