Suomalaisten poikien tyttöjä heikompaa koulumenestystä saattaa selittää se, että tutkimusten mukaan poikien kiinnittyminen kouluun on jostain syystä tyttöjä heiveröisempää. Lisäksi poikien asenne koulunkäyntiä kohtaan on tyttöjä kielteisempi.

Miksi pojat jäivät jälkeen?

Vielä 2000-luvun alussa Pisa-menestys oli kansallinen ylpeydenaihe. Sen jälkeen suomalaiset pojat ovat jääneet tytöistä jälkeen jopa matematiikassa, vaikka lähes kaikissa muissa maissa asetelma on toisin päin.

| Päivitetty

Suomalaisten oppilaiden Pisa-tulokset ovat heikentyneet. Se on fakta, johon on ollut viime vuosina vaikea olla törmäämättä.

2000-luvun alussa suomalaiskoululaiset saivat Pisa-testeistä maailman parhaimpia pisteitä, mistä tuli kansallinen ylpeydenaihe. Kun tulokset sitten alkoivat laskea, tuli ”Pisa-romahduksesta” vastaavasti yhteinen huolenaihe, jota on puitu lukuisissa lehtijutuissa ja A-studion sohvilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat