11.09.2018

Publications

In press or in preparation – please contact me for more information

  • Kettunen, J. & Makela, J.P. (in submission). Practitioners´ conceptions of ethical practice in social networking in career services.
  • Kettunen, J. & Sampson, J.P., Jr. (2018). Challenges in implementing ICT in career services: Perspectives from Career Development Experts. International Journal for Educational and Vocational GuidanceAdvance online publications http://dx.doi.org/10.1007/s10775-018-9365-6

A. Peer reviewed scientific articles

  • Kettunen, J. & Sampson, J.P., Jr. (2018). Challenges in implementing ICT in career services: Perspectives from Career Development Experts. International Journal for Educational and Vocational GuidanceAdvance online publications http://dx.doi.org/10.1007/s10775-018-9365-6
  • Brauer, S., Kettunen, J., & Hallikainen, V. (2018). "Learning Online" for Vocational Teachers : Visualisation of a Competence-Based Approach in Digital Open Badge-Driven Learning. Ammattikasvatuksen aikakauskirja/Journal of Professional and Vocational Education, 20, 13-29.
  • Sampson, J.P., Jr., Osborn, D.S., Kettunen, J., Hou, P-C., Miller, A.K., & Makela, J. (2018) The Validity of Social Media-Based Career Information. The Career Development Quarterly, 66, 121-134.  https://dx.doi.org/10.1002/cdq.12127
  • Kettunen, J., & Tynjälä, P. (2018). Applying phenomenography in guidance and counselling research. British Journal of Guidance & Counselling46, 1-11. http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2017.1285006
  • Kettunen, J., Vuorinen, R., & Ruusuvirta, O. (2016). European Lifelong Guidance Policy Network representatives´ conceptions of the role of information and communication technologies related to national guidance policies. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 16, 327-342 http://dx.doi.org/10.1007/s10775-015-9313-7 Final draft versio of the article.
  • Kettunen, J., Vuorinen, R., & Sampson, J. P. (2015). Practitioners’ Experiences of Social Media in Career Services. The Career Development Quarterly, 63, 268-282. http://dx.doi.org/10.1002/cdq.12018
  • Kettunen, J., Sampson, J. P., & Vuorinen, R. (2015). Career practitioners´ conceptions of competency for social media in career services. British Journal of Guidance & Counselling, 43, 43-56. http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2014.939945
  • Bimrose, J., Kettunen, J & Goddard, T. (2015). ICT – the new frontier? Pushing the boundaries of careers practice. British Journal of Guidance & Counselling, 43, 8-23. http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2014.975677
  • Kettunen, J., Vuorinen, R., & Sampson, J. P. (2013). Career practitioners' conceptions of social media in career services. British Journal of Guidance & Counselling, 41, 302-317. http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2013.781572
  • Vuorinen, R. & Kettunen, J. (2012). Expanding CGC Professionals´Understanding of ICT. In C. Schiersmann, B. Ertelt, J. Katsarov, R. Mulvey, H. Reid, & P. Weber (Eds.), NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals (pp. 184-188). Heidelberg: Heidelberg University.
  • Vuorinen, R., Sampson, J. P., & Kettunen, J. (2011). The perceived role of technology in career guidance among practitioners who are experienced Internet users, Australian Journal of Career Development 20(3), 39-47. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/103841621102000307
  • Kettunen, J. (2008). Työelämään tutustumisen kohtauspaikka verkossa - TET-tori. In V. Jarmo, & K. Simo (Eds.), Tuovi 5: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2007 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. Tampereen yliopiston sähköiset julkaisut - Tampere University Electronic Publications.

A. Book sections, chapters in research books

  • Vuorinen, R., & Kettunen, J. (2017). The European Status for Career Service Provider Credentialing: Professionalism in European Union (EU) Guidance Policies. In H. Yoon, B. Hutchison, M. Maze, C. Pritchard, & A. Reiss (Eds.) International practices of career services, credentials, and training. Broken Arrow, OK. National Career Development Association. https://www.ncda.org/aws/NCDA/asset_manager/get_file/156343?ver=14

B. non-refereed scientific articles

  • Kettunen, J. (2012). TET-tori - Web-based resource-centre for period of work experience. In M. Iacob (Ed.), Good practices in the use of ICT in providing guidance and counselling (pp. 33-34). Bucharest: Institute of Educational Sciences.
  • Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2011). Internetin ja sosiaalisen median käytön yleistyessä ohjaus tulee mitoittaa yksilöllisten tarpeiden mukaan. In L. Penttinen (Ed.), Opinnoista (työ)elämään: tutkimustietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja työelämätaitojen kehittämiseen (pp. 12-14). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto, Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella ESR-projekti.
  • Kettunen, J. (2007). Moni-tori- Monikulttuurinen työelämään tutustumisen kohtauspaikka. In M. Taajamo, & S. Puukari (Eds.), Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä (pp. 153-158). Koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkimusselosteita (36). Jyväskylä, Finland: Kopijyvä Oy.
  • Kettunen, J. (2007). Tietotekniikka osana pienen koulun arkipäivää. In E. Korpinen (Ed.), Kohti ilon pedagogiikkaa (pp. 44-49). Tutkiva opettaja (1). Jyväskylä, Finland: Tuope.
  • Kettunen, J. (2004). Koulu kasvuyhteisönä - Kohti uutta toimintakulttuuria/ TET-tori. In L. Pulkkinen, & L. Leevi (Eds.), Koulu kasvuyhteisönä - Kohti uutta toimintakulttuuria (pp. tarkistetaan). Jyväskylä, Finland: PS-Kustannus.

D. Publications intended for professional communities

  • Kettunen, J. (2017). The rise of social media in career services. School Education Gateway. Expert blog. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/viewpoints/experts/the-rise-of-social-media-in-ca.htm
  • Kettunen, J. (2017). Sosiaalinen media ohjauksessa - ohjaus sosiaalisessa mediassa. Ajankohtaista elinikäisestä ohjauksesta, 2017 (2), 3. Open access
  • Kettunen, J. & Lerkkanen, J. (2017). Nordic Section of NICE (VALA Network) Established Summer School on the Use of ICT in Guidance and Counselling. NICE Newsletter, 2017 (1), 4.
  • Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2016). Professori James P. Sampson Jr. Jyväskylän yliopiston kunniatohtoriksi. Opolehti, 2016 (4), 10-11.
  • Kettunen, J. (2016). Tieto- ja viestintäteknologian ohjauskäyttöön keskittynyt kansainvälinen kesäkoulu oli menestys. Opolehti, 2016 (3), 18-19.
  • Kettunen, J. (2016). Millaisia taitoja sosiaalisessa mediassa tapahtuva ohjaus edellyttää?. In J. Fedotoff, H. Leppäkari, & P. Timonen (Eds.), Koordinaatit nuorten tieto- ja neuvontatyöhön : suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen (pp. 71-74). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja kehittämiskeskus, Oulun kaupunki.
  • Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2015). The Role of Emerging Technologies. In ICCDPP 2015 : Building the Talent Pipeline and Providing Youth with Hope for the Future. The seventh International Symposium on Career Development and Public Policy (pp. 1-5).
  • Kettunen, J. (2015). Millaista osaamista sosiaalisessa mediassa tapahtuva ohjaaminen edellyttää? Opolehti, 2015 (3), 24-25.
  • Kettunen, J. (2015). Sosiaalinen media ohjauksessa. Liito: Liikunnan ja Terveystiedon Opettaja, 2015 (2), 12-13.
  • Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2013). Ohjaajien käsitykset sosiaalisesta mediasta vaihtelevat tarpeettomasta tarpeelliseen. Opolehti, 2013 (1), 13.
  • Halmiala, M., Saukkonen, S., Vuorinen, R., Ruusuvirta, O., & Kettunen, J. (2013). Ohjauksen tarpeet arvioimalla parempaa laatua ohjaukseen. [Better quality in guidance by evaluating the need for guidance]. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti, 25.3.2013 (25.3.2013).
  • Vuorinen, R., Kettunen, J., & Lerkkanen, J. (2012). Unelmaa rakentamassa. Opolehti, 2012 (3), 8-9.
  • Vuorinen, R., & Kettunen, J. (2011). Onko ohjaus tässä ajassa? - IAEV/CDAA International Career Conference 2011. Opolehti, 2011 (3).
  • Kettunen, J. (2007). TET-tori menetelmänä tukea työelämään tutustumista perusasteella. AVO 2007, Ammatillisen ohjauksen vuosikirja, 103-108.
  • Kettunen, J., & Lahti, J. (2002). Toimintaa tietoverkkoihin: Peda.net-verkkolehden ja -verkkoveräjän käyttö. (2. ed.). Jyväskylä, Finland: Koulutuksen tutkimuslaitos.

G. Scientific books (monographs)

  • Kettunen, J. (2007). Career practitioners´ conceptions of social media and competency for social media in career services. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research. Studies, 32. Dissertation. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7160-1