Ysiluokka on jättimäinen elämän nivelkohta – onneksi suomalaisessa koulutusjärjestelmässä nuorilla on varaa muuttaa tekemiään suunnitelmia, kiittelee asiantuntija

Vaikka yhdeksäsluokkalaiset ovat jo itsenäisiä, on vanhempien ja muiden arjen kannalta tärkeiden aikuisten osallisuus 14–15-vuotiaan elämään yhä suuri. Onkin tärkeää, että peruskoulun viimeisellä luokalla olevilla nuorilla on vahvat tukiverkostot.

– Yhdeksäsluokkalaiset vaikuttavat jo todella nohevilta ja itsenäisiltä, mutta todellisuudessa se on suuri muutos nuoren elämässä, kun turvallinen peruskoulumaailma loppuu, sanoo Huhtasuon yhtenäiskoulun rehtori Kirsi Kallionpää.

Kallionpään mukaan yläkouluikäiset nuoret kasvavat lyhyessä ajassa, alle kolmessa vuodessa merkittävästi.

– Seitsemäsluokkalaiset ja usein hyvin lapsenmieliset oppilaat ovat yläkouluun tullessaan innostuneita ja uteliaita. Kahdeksannella luokalla murrosiän myllerryksen jälkeen yhdeksännellä luokalla alkaa nuorissa näkyä tiettyä seestymistä, ja he alkavat selkeästi miettiä enemmän tulevaisuuttaan.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.