Suomessa lasten lukutaito on laskenut, ja osaamiserot ovat kasvussa

Neljäsluokkalaisten lukutaitoa tarkasteltiin jälleen viiden vuoden välein toteutettavassa tutkimuksessa. Vaikka taso on laskenut, kansainvälisesti tarkasteltuna se on edelleen korkea.

Koululainen matematiikan kotitehtäviä tekemässä.
Suomessa eri koulujen välillä ei ole suuria eroja lukutaidossa. Kuvituskuva. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle
Ada Lassuri

Suomen neljäsluokkalaiset pärjäsivät jälleen erinomaisesti Kansainvälisessä lasten lukutaitotutkimuksessa, vaikka lukutaito laskikin edelliseen tutkimuskertaan verrattuna.

Suomalaisoppilaat saivat keskimäärin 549 pistettä, mikä on 17 pistettä vähemmän kuin vuonna 2016. Tilastollisesti kyse on erittäin merkittävästä muutoksesta, kerrotaan tutkimuksen raportissa.

Parhaimmat tulokset saavutettiin Singaporessa (587 pistettä) ja Hongkongissa (573 pistettä).

Kansainvälisessä vertailussa Suomen oppilaat ovat kuitenkin edelleen kärkipäässä. Matalimmat pisteet saatiin Etelä-Afrikassa (288) ja Egyptissä (378).

PIRLS 2021 -tutkimukseen osallistui 57 maata tai aluetta. Tutkimus tehtiin vuonna 2021, ja oppilaiden osaamista mitattiin kokeella.

Lisäksi tietoa kerättiin neljällä kyselyllä: ne osoitettiin oppilaalle, opettajalle, kouluun ja kotiin.

Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Edellisen kerran tutkimus toteutettiin Suomessa vuosina 2016 ja 2011.

Heikkojen lukijoiden määrä lähes kaksinkertaistui

Muissakin tutkimuksissa havaittu osaamisen tason lasku näkyy nyt ensimmäisen kerran merkittävänä myös PIRLS-tutkimuksessa.

Esimerkiksi heikkojen lukijoiden määrä on Suomessa lähes kaksinkertaistunut.

Tutkimuksen toteutusvuonna 14 prosentilla suomalaislapsista oli erinomainen lukutaidon taso, ja 16 prosentilla heikko tai erittäin heikko. Vuonna 2016 vastaavat prosentit olivat 18 ja 9.

Koulujen väliset erot eivät ole Suomessa suuria. Osaamistason heikkeneminen näkyy koko maassa, kaikissa sosioekonomisissa ryhmissä.

Suomessa lasten lukutaidon vaihtelua selittävät tällä hetkellä muun muassa lapsen luottamus omaan lukutaitoonsa, lapsen ennen kouluikää saavuttamat lukemiseen liittyvät taidot sekä vanhempien lukemiseen liittyvä toiminta lastensa kanssa.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit kommentoida aihetta keskiviikkoon 17. toukokuuta kello 23:een saakka.

Suosittelemme