Viisas pääsee vähemmällä ja joukossa tyhmyys tiivistyy – Jyväskylän yliopiston viisaustutkija, onko todella näin?

Pyysimme viisaustutkija Eeva Kalliota kertomaan, mitä hän ajattelee vanhoista viisauteen liittyvistä sanonnoista.

Mitä viisaus on? Sananlaskut tuhansien vuosien takaa aina tähän päivään asti ovat pyrkineet selittämään ihmisen jaloa, syvällistä tietämystä.

Viisauden olemusta on pohdittu vuosituhansia niin filosofiassa kuin eri uskonnoissakin. Psykologian tieteenalaan viisaustutkimus on kuitenkin purjehtinut vasta muutama vuosikymmen sitten.

Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen viisaustutkija, dosentti Eeva Kallion mukaan monet ajatukset viisaudesta ovat laajasti hyväksyttyjä ja osin universaaleja. Kallio on myös Suomen Akatemian Viisaus käytännössä -tutkimusryhmän jäsen.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.