Tiedonjyvä 16.10.2015: Peda.net - pienistä sovelluksista laajaksi kouluverkoksi

Peda.net on Koulutuksen tutkimuslaitoksen kehittämä innovaatio, joka toimii oppimisympäristönä ja julkaisujärjestelmänä kouluille. Se koostuu kahdesta puoliskosta: käyttäjän OmaTilasta, jonne voi vapaasti tallentaa omia kurssitöitä tai muistiinpanoja, sekä koulun omasta julkaisutilasta.

- Ideamme on se, että jokainen Peda.netin käyttäjä voi tallentaa sinne omia kurssitöitään, jotta ne ovat aina saatavilla. Koulun päätyttyä käyttäjätunnukset eivät vanhene, vaan Peda.netin OmaTila takaa elinikäisen oppimisen. Kun mietitään vaikkapa lukio-opiskelua, opiskelija voi lukion ensimmäiseltä luokalta asti tallentaa kaikki tärkeät muistiinpanot OmaanTilaan, mikä myöhemmässä vaiheessa helpottaa ylioppilaskokeisiin valmistautumista, Peda.netin suunnittelijat Juha Lahti ja Mikko Rantalainen kertovat.

Tällä hetkellä Peda.net on käytössä ympäri Suomea noin 190 kunnassa. Oppilaan vaihtaessa kuntaa, voi hän edelleen jatkaa Peda.netin käyttöä omilla vanhoilla tunnuksillaan, jos kummassakin kunnassa käytetään kyseistä palvelua. Opiskelijoiden lisäksi OmaTila helpottaa myös opettajia. Esimerkiksi sijaisopettajat voivat säilöä materiaalinsa ja käyttää sitä tarvittaessa eri kouluissa.

2000-luvun alussa Peda.netin kaltainen julkaisujärjestelmä oli iso asia, sillä tuolloin nykyisiä blogialustoja ei vielä tunnettu. Peda.net olikin ensimmäinen pohja, johon pystyi luomaan verkkosivut ilman HTML-koodin ymmärtämistä.

Vielä nykyäänkin Peda.net poikkeaa muista vastaavista järjestelmistä omana, koulujen tarpeisiin räätälöitynä palveluna, joka ei pyri väkisin muuntamaan valmista muuhun käyttöön suunniteltua ohjelmistoa kuten Moodlea tai WordPressiä koulukäyttöön.

- Koko palvelumme on räätälöity koulujen tarpeita ajatellen. Työkalumme on suunniteltu aina yleiskäyttöisiksi, ja niillä voidaan toteuttaa erilaisia pedagogisia ratkaisuja. Jos ongelmia ilmenee, opettajat voivat olla meihin suorassa yhteydessä ja sitä kautta me pystymme vastaamaan heille nopeasti. Pyrimme aina korkeaan laatuun. Esimerkiksi viime viikolla korjasin järjestelmässä olevia pieniä virheitä ja voisin väittää, että hyvin harvat edes huomasivat näiden ongelmien olemassaoloa, Rantalainen kertoo. Peda.netin perusajatus on edelleen palvelun kehittäminen käyttäjiä varten, jolloin myös tuotekehitys lähtee koulumaailmasta opettajien antaman palautteen perusteella.

Lue koko juttu Tiedonjyvä -lehdestä