Kutsu julkistamisseminaariin 18.1.2012: Opettajankoulutus vahvistaa yhteiskuntasuhteitaan (tiedote 10.1.2012)

Kutsu julkistamisseminaariin keskiviikkona 18.1.2012 klo 12.45 - 14.00
Tila: Jyväskylän yliopiston päärakennus C, aula
Osoite: Seminaarinkatu 15, Jyväskylä

 

Opettajankoulutus vahvistaa yhteiskuntasuhteitaan


Mitä maakunnalle merkitsee, että täällä on opettajankoulutuslaitos? Onko sillä muuta väliä kuin että sieltä valmistuu opettajia? Miten opettajankoulutuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta voi vahvistaa? Näitä kysymyksiä pohditaan Jyväskylän yliopistossa 18.1. pidettävässä seminaarissa, jossa julkistetaan opettajankoulutuksen uusimmista tuulista kertova kansainvälinen kirja.


– Opettajankoulutuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus punnitaan siinä, missä määrin uusi tieto ja uudet innovaatiot rakentuvat yhteistyössä lähialueiden koulujen ja opettajien kanssa, toteaa opettajankoulutuslaitoksen täydennyskoulutustoimikunnan puheenjohtaja Eija Aalto. – Kontaktit kouluihin ovat meille koetinkivi. Ne auttavat meitä näkemään, tuotammeko sellaista koulutusta ja tutkimusta, josta on oikeasti hyötyä. Vai onko opettajankoulutus nukkekotielämää, jonka tarjoama maailmankuva ei vastaa koulujen todellisuutta?


Opettajankoulutuslaitos avaakin ovia kouluihin nyt uudella otteella. OKL:n ja talousalueen koulujen vuorovaikutusta ja yhteistyörakenteita aletaan luoda systemaattisemmiksi ja yhteisten intressien varaan. Tämän kevään aikana OKL:n opiskelijat ja henkilökunta jalkautuvat Keltinmäen ja Pohjanlammen kouluihin. Opettajaopiskelijat toteuttavat kouluissa opintojen osana kehittelemiään eri aineita integroivia työpajoja, jotka rakentuvat osallistavan oppimisen ajatukselle. Tempauksen tavoitteena on syventää OKL:n ja oppilaitosten yhteistyötä ja kehittää molempien toimintaa hyödyttävän yhteistyön malleja.


MIKÄÄN EI OLE KÄYTÄNNÖLLISEMPÄÄ KUIN HYVÄ TEORIA


Yliopiston linkkejä lähikouluihin on vahvistettu myös opettajankoulutuslaitoksen ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen yhteistyönä. Professori Päivi Tynjälän johdolla on kehitetty integratiivisen pedagogiikan malli, jota sovelletaan opettajankoulutuksen opinnoissa ja harjoittelussa. Taustalla on tutkittua tietoa työssä oppimisesta. Tynjälä on kansainvälisesti tunnustettu oppimisen tutkija, joka toimii muun muassa
arvostetun Educational Research Review -lehden päätoimittajana.

– Taitavassa toiminnassa teoreettinen tieto ja käytännön osaaminen yhdistyvät, kuvailee Päivi Tynjälä. – Tärkeää on myös, miten itsesäätelytieto
kehittyy: kuinka opit arvioimaan toimintaasi ja säätelemään sitä. Mielekäs toiminta edellyttää myös, että hahmotat hyvin sen sosiaalisen kentän, jossa
toimit. Kaikki nämä ovat asiantuntijuuden elementtejä, joita integratiivisessa pedagogiikassa kytketään toisiinsa, luonnehtii Tynjälä.

Päivi Tynjälä on kirjoittanut integratiivisen pedagogiikan soveltamisesta yhdessä Hannu L. T. Heikkisen ja Ulla Kiviniemen kanssa kansainvälisessä teoksessa, joka seminaarissa julkistetaan. Kirja ”A Practicum Turn in Teacher Education” esittelee uusia innovaatioita ja tutkittua tietoa opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöstä. Kirjoittajina on opettajankouluttajia ja tutkijoita Australiasta, Kiinasta, Kanadasta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta. Suomea koskeva kirjan luku perustuu opetusharjoittelun kehittämiseen Jyskän koululla Jyväskylässä. Harjoittelussa filosofian ja etiikan opinnot yhdistyvät opetustyöhön integratiivisen pedagogiikan mallin mukaisesti. Jyskän koululla harjoittelua on toteutettu jo vuodesta 1994. Rehtori Markku Ahilan mukaan yhteistyö on auttanut myös koulua kehittymään:

– Opiskelijat ovat meille joka vuosi tervetullut tuulahdus, Ahila totetaa. – He ovat koululle peili, joka auttaa arvioimaan ja parantamaan toimintamme laatua.

OSAAVA-OHJELMASTA VAUHTIA KESKI-SUOMEN KOULUIHIN


Yliopiston ja koulujen yhteistyö on tiivistynyt myös valtakunnallisen Osaavaohjelman puitteissa. Ohjelman kautta opettajien täydennyskoulutukseen
investoidaan vuosittain noin 10 miljoonaa euroa valtion rahaa. Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos koordinoi valtakunnallista Osaava Verme -verkostoa, joka tukee uusien opettajien työhyvinvointia ja työssä oppimista vertaisryhmämentoroinnin avulla. Verkostossa ovat mukana kaikki suomalaiset opettajankouluttajat, niin yliopistot kuin ammatilliset opettajakorkeakoulutkin. Alueellisesti Osaava-ohjelmaa vie eteenpäin Keski-Suomen Osaava -hanke, joka haastaa myös kunnat, koulut ja yliopiston entistä tiiviimpään yhteistyöhön.

– Mukana verkostossamme ovat kaikki Keski-Suomen kunnat, toteaa Keski- Suomen Osaava-hankkeen koordinaattori, projektipäällikkö Tarja Tuomainen.

– Tavoitteenamme on luoda maakunnasta oppiva alue. Onnistuminen edellyttää kuntien, koulujen ja yliopiston tiivistä ja kestävää yhteistyötä.

OHJELMA
Teoksen A Practicum Turn in Teacher Education julkistamisseminaari pidetään Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäen päärakennuksen C aulassa keskiviikkona 18.1. klo 12.45–14.00. Tilaisuus alkaa tulokahveilla klo 12.45. Yliopiston puolesta tervehdyksen esittää vararehtori Helena Rasku-Puttonen klo 13.15, jonka jälkeen puhuvat professori Päivi Tynjälä, opiskelija Helinä Huuhtanen, rehtori Markku Ahila, lehtori Eija Aalto, opetusjohtaja Eino Leisimo, projektipäällikkö Tarja Tuomainen ja professori Jouni Välijärvi. Tilaisuuden juontaa dosentti Hannu Heikkinen.

Kahvitarjoilua varten osanottajia pyydetään ilmoittautumaan 17.1. mennessä
Sini Teerikorvelle, s-posti: sini.teerikorpi@jyu.fi, puhelin 040 805 4282

Julkistettava teos: Matts Mattsson, Tor Vidar Eilertsen and Doreen Rorrison (Eds.) 2011. A PRACTICUM TURN IN TEACHER EDUCATION. Rotterdam: Sense Publishers.

Kirjan esittely osoitteessa
https://www.sensepublishers.com/product_info.php?products_id=1364&osCsid=aabc715e2a547e84e9c2609926cf0bb

Tervetuloa!

Lisätietoa:
opettajankoulutuslaitoksen täydennyskoulutustoimikunnan puheenjohtaja, lehtori Eija Aalto, 040 805 3320
Osaava Verme -verkoston koordinaattori, dosentti Hannu Heikkinen, 050 342 1346
Osaava Keski-Suomi -verkoston koordinaattori, projektipäällikkö Tarja Tuomainen 050 449 4550