Yliopistopedagogiikka 2/2014: Lääketieteen teemanumerosta eväitä myös muille tieteenaloille (tiedote 11.12.2014)

Yliopistopedagogiikka-lehden uusin numero ”Oppiminen ja lääketieteen koulutus” on ilmestynyt osoitteessa www.yliopistopedagogiikka.fi.

Syksyn 2014 lehti on 102-sivuinen lääketieteen teemanumero. Lehdessä on useita tärkeitä pohdintoja lääkärikoulutuksesta ja siinä esitellään laaja kirjo opetuksen kehittämisprojekteja ja esimerkkejä lääkärikoulutuksessa käytetyistä innovatiivisista ohjaus- ja oppimismenetelmistä, jotka ovat sovellettavissa myös muille tieteenaloille. Useat kehitysprojekteista ovat syntyneet kirjoittajan tai kirjoittajien oman pedagogisen kurssin opintoprojektina.

Mukana on hollantilaisen professori Boshuizenin näkökulma lääkäriksi oppimisesta, jota täydentää laaja pitkittäisseurantaraportti lääketieteen opiskelijoiden oppimisen muutoksista peruskoulutuksen aikana.

Teemanumeron kokonaisuutta täydentävät lisäksi kolme ajankohtaista kirjakatsausta ja kaksi äskettäistä lääkärikoulutukseen liittyvää väitöskirjatutkimuksen tiivistelmää sekä kuulumiset kansallisten opetuksen kehittämisverkostojen organisaation (International Consortium for Educational Development, ICED) konferenssista Tukholmasta.

Keskustelua herättää lääkärikoulutukseen valikoituminen.

 

Lisätietoja:

Päätoimittaja Mari Murtonen, marimur@utu.fi, puh. (02) 333 8639

Vierailevat toimittajat:

Toimittaja Anna-Maija Tuuliainen, anna-maija.tuuliainen@jyu.fi, puh. 040 805 426