Opettajien arviointiosaamista ei ole syytä kyseenalaistaa

Tutkimus arviointikriteerien toimivuudesta on käynnissä.

Opetushallitus pyrkii yhdenmukaistamaan ja selkiyttämään oppilaiden oppimisen ja osaamisen arviointia peruskouluissa.

Helsingin Sanomissa on viime päivinä käyty keskustelua perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereistä. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että perusopetuksen päättövaiheen arvosanojen ja eri oppimistulosten arvioinneissa osoitetun osaamisen välillä on eroja. Eroja on havaittu niin koulujen välillä kuin koulujen sisälläkin. Opettajien arviointiosaamista ei kuitenkaan ole syytä kyseenalaistaa. Opettajilta ovat puuttuneet selkeät ohjeet yhdenmukaiseen ja valtakunnallisesti vertailukelpoiseen arviointiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide