Kasvatus Elektran ladatuin lehti (tiedote 3.9.2014)

Kasvatus-lehti on suomalaisten tiedelehtien Elektra-artikkelikokoelman ladatuin lehti jo kolmatta vuotta peräkkäin. Vuonna 2013 Kasvatuksen artikkeleita ladattiin palvelusta 18 872 kertaa, mikä on yli 4 000 latausta enemmän kuin toiseksi ladatuimmalla lehdellä. Kasvatuksen latausmäärä on kasvanut useilla tuhansilla edellisvuosista. Kansalliskirjaston ja Kopioston tuottamassa Elektra-palvelussa on mukana yli 60 suomalaista tiedelehteä.

– Kaiken kaikkiaan artikkelien hakeminen internetistä on lisääntynyt. Kasvatus on kansallisesti laadukkaaksi luokiteltu, ja lisäksi lehden sisältöä Elektraan on viime vuosina lisätty. Nyt myös lehden lyhyempiä kirjoituksia ja puheenvuoroja pääsee lukemaan verkosta, kertoo Kasvatuksen toimittaja Kaisa Leino suosion syitä.

Kasvatus-lehti on Suomen kasvatustieteellisen seuran julkaisema ja Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen kustantama tieteellinen aikakauskirja. Viisi kertaa vuodessa ilmestyvä lehti kertoo uusimmasta kasvatustieteellisestä tutkimuksesta ja toimii alan keskustelufoorumina.

Elektra julkaisee palvelimellaan elektronisessa muodossa olevia kotimaisten tieteellisten lehtien artikkeleita. Kokoelmaan kuuluu yli 31 000 kotimaista tieteellistä artikkelia, joista vanhimmat on julkaistu vuonna 1996. Tiedeartikkelit julkaistaan Elektrassa noin vuoden viiveellä lehden ilmestymisestä.

Elektra on käytössä lähes kaikissa Suomen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa sekä yleisissä kirjastoissa. Myös pieni määrä yrityksiä on hankkinut palvelun käyttöönsä. Elektran aineistot ovat maksullisia ja niiden käyttäminen edellyttää sopimusta. Kopiosto maksaa aineiston käytöstä korvauksia joko kirjoittajalle tai kustantajalle.

– Elektrasta saatavat korvaukset ovat tärkeä lisä lehden taloudelle aikana, jolloin tiedekustantaminen painiskelee jatkuvissa taloudellisissa vaikeuksissa, kertoo johtaja Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitokselta.

Elektran tavoitteena on edistää elektronista julkaisemista ja laajentaa aineiston verkkovälitystä kustannusvastaavuuteen pyrkien.

Lisätietoja: