Pisa-tutkimus saattaa muuttua radikaalisti, koska kilpailu on mennyt liian kovaksi – useissa maissa nuorten itsemurhat kasvussa

Professori Kristján Kristjánsson ennustaa, että vanhojen Pisa-mittareiden rinnalle nostetaan lähivuosina myös nuorten hyvinvointi.

Pisa-tutkimus saattaa muuttua lähivuosina radikaalisti.

Jyväskylän yliopistossa keskiviikkona luennoinut Birminghamin yliopiston Jubilee Centre for Character and Virtues -keskuksen johtaja, professori Kristján Kristjánsson ennustaa, että Pisa-tutkimuksen painopistettä siirretään oppimisesta hyvinvointiin.

OECD saattaa Kristjánssonin mukaan ottaa lähivuosina käyttöön uuden hyvinvointia tai ”kukoistusta” kuvaavan mittarin.

Kristjánsson tietää, mistä puhuu, sillä hän on kirjoittanut toisen OECD:n Pisa-tutkimuksen kehittämistä koskevista taustaselvityksistä. Toisen katsauksen kirjoittaja on Harvardin yliopiston professori Tyler VanderWeele. Kesäkuussa on odotettavissa OECD:n oma raportti, jossa nämä kaksi selvitystä yhdistetään.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.