Ainutlaatuiseen kesäkouluun teemalla ICT in guidance and counselling osallistuu opiskelijoita yhdestätoista maasta (tiedote 16.8.2016)

Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto ja koulutuksen tutkimuslaitos järjestävät maailman ensimmäisen kansainvälisen kesäkoulun informaatio- ja teknologiapohjaisten ratkaisujen käytöstä tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden tuottamiseksi

Tällä viikolla Jyväskylän yliopiston avoimella yliopistolla on käynnissä kansainvälinen kesäkoulu, jonka opetuksen keskiössä ovat teemat tieto- ja viestintätekniikan käytöstä ohjauksessa. Kansainvälinen kesäkoulu on teemallaan maailmalla ensimmäinen ja siinä on mukana 30 osallistujaa 11 maasta. Samalla kesäkoulu on uudenlainen avaus avoimen yliopiston opintotarjonnassa. ”Kesäkoululla olemme halunneet vastata kasvavaan tarpeeseen informaatio- ja teknologiapohjaisten ratkaisujen käyttämisessä tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden tuottamisessa. Kesäkoulun kehitystyötä ohjanneet kysymykset askarruttavat työkseen näitä palveluita tuottavia ihmisiä useissa maissa.” sanoo Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston johtaja Jukka Lerkkanen. ”Kesäkoulun järjestäminen on ollut meiltä iso ponnistus ja olemme sen herättämään kiinnostukseen erittäin tyytyväisiä. Tämä innostaa meitä eteenpäin tämän kesäkoulun jatkokehittämisessä etänä ja verkossa opiskeltaviksi opinnoiksi”, Lerkkanen jatkaa. Verkossa opiskeltavien opintojen on tarkoitus tulla avoimen yliopiston tarjontaan vielä syksyn 2016 aikana.

Viikon pituiseen kesäkouluun osallistuu opiskelijoita muun muassa Islannista, Irlannista ja Etelä-Koreasta. Jyväskylään saapuneet opiskelijat pääsevät syventämään osaamistaan aiheesta käytännönläheisesti sekä yksin että ryhmässä. Kesäkoulu pohjautuu tutkija Jaana Kettusen viimeisimpiin havaintoihin siitä, mitä tieto- ja viestintäteknologian ja erityisesti sosiaalisen median käyttö ohjauksessa edellyttää. Paljon painoarvoa annetaan opiskelijoiden omalle tekemiselle ja kokeilemiselle. Kesäkoulun jokainen iltapäivä vietetäänkin interaktiivisissa työpajoissa ja opiskelijoiden omaa kehittämissuunnitelmaa eteenpäin vieden.

”Tarkoituksenamme on, että opiskelijat saisivat kesäkoulusta kotiin viemisiksi mukanaan monipuolisesti välineitä teorian soveltamiseksi käytäntöön. Siksi annammekin opiskelijoille paljon mahdollisuuksia myös eri ratkaisujen kokeilemiseen ja harjoittelemiseen heidän osaamisensa laajentamiseksi.” kertovat kesäkoulun järjestämisestä vastanneet Päivi Kananen avoimesta yliopistosta ja Jaana Kettunen koulutuksen tutkimuslaitokselta. ”On ollut myös hienoa nähdä se, miten opiskelijoiden erilaiset taustat rikastuttavat opiskelijoiden keskusteluja sekä tukevat heidän oppimistaan ja ajatteluaan. Opiskelijat tulevat eri maista ja osa heistä on vielä tutkinto-opiskelijoina yliopistoissaan. Osa taas on tehnyt käytännön työtä jo vuosikymmeniä. Opiskelijat pääsevät vaihtamaan ajatuksiaan ja kokemuksiaan erilaisten ihmisten kanssa ja muodostavat hienon verkoston joka kantaa pitkälle” Kettunen muotoilee.

Hieno alku opinnoille oli myös viikonloppuna Jyväskylän yliopiston promootiossa kunniatohtoriksi nimetyn James P. Sampsonin aloituspuheenvuoro kesäkoulussa. Alallaan erittäin arvostettu Sampson työskentelee Florida State Universityn professorina ja varadekaanina koulutuspsykologian ja kasvatustieteen laitoksella. Sampsonin tutkimustyö painottuu uravalintaprosessin analysointiin kognitiivisen tiedonkäsittelyn näkökulmasta. Saatua tietoa hyödynnetään resurssiviisaiden urapalvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat myös tiedon ja viestintäteknologian suunnittelu ja toteutus arvioinnin, tietoresurssien käytön ja ohjauspalvelujen yhteydessä.

Jukka Lerkkanen, avoimen yliopiston johtaja
puh. 0400 249 643, jukka.lerkkanen@jyu.fi

Jaana Kettunen, tutkija, koulutuksen tutkimuslaitos
puh. 040 805 4255,

Kesäkoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa on mahdollisuus haastatella keskiviikko, torstai tai perjantai aamuina 17.19.8. kello 8.30–9.30 välillä.

Yhteydenotot haastatteluihin liittyen

Päivi Kananen, suunnittelija, avoimen yliopiston uudet koulutustuotteet
puh. 050 443 2350, paivi.kananen@jyu.fi