"Todistuksen numero voi olla murskaava" – Jyväskylän yliopiston tiedeillassa pohdittiin koululaisten arviointia

Numeroarviointi ja sen mielekkyys kouluissa nousee aika ajoin puheeksi. Jyväskylän yliopiston Tiedeillassa asiantuntijat muistuttivat, että suomalaiseen koulukulttuuriin on pitkään kuulunut arviointi sisältöjen hallinnan, ei niinkään taitojen oppimisen perusteella, ja numeroarvioita koululta odottavat niin oppilaat kuin vanhemmatkin.

– Kokeiden ja niistä saatujen numeroiden koetaan kuuluvan kouluun, koska niiden ajatellaan kertovan, miten hyvä oppilas on. Jos oppilas jännittää kokeita tai ei ole verbaalisesti yhtä taitava kuin muut, hän kärsii kokeiden perusteella tehtävästä arvioinnista, totesi Mankolan yhtenäiskoulun apulaisrehtori Jarno Lyhty.

Kun suomalainen koululaitos sai 1800-luvulla alkunsa, oppilaita arvioitiin käytöksen ja ahkeruuden perusteella, sillä koulun tehtävä oli kasvattaa kuuliaisia ja työteliäitä kansalaisia. Kun tieto oli vielä useimpien nykyaikuisten lapsuudessa vaikeasti saatavilla ensyklopedioissa ja auktoriteettien takana, kouluissa arvioitiin ennen kaikkea oppilaan omaksuman tiedon määrää.

Nyt, kun lähes jokaisen sormien ulottuvilla on jatkuvasti enemmän tietoa kuin pystymme omaksumaan, koululaisilta odotetaan jälleen uudenlaisia taitoja. Niistä tärkeimpiä on kyky osata arvioida tietoa.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.