Koulutuksen tutkimuslaitos

Peda.net toi vapaasti muokattavat sähköiset lukiokirjat myyntiin elinikäisellä lisenssillä (tiedote 11.9.2013)

Lukiolaiset voivat nyt ostaa vapaasti muokattavia sähköisiä lukiokirjoja elinikäisellä lisenssillä. Maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen palvelun ovat toteuttaneet Jyväskylän yliopiston Peda.net-palvelu ja e-Oppi Oy. Kirjoja voi ostaa Peda.net-palveluun avatusta verkkokaupasta.

Vapaasti muokattavat sähköiset oppikirjat ovat vuorovaikutteisia ja ne noudattavat "sähköinen kirja oppimisympäristönä" -mallia. Kirjojen sivuille voi lisätä mm. blogeja, kuvagallerioita, keskustelufoorumeita, videoita, tiedostoja sekä ryhmätyö- ja palautuskansioita. Myös kirjojen tekstit ovat opettajien ja oppilaiden vapaasti muunneltavissa.

Sähköiset oppikirjat toimivat kaikissa päätelaitteissa, myös älypuhelimissa. Oppikirjoja käytetään jo yli sadassa kunnassa eri puolilla Suomea.

Sisällöt jakoon OmaTila-palvelussa

Oppikirjoja käytetään maksuttoman OmaTila-palvelun kautta. Se on henkilökohtainen oppimisalusta, jonka avulla oppija voi luoda ja jakaa sekä vapaa-aikaan että opiskeluun liittyviä sisältöjä. Palvelun kautta voi myös verkostoitua yli oppilaitos- ja kuntarajojen kaikkien palvelua käyttävien kesken. Kaikille avointa palvelua ylläpitää Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.

Lisätietoja:

Peda.net -kouluverkko: