Koulushoppailusta puhutaan nyt paljon, mutta Jyväskylässä sitä ei juuri tehdä

Jyväskylässä ei nähdä olevan koulushoppailu-ilmiötä eli sitä, että vanhemmat yrittäisivät saada lapsensa kouluun, joka turvaisi paremmat oppimisen edellytykset kuin lähikoulu.

– Jyväskylässä vanhemmat hakevat aika hyvin luontaisesti lähimpään kouluun ihan maantieteellisistä lähtökohdista, perusopetuksen palvelujohtaja Sami Lahti sanoo.

Jyväskylän kouluissa on kuitenkin liikuntaan ja musiikkiin keskittyviä painotusluokkia. Juuri painotusluokkien on ajateltu olevan tasa-arvo-ongelma, sillä niille hakeutuu enemmän hyvin pärjääviä oppilaita ja vähemmän maahanmuuttajataustaisia lapsia. Esimerkiksi Nokialla painotusluokista on juuri tästä syystä luovuttu.

Muutoin koulushoppailu olisikin niin Suomessa kuin Jyväskylässäkin vaikeaa, sillä lapset jaetaan lähes poikkeuksetta alueellisesti kouluihin oppilaaksiottoalueen mukaan.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 6,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.