Koululaiset istuivat oppitunnilla Itäkeskuksen peruskoulussa Helsingissä vuoden 2021 tammikuussa. Kun HS:n vaalikoneessa ehdokkailta kysyttiin, pitäisikö oppilaiden määrää yhtä opettajaa kohti rajoittaa lailla, enemmistö oli samaa mieltä.

Onko suomalainen koulu kriisissä?

Puolueet vaativat koulutuspoliittisissa ohjelmissaan muun muassa lisää rahaa ja erityisluokkia takaisin. HS kokosi kymmenen usein esiintyvää väitettä suomalaisesta koulutuspolitiikasta ja tarkasti, pitävätkö ne paikkansa.

| Päivitetty

Viime kuukausien aikana puolueet kaikilta poliittisilta laidoilta ovat havahtuneet vaatimaan muutoksia koulutukseen. Huolta puolueissa herättävät muun muassa oppimistulosten heikkeneminen, osaajapula ja maahanmuuttajien määrä.

Seuraava hallitus joutuu pohtimaan, millä keinoin se aikoo vastata koulutuksen ongelmiin ja kuinka paljon se on valmis ohjaamaan rahaa niiden ratkaisemiseen. HS kokosi 10 usein esiintyvää väitettä suomalaisesta koulutuspolitiikasta ja tarkasti, pitävätkö ne paikkansa. Jokaisen väitteen kohdalla kerrotaan myös, kuuluuko asia eduskunnan päätäntävaltaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat