Viisaudelle on suurempi tarve kuin ehkä koskaan – ”Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa, viisaus antaa suunnan”, pohtii professori Hannu Heikkinen

Heikkisen mielestä viisaus ei ole pelkästään ajattelemista vaan ennen kaikkea toimintaa.

Ei ole sattumaa, että tässä jutussa äänessä oleva Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen professori Hannu L. T. Heikkinen on kuvattu ulkona luonnossa. Hänen mielestään metsä on paras paikka ajatella ja ajatteleminen kehittää viisautta.

Viisaudesta puhui jo Aristoteles, mutta sille on nykymaailmassa ehkä suurempi tarve kuin koskaan. Myös Heikkinen, 60, on huolissaan viisaudesta.

– Osaamista pidetään ratkaisuna tulevaisuuden haasteisiin. Minä ajattelen toisin. Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa. Viisaus antaa suunnan.

Monet maailmanlaajuiset ongelmat ovat niin monimutkaisia, että niihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Puhutaan niin sanotuista pirullisista ongelmista (engl. wicked problems).

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.