Pääkirjoitus 5.1.2024 Pisa-paniikissa poukkoilu pitää päättää

Koululaisten lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista kuvaava Pisa-tutkimus on vain yksi tiedon soveltamiskykyä arvioiva mittari. Näin korostaa tutkimusprofessori Juhani Rautopuro Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitokselta (KSML 2.1.). Suomessa Pisa on alettu nähdä mittarina siitä, miten opetussuunnitelmassa on onnistuttu – tai epäonnistuttu. Siksi syyttävä sormi on osoitettu milloin minnekin koulutusjärjestelmän eri hierarkiatasoille. Yhtä selkeää syntipukkia tai korjauskonstia ei silti ole löydettävissä.

Jotain kuitenkin on tehtävissä: tutkimusprofessori ottaisi koulutuspolitiikan nykyistä selkeämmin osaksi yhteiskuntapolitiikkaa. Erilaiset pedagogiset uudistukset jäävät helposti kovin irrallisiksi yritelmiksi, jos katse on pelkästään koulumaailmassa eikä myös ympäröivässä yhteiskunnassa.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.