Koulutuksen tutkimuslaitos

Vuoden tiedeartikkeli

Kasvatus-lehti palkitsee vuosittain yhden artikkelin vuoden tiedeartikkeli -nimikkeellä

 

Palkinnon tavoitteena on kannustaa kirjoittajia tekemään paitsi hyviä tieteellisiä tutkimuksia myös kertomaan tuloksista hyvällä suomen kielellä. Palkinnon saannin keskeisiä kriteereitä ovat aiheen ajankohtaisuus ja laajalle lukijakunnalle sopivuus, hyvin toteutettu tutkimus ja hyvä kieliasu, jota on nautinto lukea. Valinnan tekee lehden toimitusneuvosto ja palkinto jaetaan Kasvatustieteen päivillä.

2016 palkinnon saivat Aarno Kauppila ja Sirpa Lappalainen artikkelistaan "Vammais- ja koulutuspolitiikan risteyksessä rakentuvan kansalaisuuden paradoksi" (Kasvatus 2/2015). Palkinto julkaistiin Kasvatustieteen päivien päätöstilaisuudessa 18.11.2016 Turussa.

Toimitusneuvoston perustelut valinnalle voit lukea täältä.

Palkitun artikkelin voit lukea Elektrassa.

 

2015 palkinnon saivat Sari Sulkunen ja Kari Nissinen artikkelistaan "Suomalaisnuorten lukijaprofiilit" (Kasvatus 1/2014). Palkinto julkaistiin Kasvatustieteen päivien päätöstilaisuudessa 20.11.2015 Vaasassa.

Toimitusneuvoston perustelut valinnalle voit lukea täältä.

Palkitun artikkelin voit lukea Elektrassa.

 

2014 palkinnon sai Saila Poulter artikkelistaan "Uskonto julkisessa tilassa: koulu yhteiskunnallisuuden näyttämönä" (Kasvatus 2/2013). Palkinto annettiin voittajalle Kasvatustieteen päivien päätöstilaisuudessa 21.11.2014 Oulussa.

Toimitusneuvoston perustelut valinnalle voit lukea täältä.

Palkitun artikkelin voit lukea Elektrassa.

 

2013 palkinnon sai Mira Kalalahti artikkelistaan "Perhetaustan vaikutus tyttöjen ja poikien koulunkäyntiin" (Kasvatus 4/2012). Palkinto annettiin voittajalle Kasvatustieteen päivien päätöstilaisuudessa 22.11.2013 Jyväskylässä.

Toimitusneuvoston perustelut valinnalle voit lukea täältä.

Palkitun artikkelin voit lukea Elektrassa.

Jaa |