Opettajan suuri vastuu pelottaa alaa pohtivia nuoria – "Kukaan ei ole heti täydellinen", lohduttautuu tuleva kansankynttilä Anni, 24

Lukiolaiset pitävät opettajankoulutusta laadukkaana ja arvostavat opettajan työtä, ilmenee Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) selvityksestä.

Myönteisistä käsityksistä huolimatta 56 prosenttia selvityksen kyselyyn osallistuneista lukiolaisista katsoo, että opettajan työn alkuvaihe on haastava. Kyselyyn osallistui reilut 6 300 lukiolaista.

Muun muassa näin vastaajat arvioivat opettajan haasteita heti työuran alussa:

”Se on vähän pelottava ajatus siinä opettajan työssä, koska meillä ainakin on joka koulussa ollu opettajia, jotka on alottanu vasta tai on vasta opiskelemassa ja niistä huomaa sen et ne ei oikee osaa vielä sitä hommaa”.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.