Koulutuksen tutkimuslaitos

Ajankohtaista

Keskustelutilaisuus ti 19.9.: Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osaaminen ja yhdenvertaisuus

Aika: tiistai 19.9. klo 13.00–14.30

Paikka: Jyväskylän yliopisto, Ruusupuisto-rakennuksen aula, Alvar Aallon katu 9, Jyväskylä

Merkittävin maahanmuuttajataustaisten nuorten kotouttaja on koululaitos. Miten se selviää  haasteesta? Pystyykö peruskoulu nostamaan maahanmuuttajien osaamistasoa ja tasaamaan eroja kantaväestöön nähden? Onko lasten väliset erot taidoissa nähtävissä jo ennen kouluikää? Entä kun jaetaan peruskoulun päättötodistuksia ja jatkokoulutuspaikkoja – saavatko kaikki ansioidensa mukaan? Tilaisuudessa keskustelua virittävät Kasvatus-lehden Maahanmuuttajuus, etnisyys ja koulutus -teemanumeron (3/2017) kirjoittajat.

HUOM. Tilaisuutta voi seurata myös netin kautta suorana ja tallenteena: https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/erillis/ktl/maahanmuuttajien-osaaminen-ja-yhdenvertaisuus

Ohjelma:

Tilaisuuden avaus: Maahanmuuttajuus, etnisyys ja koulutus
professori Markku Jahnukainen, teemanumeron vieraileva toimittaja, Helsingin yliopisto

Millaiset ovat maahanmuuttajataustaisten lasten taidot varhaiskasvatuksessa?
Tohtorikoulutettava Outi Arvola, Turun yliopisto
Yliopistonlehtori Minna Kyttälä, Turun yliopisto

Toteutuuko yhdenvertaisuus maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden päättöarvioinnissa?
Tutkijatohtori Najat Ouakrim-Soivio, Helsingin yliopisto
Apulaisprofessori Juhani Rautopuro, Koulutuksen tutkimuslaitos
Tutkijatohtori Johanna Saario, Jyväskylän yliopisto

Tasaako perusopetus kantaväestön ja maahanmuuttajaoppilaiden osaamiseroja?
Johtava tuloksellisuustarkastaja Tanja Kirjavainen, Valtiontalouden tarkastusvirasto
Projektitutkija Jonna Pulkkinen, Koulutuksen tutkimuslaitos

Kommenttipuheenvuoro
Projektitutkija Katarzyna Kärkkäinen, Koulutuksen tutkimuslaitos

 

 

Tule vierailevaksi toimittajaksi tekemään teemanumeroa!

Vuoden 2019 teemanumerot jaetaan marraskuussa. Onko mielessäsi hyvä aihe teemanumeroksi? Onko sinulla halua ja asiantuntijuutta koota teemanumero kollegasi kanssa? Lähetä teemanumeroehdotuksesi viimeistään 31.10.2017 osoitteeseen kasvatus-toimitus (at) jyu.fi.

Teemanumeroehdotus on noin kolmen sivun esitys, jossa kerrotaan seuraavat tiedot: tarkasteltava teema, sen rajaus ja aiheen merkitys; teemanumeron toimittajien tutkimus ja asiantuntijuus teeman parissa sekä kokemus toimittamisesta; kirjoittajakutsu eli kuvaus siitä, millaisia tekstejä teemanumeroon toivotaan.

Aiemmin ilmestyneiden teemanumeroiden teemat näet täältä.

Janne Varjo Kasvatuksen päätoimittajaksi

Kasvatus-lehden uudeksi päätoimittajaksi vuosiksi 2017–2019 on valittu dosentti, FT, KM Janne Varjo. Hän työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston Koulutussosiologian ja -politiikan tutkimusyksikössä (KUPOLI) sekä pohjoismaisessa Justice through education in the Nordic countries (JustEd) -huippuyksikössä.

Janne Varjolta on julkaistu 36 vertaisarvioitua artikkelia tai kirjan lukua ja kaksi monografiaa muiden kirjoitusten lisäksi. Kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä hän on julkaissut Kasvatuksen lisäksi Hallinnon tutkimuksessa, Kasvatuksessa ja Ajassa, Nuorisotutkimuksessa, Sosiologiassa, Yhdyskuntasuunnittelussa sekä Yhteiskuntapolitiikassa. Hän on myös yksi Kasvatussosiologian vuosikirja -sarjan toimittajista.

- Olen aina arvostanut Kasvatusta laaja-alaisena ja koulutusta koskevan ajankohtaisen tiedon julkaisufoorumina sekä keskustelun virittäjänä. Pyrin jatkamaan näitä perinteitä päätoimittajakaudellani, Janne Varjo linjaa.

Myös Kasvatus-lehden toimitusneuvoston uusi toimikausi on alkanut. Toimitusneuvoston kokoonpano vuosina 2017–2019 on seuraava: professori Leena Holopainen (ISY), yliopistonlehtori Jyri Linden (TaY), professori Risto Rinne (TY), dosentti Auli Toom (HY) sekä toimittaja Anna-Maija Tuuliainen (JY).

 

Kasvatuksen vuoden tiedeartikkeli

Vuoden tiedeartikkeli 2015 -titteli myönnettiin Kasvatustieteen päivillä Turussa Aarno Kauppilan ja Sirpa Lappalaisen artikkelille "Vammais- ja koulutuspolitiikan risteyksessä rakentuvan kansalaisuuden paradoksi". Aiheesta lisää Vuoden tiedeartikkeli -sivulla.

 

Tule mukaan tekemään laadukasta lehteä!


Kirjoita kirja-arvostelu tai ehdota arvosteltavaa kirjaa! Luitko juuri uuden teoksen, josta muidenkin olisi hyvä kuulla? Saitko teoksesta uutta tietoa tai ideoita opetukseen, vai koitko hyvän aiheen käsittelyn puutteelliseksi? Kasvatus-lehti ottaa mielellään vastaan kirja-arvioita uusista kasvatusalan julkaisuista – niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin. Kirja-arviot ovat mainio tapa vaikkapa jatko-opiskelijalle saada äänensä kuuluviin ja kokemusta kirjoittamisesta. Tai jos et itse ehdi arviota tekemään, vinkkaa toimitusta (kasvatus-toimitus@jyu.fi) mielenkiintoisesta kirjasta. Ideoita arvioitaviin kirjoihin ja ohjeet kirja-arvostelun tekemiseen löydät osoitteesta http://ktl.jyu.fi/julkaisut/kasvatus/tee-kirja-arvio.

Kasvatus on kakkostason lehti

Julkaisufoorumin lehtiluokitusta tarkastettiin keväällä 2012. Kasvatus-lehti on tällä hetkellä ainoana kotimaisena, suomenkielisenä lehtenä nostettu tasolle 2, joka on korkein taso, minkä suomenkielinen lehti voi saavuttaa. Tieteellisten seurain valtuuskunnan tekemään Julkaisufoorumiluokitukseen voit tutustua osoitteessa http://www.tsv.fi/julkaisufoorumi/.

Uusin numero

Uusimman lehden pääkirjoitus ja abstraktit luettavissa arkistosta.
Jaa |