Työelämän taitoihin valmentava Game Bridge -tietokonepeli levitykseen (tiedote 25.8.2011)

Jyväskylän ammattiopiston, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen, LudoCraft Oy:n ja yhteistyöyritysten kehittämä peli julkaistaan 30.8.2011 järjestettävässä seminaarissa. Peliympäristö tarjoaa uusia oppimisen mahdollisuuksia.

Pelit ovat monelle nuorelle tuttu ympäristö ja peliteollisuudesta on tullut maailman suurin viihdeteollisuuden ala. Pelit tarjoavat myös paljon uusia mahdollisuuksia oppia ja kehittää omaa osaamistaan. Game Bridge -peli tarjoaa tuoreen toimintaympäristön, jossa työssäoppiminen tapahtuu totutusta poikkeavalla tavalla.

Game Bridge on ryhmässä pelattava kolmiulotteinen tietokonepeli, joka soveltuu erinomaisesti ammatillisen opiskelun tueksi. Pelissä opetellaan työpaikalla tarvittavia sosiaalisia taitoja kuvitteellisilla musiikkifestivaaleilla.

Pelin tapahtumien kautta pelaaja joutuu pohtimaan kuinka työnteko onnistuu muiden tuella niin, että voimat riittävät. Pelin tapahtumat sijoittuvat festivaalialueelle, jossa pelin osallistujat ovat festivaalien talkoolaisia.

Pelin tehtävissä korostuu inhimillinen kestävyys, ammatillinen osaaminen ja yhteistyö. Tehtävät on laadittu niin, ettei pelistä selviä ilman toisten pelaajien apua. Kestoltaan noin kahden tunnin peliä pelataan 4-5 hengen ryhmissä. Peli koostuu kahdesta osioista, jotka ovat pelattavissa myös erikseen.

Tarjotaan käyttöön oppilaitoksille ja työpaikoille

Pelin toivotaan leviävän oppilaitoksiin ympäri Suomen. Tällä hetkellä peli otetaan opetuskäyttöön Työtehoseuran eri toimialoilla Vantaalla, Lohjalla ja Nurmijärvellä sekä Koulutuskeskus Agricolassa Pieksämäellä.

Pelin käyttöönottoa tuetaan opettajille ja työpaikkaohjaajille suunnatulla kirjalla sekä verkkoon tulevilla ohjeilla, esimerkeillä ja tapauskuvauksilla. Peli on tarjolla oppilaitoksille maksuttomasti, mutta sen pyörittäminen vaatii palvelimen.

- Peli kehittää työpaikalla tarvittavia taitoja ja erityisesti se haastaa opiskelijoita, opettajia ja henkilökuntaa tutustumaan uuteen toimintaympäristöön. Monesti vielä törmää harhaluuloon, että pelaaminen ei voisi olla tehokas oppimisen väline, Jyväskylän ammattiopiston projektipäällikkö Birgitta Mannila sanoo.

Oululainen pelistudio LudoCraft on toteuttanut Game Bridge -pelin avoimen lähdekoodin realXtend-virtuaalimaailmateknologialla. LudoCraft on myös yksi kansainvälisesti kehitettävän realXtendin päätoimijoista. Game Bridge on maailman ensimmäinen tällä teknologialla toteutettu kolmiulotteinen peli.

Game Bridge on Euroopan sosiaalirahaston ja Keski-Suomen ELY-keskuksen osarahoittama hanke. Yritykset ovat mukana kehittämistyössä monin tavoin. Yhteistyöyrityksistä Keski-Suomen Osuuspankki, Scandic Jyväskylä, Viherlandia ja Metso ovat olleet vahvasti mukana jo pelin suunnittelussa ja pelin sisällöt pohjautuvat yritysten esiin nostamiin asioihin. Myös yhteistyö Firstbeat Technologies:n sekä Työtehoseuran kanssa on ollut merkittävää.

Tiedoksi toimitukselle:
Tervetuloa kokeilemaan peliä 29.8. klo 14.00 Jyväskylän ammattiopistolle
osoitteeseen Viitaniementie 1 A 2, opetustila A2.213, Jyväskylä.
Tervetuloa myös peliseminaariin tiistaina 30.8.2011 klo 9.30 - 16.00, Jyväskylän
aikuisopiston audiotorioon (A1.210) osoitteeseen Viitaniementie 1 A, Jyväskylä.

Projektipäällikkö Birgitta Mannila, Jyväskylän ammattiopisto, puh.

Seminaariohjelma
Game Bridge - Mitä on sillan toisessa päässä?
Aika: Tiistai 30.8.2011 klo 9.30 - 16.00
Paikka: Auditorio A1.210 (Jyväskylän aikuisopisto), Viitaniementie 1 A 1, Jyväskylä
klo 9.00 - 9.30 Kahvitarjoilu
klo 9.30 Tervetuloa
- johtaja Hannu Salminen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä
klo 9.45 Aristoteles ja tasohyppely - oppimisen uudet pelikentät
- tulevaisuudentutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halava, Prime Frontier Oy
klo 11.15 Pelien mahdollisuudet ja haasteet oppimisessa
- luova johtaja Tomi Thurlin, LudoCraft Oy
klo 12.00 - 12.45 Lounastauko
klo 12.45 Game Bridge - tulevaisuuden oppimispaikka
- projektipäällikkö Birgitta Mannila, Jyväskylän ammattiopisto
klo 13.15 Yhteisöllistä oppimista pelaamalla - tutkimustuloksia pähkinänkuoressa
- tutkija Kimmo Oksanen, Koulutuksen tutkimuslaitos JY
klo 13.45 Näkijöitä ja tekijöitä
- sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal, Keski-Suomen ELY-keskus
klo 14.00 Silta on avattu
- projektipäällikkö Birgitta Mannila, Jyväskylän ammattiopisto
klo 14.15 - 14.45 Kahvitarjoilu
klo 14.45 Game Bridge - elämyksiä ja kokemuksia
- pelityöpajoja, tutustumista ja kokemusten jakamista
klo 16.00 Tilaisuus päättyy

Ilmoittautumiset 26.8. mennessä birgitta.mannila@jao.fi tai etsi tapahtuma
"Game Bridge -päätösseminaari" Facebookista ja klikkaa Osallistun.