Koulutuksen tulee antaa ihmiselle mahdollisuus ottaa vastuu elämästään ja kukoistaa omalla tavallaan – osana luontoa, ei sen valtiaana. Tämäntapaiset kysymykset ovat jääneet Pisa-keskusteluissa näkymättömiin, kirjoittaa professori Hannu L. T. Heikkinen.
KTL-mediaosumat-linkit
Haastateltavana on PISA-tutkimuksen kansallinen tutkimusjohtaja Arto K. Ahonen Jyväskylän yliopistosta. Katso lähetys Yle Areenasta (5 min).
Voittajateoksista on tehty äänikirjat Voice Books -kustantamossa ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä. >> https://peda.net/oppimateriaalit/voicebooks
Useiden kansainvälisten vertailujen mukaan media toimii Suomessa varsin riippumattomasti.
Lukutaitoa vaaditaan nykyaikana jopa entistä enemmän. Siitä huolimatta heikko lukutaito haittaa satojen tuhansien aikuisten arkea. Testaa jutun avulla, miten hyvin itse ymmärrät eritasoisia tekstejä.
Onko suomalainen koulu kriisissä? Puolueet vaativat koulutuspoliittisissa ohjelmissaan muun muassa lisää rahaa ja erityisluokkia takaisin. HS kokosi kymmenen usein esiintyvää väitettä suomalaisesta koulutuspolitiikasta ja tarkasti, pitävätkö ne paikkansa.
Koulutuksen kehittämisen on perustuttava tutkittuun tietoon, eikä ongelmia ratkaista lyhytkestoisilla hankkeilla ja selvityksillä. (Juhani Rautopuro, tutkimusprofessori, Koulutuksen tutkimuslaitos ja Annette Ukkola, perus- ja alkuopetuksen arviointiasiantuntija, Karvi)
- JYU Koulutuksen tutkimuslaitoksen tekemä selvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä.