Uutissuomalainen: Yhä useamman ysiluokkalaisen päättötodistuksessa pelkkiä kiitettäviä pakollisista aineista

Yhä useamman peruskoulun 9. luokalta pääsevän todistuksessa on pelkästään kiitettäviä arvosanoja pakollisissa aineissa, käy ilmi Uutissuomalaisen Opetushallitukselta tilaamista tilastoista.

Viime vuonna tällaisia oppilaita oli jo liki 3  900 eli 6,5 prosenttia päättötodistuksen saaneesta 59  000 ysiluokkalaisesta.

Kiitettäviä arvosanoja ovat arvosanat 9 ja 10.

Huippuarvosanoja saavien oppilaiden määrä on noussut viime vuosina tasaisesti. Vuonna 2015 pelkkiä kiitettäviä sai päättötodistukseensa reilut 2  500 yhdeksänneltä luokalta päässyttä nuorta.

Tilastoista selviää myös, että viime vuonna yli 7  000 oppilasta päätti peruskoulun vähintään kahden välttävän arvosanan eli arvosanan 5 kanssa.

Useita välttäviä arvosanoja saaneiden määrä laski vuodesta 2015 vuoteen 2017 asti, mutta on sen jälkeen jälleen kasvanut.

Opetushallitus on parhaillaan uudistamassa numeroarvioinnin kriteerejä siten, että arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 tulee selkeät yhtenäiset kriteerit. Nykyisin kriteeri on vain arvosanalle 8.