Pisa-tulosten romahdus ei johtunut maahanmuuttajista tai kurin puutteesta, sanoo Jyväskylän yliopiston professori

Suomen on tiedettävä, mitä haluaa peruskoululta. Pisa on vain yksi, tiedon soveltamiskykyä arvioiva mittari, sanoo tutkimusprofessori.

Tutkimusprofessori Juhani Rautopuro Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitokselta puuskahtaa ajatukselle, että Suomen Pisa-menestys olisi korjattavissa yhdellä, yksinkertaisella tempulla.

Äskettäin julkaistuun Pisa-tutkimukseen osallistui 81 maata tai aluetta eri puolilta maailmaa ja kaikkiaan 41 maan tulos laski.

Suomen tulos laski muita enemmän. Pisa mittaa lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista.

Suomen Pisa-menestys on laskenut jo useammassa mittauksessa.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.