Kurkistus tulevaisuuden kouluun, PISA-työpaja ja keskustelua taloudesta (tiedote 14.10.2015)

Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana järjestämässä Helsingin Kirjamessujen tiedeohjelmaa. KTL järjestää Tiedetorille kaksi ohjelmanumeroa:

Tulevaisuuden koulu tutkimuksen valossa -paneelikeskustelu to 22.10. klo 12.00–12.30 (Messukeskus, Takauma-lava)

Koulu kaipaa muutosta, ei pelkästään sanoina vaan myös tekoina. Mitä ovat teot, joita tarvitsemme? Kuka ne tekee ja kuinka? Riittääkö sekoitus, vai pitääkö ravistaa?

Keskustelijat:

• puheenjohtaja: varajohtaja, lehtori Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos)
  • professori Päivi Häkkinen (Koulutuksen tutkimuslaitos)
  • yliopistotutkija Mikko Vesisenaho (Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos)
  • yliopistotutkija Piia Seppänen, Turun yliopisto

PISA-työpaja 22.–23.10. klo 12–17 (Messukeskus, Takauma-lavan luona)

Tule ratkomaan PISA-tutkimuksessa käytettyjä matematiikan ja luonnontieteen tehtäviä! Saat oikeat vastaukset mukaasi. Työpajan vetäjinä toimivat projektitutkija Jenna Hiltunen ja suunnittelija Eija Puhakka KTL:sta.

Lisäksi KTL:n Koulutuksen talous -tutkimustiimin jäsen, koulutuksen taloustieteen professori Roope Uusitalo osallistuu Kuka tietää taloudesta -paneelikeskusteluun pe 23.10. klo 13.00–14.00 Messukeskuksen Kullervo-salissa. Keskustelun järjestävät Kansantaloudellinen aikakauskirja, Tieteellisten seurain valtuuskunta ja Vastapaino.

Tulevaisuuden koulu tutkimuksen valossa -paneelikeskustelu: Matti Rautiainen / Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos 040 805 3368, matti.a.rautiainen@jyu.fi

PISA-työpaja: Jenna Hiltunen, 040 805 4273, jenna.hiltunen@jyu.fi; suunnittelija Eija Puhakka 0400 545 105, eija.puhakka@jyu.fi

Tiedetori: Anna-Maija Tuuliainen / Koulutuksen tutkimuslaitos, 040 805 4256, anna-maija.tuuliainen@jyu.fi