Yhä useamman 4.-luokkalaisen lukutaito on heikko, parhaimmat ja heikoimmat oppilaat asuvat samalla alueella

Suomalaiset nelosluokkalaiset pärjäsivät tuoreessa kansainvälisessä lukutaito­vertailussa erinomaisesti, mutta ero heikkojen ja erinomaisten välillä on kasvanut.

Neljännellä luokalla lukutaito oppimisen välineenä alkaa korostua.

| Päivitetty

Lukutaito on heikko yhä suuremmalla osalla 4.-luokkalaisista suomalaislapsista.

Asia selviää kansainvälisestä lasten lukutaitotutkimuksesta eli niin sanotusta PIRLS 2021 -tutkimuksesta. Suomessa tutkimuksen toteuttamisesta vastasi Jyväskylän yliopisto yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat