Artikkeli: Työharjoittelut ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyömuotona (5.4.2013)

Opiskelijoiden ohjaus, yhteistyön strateginen kohdistaminen ja pitkäjänteinen suunnittelu harjoitteluyhteistyön haasteina

Tutkija Maarit Virolainen, Koulutuksen tutkimuslaitos

Koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola, Turun ammattikorkeakoulu

Professori Marja-Leena Stenström, Koulutuksen tutkimuslaitos

Tässä Journal of Finnish Universities of Applied Sciences -lehden (no 1, 2013) artikkelissa tarkastellaan työharjoitteluja ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyömuotona. Juttu kertoo Leonardo ja da Vinci -hankkeen (DEQU) osana työharjoittelun yhteistyökumppaneille toteutetun kyselyn tuloksista.  Tilanne on haasteellinen, koska erilaisten tehostamispaineiden alla ammattikorkeakoulujen opettajille uhkaa jäädä entistä vähemmän aikaa harjoitteluyhteistyöhön. Kuitenkin jo nykyisellään monet työelämäkumppanit kaipaisivat enemmän vuorovaikutusta opettajien kanssa. Artikkeli on luettavissa osoitteesta http://www.uasjournal.fi/index.php/uasj/article/view/1444/1369

Samasta teemasta on kirjoitettu myös englanniksi kirjassa

Virolainen, M. Stenström, M.-L., & Kantola, M. 2012. The views of employers on internships as a means of learning from work experience in higher education. In A. Fuller & L. Unwin (Eds.) Contemporary apprenticeship. International perspectives on an evolving model of learning. Routledge, pp. 230-249. Ks. http://www.routledge.com/books/details/9780415640268/.

sekä lehdessä

Virolainen, M. Stenström, M.-L., & Kantola, M. 2011. The views of employers on internships as a means of learning from work experience in higher education. Journal of Vocational Education & Training 63 (3), 465-484.