Tietolähde eri maiden lukemisen opetukseen ja opetussuunnitelmiin (tiedote 9.10.2017)

Lukeminen ja lukutaito puhuttavat jälleen suomalaisia 10.10. juhlittavan suomalaisen kirjallisuuden päivän alla. Lukutaito on avainasemassa puhuttiin sitten kirjan lukemisesta omaksi ilokseen tai jatko-opinnoissa pärjäämisestä. Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS) julkaisee 9.10.2017 tietokannan, jossa kuvataan 50:n PIRLS 2016 -tutkimukseen osallistuneen maan koulutuskäytäntöjä.

Tietokanta tarjoaa kattavasti tietoa eri maiden koulutusjärjestelmistä sekä lukutaidon opetuksesta. Tietokanta sisältää 50 maan asiantuntijoiden koostamat artikkelit, joissa kuvataan erityisesti lukutaidon opettamisen näkökulmasta seuraavia seikkoja: maan koulutusjärjestelmä, opetuksessa käytetyt kielet, opetussuunnitelma, opettajankoulutus ja erityisopetus. Tietokanta tarjoaa erinomaisen tietolähteen hyödynnettäväksi niin medialle kuin tutkijoillekin. Tietokanta on englanninkielinen, ja se julkaistaan osoitteessa https://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/index.html.

PIRLS-tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2016. Tutkimukseen osallistui Suomessa 5 178 neljännen luokan oppilasta 151 koulusta. Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisesti yhtä aikaa eri maissa 5.12.2017 klo 12 Suomen aikaa. Tuloksista lähetetään erillinen tiedote joulukuussa.

Lisätietoja:

Kaisa Leino, PIRLS-tutkimuksen kansallinen koordinaattori, kaisa.j.leino@jyu.fi, puh. 040 805 4810